Holland ska nu skrota sina bombkapslar av typen CBU-87, men däremot kommer fortfarande attackhelikoptrarna att få bära multipelvapen.
CBU-87 har drygt 200 substridsdelar med en felfunktion på drygt 5%. Substridsdelarna sprids över ett olika stort område beroende på vilken höjd kapseln programmeras att öppnas.
BK 90 till JAS 39 skiljer sig från CBU-87 genom att den endast kan utnyttjas på låg höjd och däremot får en fast spridning opåverkad av vindavdrift. CBU-87 och andra utländska bombkapslar måste släppas på en betydligt högre höjd, för att sedan vid kapselöppning skicka iväg substridsdelarna. Under först kapselns och sedan substridsdelarnas fall mot marken är de mycket känsliga för vindpåverkan och kan därigenom hamna på en helt annan plats än avsett.
Jag tvivlar inte på att Svenska Freds och andra organisationer som kräver ett förbud mot BK 90 kommer att utnytta det holländska beslutet att skrota CBU-87 i sina kampanjer, trots att det rör sig om helt olika tekniska lösningar, funktioner och funktionssäkerhet.
USMC CH-53K Transports F-35C And Refuels From KC-130 En Route
15 timmar sedan
4 kommentarer:
Vad Holland gör eller inte gör med sina bombkapslar borde inte ha någon inverkan på våra bombkapslar... tycker man iallafall.
Man hoppas ju det. Som tur är har vi en ståndaktig utrikesminister som hittills hållit motståndarsidan kort.
Enklast är såklart att bygga bomblets med självförstörningsmekanism, precis som man har i stink normala 40mm granater. Dock bör tiden sättas något längre än 5 sekunder såklart
Många substridsdelar har det, men amerikanerna har inte investerat i det tidigare. I Libanon sköts mycket amerikansk "biståndsammunition" med MLRS istället för israelisk då den kostar. Den amerikanska är utan självdestruktion till skillnad från den israeliska.
Skicka en kommentar