Rätta medicinen?

Som gammal saabägare och svensk gläds jag åt nyheten att Koenigsegg blir det företag som får ta över Saab. Jag har inte satt mig in i exakt vad affären innebär, men spontant känns det bra. Det känns som Koenigsegg har ett större intresse av ett starkt svenskt varumärke (nordiskt i alla fall) än tidigare ägare. Förhoppningsvis kan nu också Saab få fullfölja alla de idéer som GM tidigare bromsat eller satt stopp för som t ex fyrhjulsdrift. GM:s agerande tror jag är en stor del i varför Saab har haft det svårt.

5 kommentarer:

Anonym sa...
11 juni 2009 kl. 23:04  

Ja visst är det kul, hoppas bara att det är en bilförare som leder företaget för annars vet man ju inte hur satsningen kan sluta ;-)

Jocke

Fullt blås sa...
12 juni 2009 kl. 08:14  

Har hört från säker källa att nu när Koenigsegg köper SAAB Automobil, har de avtalat till sig att få bygga motorn till JAS 39 E/F... då kommer den enligt beräkningar göra mach 8, på grundmotor! Volvo flygmotor är upprörda. Tillverkarna av F-22 (Lockheed Martin) försöker stoppa planerna.

Bosse sa...
12 juni 2009 kl. 09:24  

Jocke -
Christian von Koenigsegg får nog räknas bland bilförarna. (kul med din lilla ;-). Om han bara blir frontfigur eller om han kommer att vara i ledande ställning i SAAB återstår väl att se; mitt tips är att han kommer att ha åtskilligt att säga till om. Misstänker att han kommer att bl a organisera en konstruktionsavdelning som varken SAAB eller GM sett like till.
Bl a Jonas Fröberg på SvD anser dock att SAAB skulle mått bättre ihop med en stor bilkoncern. Jag tycker att de senaste 20 åren ihop med en stor bilkoncern (världens största) inte gjort SAAB särskilt kommersiellt framgångsrika så jag tror att det är bra med lite radikalt nytänkande. Återstår självfallet att se hur pass radikalt nytänkande Koenigsegg mäktar med och det beror inte minst på hur mycket radikalt nytänkande facket kan svälja.

Anonym sa...
12 juni 2009 kl. 15:29  

Jag tycker det känns väldigt bra att Saab kommer att finnas kvar och förhoppningsvis tillverka lite sportiga bilar som de gjort tidigare. Kanske en ny version av den gamla sonett?:P

// Spec officeren

Anonym sa...
12 juni 2009 kl. 16:05  

Mycket fina nyheter.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade