Skadeglädje

2003 infördes det nya pensionssystemet PA 03 för statligt anställda. Eftersom jag är en ganska offensiv sparare, tänkte jag att jag för en gångs skull skulle välja ett tryggare sparalternativ för min tjänstepension. Därför valde jag att lägga min tjänstepension i en traditonell pensionsförsäkring. Valet föll på AMF Pension som lovade följande (och fortfarande gör på sin hemsida):

"Traditionell försäkring är för dig som tycker om trygga placeringar. Våra förvaltare som sköter om pengarna sprider sparandet över obligationer, fastigheter och aktier i svenska eller utländska företag. De ändrar också fördelningen efter läget i världsekonomin.

Genom att vi sprider sparandet på det här sättet – plus att vi ger garanti – är dina pengar väl skyddade om det till exempel skulle bli en svacka i Sveriges ekonomi eller på börsen.

Den här formen att förvalta kallas ”traditionell”. Eftersom den ger ett garanterat pensionsbelopp anser många att den är det säkraste sättet att trygga pensionen på. "



När jag nu loggar in på mitt konto på AMF Pension ser jag att mitt PA 03 sjunkit med 10 % i värde det senaste året. Samtidigt har mitt egenförvaltade sparande i privat pensionsförsäkring och PPM hållit sig runt 0%, trots den vikande världsekonomin.

Att AMF Pensions "traditionella sparande" inte var någon höjdare insåg jag redan för några år sedan, då avkastningen var minimal om ens någon. Det enda värdet på mitt PA 03 hos AMF ökade med var de pengar som arbetsgivaren satte in. Därför valde jag att flytta mitt PA 03 till en annan aktör, där jag själv kan påverka hur pengarna investeras och med gott resultat.

Däremot kan jag inte flytta mitt tidigare sparande hos AMF Pension. AMF Pension är nämligen en av få förvaltare av statliga pensioner som inte tillåter flytt av tjänstepensionspengarna. Det är ju inte så konstigt med tanke på det mycket, mycket vidlyftiga pensionavtalen AMF Pension har för sina styrelsemedlemmar. Någon måste ju täcka upp för svinnet och det blev ju vi statligt anställda som sitter fast och inte får flytta pengarna.

Alla behöver ju inte vara med och täcka förlusterna. F d vice vd:n för AMF Pension, Ingvar Skeberg till exempel. Han flyttade nämligen sina pengar från den traditionella försäkringen till en fondförsäkring innan AMF:s stundande återtag av pensionspengar från spararna ägde rum. Så gjorde även förre vd:n Christer Elmehagen.

Ju sämre det går för styrelsen i AMF Pension, desto gladare blir jag. Nu verkar det som om styrelsen inte kommer att beviljas ansvarsfrihet. Det låter bra. I mina ögon är AMF Pension ett riktigt skitföretag om ni ursäktar kraftuttrycket.

7 kommentarer:

Anonym sa...
3 juni 2009 kl. 22:02  

Pensionsfonderna har länge kantats av skandaler och ett antal nu aktiva politiker får sägas vara starkt medskyldiga till detta.

Samma sorts folk som med sina beslut förött det svenska försvaret har också förött medborgarnas övriga tillgångar i stor utsträckning och detta fortsätter.

Skattehöjningar utlovas av flera partier.Kleptokratin går mot en ny vår.

Anonym i kostym

Anonym sa...
4 juni 2009 kl. 20:55  

-10% det är en ganska liten förlust. själv minskade mitt aktieinnehav med 60%. men jag gråter inte ligger plus 109% just nu på ett år. lönar sig att investera i en lågkonjuktur:)
Kul att du skriver något om ekonomi och pensioner. Ett intresse jag har!


/J

Wiseman sa...
4 juni 2009 kl. 23:15  

J: Att förlora mina egna pengar i lågkonjunktur har jag inga problem med. Men att någon annan gör det åt mig och att jag inte får flytta dem till någon lämligare förvaltare, t ex mig själv, har jag mycket svårt för.

Grattis till de 109%! Det har varit en trevlig finansvår.

Cornucopia? sa...
5 juni 2009 kl. 08:28  

Wiseman, du kanske skall uppmärksamma försvarets SAP-system?

http://cornubot.blogspot.com/2009/06/om-kartan-inte-stammer-med-verkligheten.html

Anonym sa...
5 juni 2009 kl. 13:58  

Investera i Öl och Gin.
Spara tomma burkar och PET flaskor, panta dom när pensionen behöver drygas ut.
Hoppas på att panten höjs.
Om inte så är det pengarna tillbaks och jättekul under tiden.
"Spara"

Staffan Danielsson sa...
5 juni 2009 kl. 17:40  

AMF har ju bra record ändå, och minus tio procent det senaste året - med börsfall på som mest 40-50 procent, nu kanske 30 procent, kan du väl inte klaga på, tvärtom.

Hur har du kunnat hålla oförändrat, om du inte haft pengarna på banken?

Så jag försvarar AMF !

Band sa...
5 juni 2009 kl. 21:37  

Hej, jag bidrar med en liten sedelärande berättelse på ämnet; Jag hade i många år Skandia som förvaltare av den pensionsförsäkring som jag på min småländske fars uppmaning skaffade samma månad som jag fick min första fasta tjänst. 2003 fick jag nog av Skandia efter alla skandaler och droppen som slutligt fyllde bägaren var den nye "snövite" vd:n som efter en veckas granskning råkade hitta en liten bonus på 14 miljoner i en skrubb någonstans. Jag stegade då upp till Skandia och föklarade att de inte längre hade mitt förtroende och begärde ut mina pengar. Detta skedde innan den allmänna flytträtten och Skandia slingrade sig på olika sätt för att inte bistå med en flytt, men med det ständiga argumentet "det är mina pengar - inte era!" lyckades jag föra över min pensionsförsäkring till en annan förvaltare. Jag överväger nu att föra samma argument till AMF, full av förtröstan om att jag kan mala ner dom också. Trots allt är det moraliska argumentet väldigt svårt att bemöta för den som felat. Och i mina ögon har AMF felat oavsett vad rätten säger och vilka som beviljas ansvarsfrihet, för det är som bekant stor skillnad på juridik och "det rätta", det som utanför styrelserummen benäms moral.

Band

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade