Skipper har hunnit göra någonting åt årets regleringsbrev för Försvarsmakten, vilket fortfarande släpar här till följd av ett antal längre inlägg som snart följer. Det är glädjande att se är att han plockar upp tråden kring statsflyget som skrevs om här i somras, där Försvarsmakten endast erhåller en bråkdel av kostnadstäckningen som ersättning när Regeringen med flera vill nyttja statsflyget. Den av Regeringen fastställda timkostnaden för statsflyget har alltid redovisats i regleringsbrevet, men har från och med i år hamnat i statsflygförordningen.
Vad som inte nämns i Skippers inlägg eller i tidigare inlägg här på WW är att Försvarsmakten därtill endast erhåller ersättning när de beställande passagerarna befinner sig ombord. Det vill säga, bestämmer sig minister X med följe för att åka civilt till New York, men vill åka med statsflyget hem några dagar senare så utgår ingen ersättning till Försvarsmakten för kostnaden för att flyga över flygplanet till New York eller besättningens logi och vila där, utan endast för de timmar som minister Y tillbringar på flygplanet på vägen hem till Sverige.
Andra intressanta turer kring statsflyget är hur det gick till när det plötsligt skulle beställas ytterligare ett flygplan och hur detta prompt skulle vara en Gulfstream G.550. Det får dock bli i ett annat inlägg.
Pentagon Pauses Once Again V-22 Osprey Flight Operations
3 timmar sedan
0 kommentarer:
Skicka en kommentar