Jag är inte ensam

Det vet jag redan. Jag har inte träffat någon annan officer som inte håller med mig i min ståndpunkt angående Försvarets budget, verksamhet och interndebiteringar.

Det är kul att se att det finns andra som också uppmärksammar detta. Jag hoppas bara att det ska lossna ytterligare och att det görs ordentligt grävande journalistik i ämnet. Det är något ofattbart ruttet när ca 15% av förbandens budgetar idag går till kärnverksamhet (dvs övningar, ammunition etc), medan den sifrran för drygt 10 år sedan var 50%.

Författaren till den här artikeln har dock missat den största "kamelen" (som han valt att kalla dem), nämligen Fortifikationsverket som äger och hyr ut Försvarets fastigheter till Försvaret med ett ordenligt avkastningskrav mot staten (!!!).

2 kommentarer:

Anonym sa...
22 februari 2008 kl. 22:52  

Sjukt att Fortifikationsverket har avkastningskrav från staten. Tyvärr drabbas museer, universitet och högskolor bl a av samma problem med sina respektive statliga fastighetsägare.

Sen undrar jag vad försvarsmiljarderna går till egentligen?

Trotts alla besparingar och nedläggningar , neddragningar så kostar försvaret idag ungefär lika mycket som för 15 år sedan. How come?

Det förekommer endast sporadiska övningar vars omfattning är bara en skugga av gårdagens, flygplanen ligger på marken, båtar är förtöjda..

Wiseman sa...
23 februari 2008 kl. 10:50  

En stor anledning till att kostnaden är densamma är just att det interdebiteras så mycket. Just interndebiteringarna till Fortverket började 1994.

Sedan har varje förbandsnerläggning och flytt kostat enorma belopp, liksom avvecklingen av materiel. Mycket materiel kan inte säljas på marknaden eftersom det skulle bli ett allmänt prisras om Försvaret plötsligt sålde ut alla spadar, hinkar, traktorer etc som ska avvecklas. Kostnaden för att avveckla kustartilleriforten i skärgården uppgår till driftskostnaden för desamma i 20 år, i vissa fall 100 år.

Mitt förslag är att du läser de inlägg som jag döpt till Luftslottet som sprängdes (fem delar). De är ganska långa men där får du svar på det mesta vad försvarsbudgeten går till istället för ren försvarsverksamhet.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade