Gamla goda vänstern

De senaste månadernas vänsterpartistiska uttalanden om att man vill stärka Försvaret har fått mig att börja tappa orienteringen. Likaså när jag i morse lästa att Lars Ohly inte längre förespråkar 6-timmars arbetsdag.

Nu på kvällen är jag dock lugnare efter att i Aftonbladet ha sett att vänsterpartiet vill höja arbetsgivaravgifterna med 5 %. Det känns tryggt. Nu vet jag åter var jag har vänstern. I och för sig är det enbart för arbetsgivare som inte tillhandahåller enligt vänsterpartiet, trygga anställningsformer.

Förmodligen är också ett krav på en höjning av arbetsgivaravgifterna med 5 % för att "öka anställningstryggheten" rejäl mumma i öronen på de redan vänstertrogna. Dock är nog dessa människor inte ensamma om att veta att i dagsläget betalar arbetsgivaren nästan 28 000 kr inkl arbetsgivaravgifter (a k a social avgifter) för den som har 21 000 kr i månadslön. Jag är nog inte ensama om att tro att arbetsgivaren blir än mer ovillig att anställa om denne istället ska betala ytterligare 1000 kr för att den anställde ska få samma lön. Hur många är det som reflekterat över den aspekten vid löneförhandling? Varje 1 % högre lön kostar arbetsgivaren drygt 1,3%.

Återigen, skönt att veta var man har vänstern. Nu kan jag lugnt återgå till fredagskvällen.

2 kommentarer:

Anonym sa...
7 juni 2008 kl. 09:49  

Det intressanta med vänstern är att de blir mer och mer populistiska. Det är hemskt att se kommunist Ohly på gatorna och att han överhuvudtaget har supporters där med. Tänk om moderaterna hade haft en partiledare som kallade sig själv för nazist, nu är det bara så att vänsterpartiet har en ledare som har kallat sig själv kommunist!

Wiseman sa...
7 juni 2008 kl. 10:17  

Om det här med att kalla sig kommunist kan jag bara hålla helt med. Du kanske har läst mina andra inlägg om vänstern?

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade