Tiden går… Gästkrönikör nr 6: Skipper

Under 2009 och 2010 breddades floran av försvarsbloggar markant. En av dem som startade eget och med marina förtecken var Skipper, som tillsammans med bl a kollegorna Commander och Klart Skepp! på ett förtjänstfullt sätt täckt in de marina delarna av försvarsdebatten. Den bredare täckningen av försvarsdebatten har varit väldigt tacksam, då det lindrat det dåliga samvetet av att inte producera fler inlägg än vad det blir.

Den senaste månaden har Skipper producerat två mycket intressanta inlägg, varav det ena på Newsmill. Det första, publicerat på den egna bloggen, är en genomgång av flottans förmåga till väpnad strid med ytstridsfartyg under de gångna 20 åren. Det är en skrämmande bild som tecknas till det som i försvarspolitiken bekskrivits som "förmågeökning". Newsmillinlägget, något av det bästa som producerats i försvarsdebatten, tar avstamp i ett av seminarierna i Almedalen vilket avhandlade frågan "Klarar Sverige av att hantera ett väpnat angrepp?".

Skipper kan följas på Twitter, liksom Erik Lagersten och Cynisk.

/Wiseman

-----------------------------------------



Wiseman´s wisdoms är för mig inte bara en blogg, det är även ett mycket välkänt begrepp inom hela den svenska försvarsdebatten, och som representerar något helt unikt.

För ungefär fyra år sedan, närmare bestämt sommaren 2008 så nämnde en kollega något om Wiseman och hans wisdoms???
Till en början förstod jag inte riktigt, men fick uppfattningen att det handlade om att någon skrev om säkerhetspolitik, Försvarsmakten och dess verksamhet på ett mer personligt och rättframt sätt än vad myndigheter i allmänhet brukar kunna åstadkomma. Efter att jag lyckats hitta bloggplatsen så har jag sedan dess ständigt följt Wiseman´s wisdoms.

Att Wiseman har gjort ett stort avtryck i den allmänna försvarsdebatten råder det ingen som helst tvivel om. Jag törs nog påstå att mer eller mindre all personal inom Försvarsmakten läser Wiseman´s wisdoms regelbundet. Jag tror dessutom att samtliga försvarspolitiker i Sverige och en stor del av svensk media bevakar vad som skrivs på Sveriges största och mest välskrivna försvarsblogg. Även om man inte skyltar med att man är en läsare så kan den insatte ofta utläsa detta mellan raderna i inlägg, tal och artiklar. Kommer man in på en kollegas kontor och ser datorskärmen så är det ofta man ser Wiseman´s wisdoms ligga i ett minimerat webläsarfönster.

För min egen del har Wiseman blivit en förebild och gjort ett så stort avtryck att jag till slut valde att starta en egen blogg under hösten 2010. Då fanns enbart ett fåtal försvarsbloggar. Förhoppningen var att försöka komplettera dessa genom att belysa säkerhetspolitiska- och försvars-frågor ur ett mer marint perspektiv. Min egen blogg har under åren fått mycket draghjälp av Wiseman då 30% av alla besökare länkas in från Wiseman´s wisdoms.

Anledningen till den stora framgången med Wiseman´s wisdoms tror jag kan härledas till fler olika delar. För det första var Wiseman mer eller mindre pionjär inom området. För det andra så har nog många själv tänkt det som Wiseman skrivit. Man har med andra ord insett att man inte är ensam med vissa tankar och åsikter i försvarsrelaterade frågor. För det tredje har det framförts på ett begripligt sätt. Ofta har man fått en djupare kunskap om aktuella händelser genom att läsa Wiseman, än vad man fått från officiella källor.
En fjärde aspekt är att det tillåtits förekomma en debatt kring de aktuella ämnena i kommentarersfälten till inläggen, en möjlighet som inte finns på annan plats än på bloggar.

Jag vill härmed på detta enkla sätt framföra mina gratulationer i samband med 5-årsjubileumet hos Wisman´s wisdoms och ser fram mot fortsatt välformulerade och läsvärda inlägg i den så viktiga försvarsdebatten.

Skipper





1 kommentarer:

Magnus Redin sa...
28 juli 2012 kl. 18:34  

Det är svårt att komma igång och blogga när debatter är så mycket roligare. Det är tur att det finns bra bloggare med öppna debattforum.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade