Nix 850 milj...

Enligt Rapport 18.00 ger regeringen ej sitt tillstånd för Försvarsmakten att föra över 850 milj kr från materielkontot till verksamhetskontot. Försvarsmakten får endast tillåtelse att överföra 170 milj kr. ÖB hade räknat med dessa 850 milj kr för att få verksamheten att gå ihop i år inkl alla de enorma och medialt uppmärksammade nerdragningarna på soldater, flygtid, körmil och gångtid för fartyg.

Nu har jag inte tillgång till de senaste siffrorna utan utgår ifrån de senast publicerade i media. För att ta exemplet med flygtid för JAS 39 som varit mycket uppseendeväckande kommer inte man inte kunna spara in mer än knappt 100 milj kr om man ställer ner Flygvapnet resten av året, dvs inte flyger en meter till...

Det är ju knappast ett realistiskt alternativ. Då återstår det att se var man ska få tag i resten av pengarna. Tidigare har det ju varit tal om att det dessutom skulle krävas mer än de ökända 850 miljonerna för att komma i balans för 2008. Det ska också bli mycket intressant att se vad som sägs i regeringens budget 15 april.

Det börjar bli svårt att motivera varför ÖB ska sitta kvar på sin post, liksom kärnan runt honom. Hittills har jag tyckt att det varit bra att han suttit kvar eftersom man garanterat får en nickedocka istället vid en avgång i en sån här situation. Men skulle ÖB avgå idag skulle det utgöra en så kraftfull protest i och med Odenbergs avgång i höstas att det skulle vara svårt att släta över för regeringen. Det skulle också bli intressant att höra en avgången ÖB kasta handskarna och öppet tala om budgetspelet.

I mitt inlägg ang. armé- och marininspektörernas debattartikel häromdagen efterlyste deras och andra officerares på hög nivå närvaro i försvarsdebatten. Nu är det ett utmärkt tillfälle.

Jag kommer antagligen att få uppdatera det här inlägget under kvällen. Det utlovades mer information i Rapport 19.30.

DN
SvD
HD

Edit 20.45
I Rapport 19.30 nämndes ju också att regeringen förbehöll sig rätten att besluta vilka övningar Försvaret skall genomföra i alla fall. Här finns det en rätt intressant aspekt som jag inte känner mig mogen att gräva vidare i, som förmodligen grundar sig en del i storpolitiken. Det handlar om att Försvaret ej anser sig ha råd att genomföra övningar med det mycket ansträngda budgetläget, men beordras av regeringen att genomföra dem i alla fall, trots de efterverkningar de får för övrig verksamhet då inga pengar finns att tillgå.

Vad som också var intressant är att Tolgfors talade om att delar av den "budgetsaneringsplan" regeringen planerar för Försvaret och som presenteras senare i vår förmodligen kommer att kräva riksdagsbeslut. Detta betyder med största sannolikhet förbandsnerläggningar.

Edit 23:15
SvD avslöjar nu att Centern och finansdepartementet stoppar eller i alla fall bromsar ett svenskt deltagande i NRF, NATO Response Force. Återigen skiner finanserna igenom. Viljan finns kanske där, men från regeringens håll är man inte beredd att betala vad det kostar. Kan man då även dra slutsatsen att finansdepartementet inte anser att vi har råd att vara med i NATO?

11 kommentarer:

Tabby sa...
2 april 2008 kl. 22:22  

Så Tolgfors lösning är att låna 680milj kronor från nästkommande budget. Vad var det han sade om kortsiktiga lösningar på långsiktiga problem.

Anonym sa...
2 april 2008 kl. 22:43  

Finns det förband att lägga ner? :S
Ska vi lägga ner artilleriet nu igen?

Anonym sa...
2 april 2008 kl. 22:50  

Försvarspolitiken är samma lekstuga som under förra regeringen - herrarna Reinfeldt, Borg och Tomhylsa är inte ett dugg bättre än sina föregångare.

Tala om vad Försvarsmakten ska lösa för uppgifter OCH TILLDELA DE RESURSER DETTA KRÄVER!

3000 man vill politikerna ha i utlandstjänst samtidigt - det finns inte en tillstymmelse till möjlighet att lösa denna uppgift med dagens anorektiska försvarsmakt. Det är lätt att stå i Bryssel eller Washington och slå sig för bröstet och lova bort både det ena och det andra - men betala för det det vill man inte. Eller som operation Artemis blev en svensk angelägenhet - på en damtoalett i Bryssel.¨

Jag tvivlar starkt på att Reinfeldt skickar sin fru till affären med en femkrona för att köpa en lite mjölk när han vet att den kostar mer än dubbelt så mycket - men att lägga på Försvarsmakten dubbelt så mycket uppgifter än vad man får pengar till är inga problem.

Jag har varit i FM i mer än 20 år och så nära fullständig systemkollaps som vi är har FM aldrig varit innan. Kommande årskull värnpliktiga behöver ca 70% rekryteras till utlandsstyrkan och battle group 2011 för att fylla upp förbanden. Till detta ska det även rekryteras till officersutbildningen. INTE ENS HÖGKVARTERET SJÄLVA TROR ATT KOMMER ATT FUNGERA! Det är med nöd och näppe Sverige klarar av att hålla strax över 500 man utomlands idag, vissa befattningar är dessutom näst intill omöjliga att rekrytera för intresset är synnerligen svalt.

Nä du Tomhylsan - vill din husse leka med de stora pojkarna får han allt öppna plånboken och betala inträdesbiljetten annars finns risken att det kommer hem liksäckar i mängd.

Ja, förvisso kan vi ju skicka flygplan - för det har vi mer än dubbelt så många som vi behöver - dock är dessa inget som efterfrågas varesig i Thad, Sudan eller Afghanistan.

Det finns en som är ansvarig för dagens situation – och skulle denne person leva upp till sin egen ”värdegrund” – ta ansvar, ge ansvar och UTKRÄVA ansvar skulle han återvinna mitt förtroende. Det finns bara en som hitintills varit rakryggad nog att stå för sin åsikt, och det är Mikael Odelberg!

Wiseman sa...
2 april 2008 kl. 23:10  

Halldin: Precis, det finns ju i princip bara en av allt, så vad ska bort? Det blir ett Brasse-svar vad man än väljer: Fel, fel, fel!!!

Anonym: jag håller med dig på allt utom en punkt. Vi har inte för många flygplan. Vi har så vi knappt klarar oss. Nu vet jag inte var du har spenderat dina 20 år, men de siffror du läser i tidningarna är inte med verkligheten överensstämmande. Dessutom efterfrågas och har efterfrågats faktiskt stridsflygplan i alla de tre områden du har räknat upp.

Som sagt i övrigt kan jag bara hålla med. Försvarsmakten håller på att implodera, men så går det när man har syltryggar som inte vågar tala om sanningen för politikerna och allmänheten och det gäller från batchefer och uppåt.

Tabby sa...
2 april 2008 kl. 23:19  

Jag misstänker att P7 eller I19 sitter löst eftersom det är där vi har lite redundans (iallafall 3 pansar regementen av vilka 2 trycker ut en pansarbataljon tillsammans). I19 går redan på sparlåga pga Officersbrist i och med NBG och P7 gör ju bara en sak.

Sen läste jag att Amf 1 var nedläggnings hotat det är därför de var så angelägna att få iväg IAS.

Wiseman sa...
2 april 2008 kl. 23:22  

Jo jag har också hört snacket om I 19/P 4/P 7. Med lite logik och stordriftstänkande borde det vara P 7 som hänger mest löst. I 19 är ju samordnat med flera andra förmågor inom Armén och dessutom har man ju ett nära samarbete både I 19 och Artreg med F 21 inom Close Air Support.

Tabby sa...
2 april 2008 kl. 23:26  

Jag håller med men om de verkligen övervägde att kassera amf1 så finns inga säkra kort..

I min värld hade det ju varit logiskt att ha kvar I19 som det såg ut 04-05, på min tid, med istort sett alla kompetenser nära till hands men de lade ju ner i stort sett allt.

Wiseman sa...
2 april 2008 kl. 23:36  

Ja, det är sjukt hela alltet. Man blir alldeles matt. Det finns så mycket sjuka exempel så det är inte ens roligt att prata om det...

Björn Wadström sa...
2 april 2008 kl. 23:48  

Det är strålande att vi lägger ner försvaret. Det finns så myckat annat vettigt att lägga våra resurser på. Avgångsvederlag till alliansen kanske vore en bra investering:)

Anonym sa...
3 april 2008 kl. 02:26  

Ja, man måste ju fundera på hur genomtänkta de senaste (tio?) årens försvarsbeslut egentligen varit då det är uppenbart att vi varken har invasions eller insatsförsvar.

Vi har ju uppenbarligen ingen reell förmåga att avvärja någon form av invasionsföretag och själva idén med insatsförsvaret var ju ett mindre försvar med bättre utrustning och utbildning. Men utbildningslängden har krympt, innehåll och förmågor har fallit bort och övningstid skrotas till höger och vänster.

Insatsförmågan i det svenska försvaret är den lägsta den varit i mannaminne.

Det insatsförband vi har satt upp är för dyrt för att användas och flera viktiga befattningar står vakanta.

Även om Hanlons rakblad bör användas friskt så undrar man ju hur dumma folk kan vara. De klarar uppenbarligen av att föra sig i media och klä sig på morgonen så då återstår väll endast uppsiktligt sabotage.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hanlon's_razor

Wiseman sa...
3 april 2008 kl. 15:53  

Tack Arne! Jag hade aldrig hört talas om Hanlons rakblad, men det var ju ett användbart uttryck.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade