Ovanligt vettigt

I SvD står det att läsa att polisen har begärt av Migrationsverket att ledaren för Original Gangsters, Denho Acars uppehållstillstånd ska dras in. Acar flydde förra året undan den svenska rättvisan till Turkiet eftersom landet inte har något utlämningsavtal med Sverige. Sedan dess har tydligen presidentskapet överlämnats till en annan person i OG.

Jag anser att polisen har handlat helt korrekt. Det återstår att se om Migrationsverket samtycker och där har jag mina dubier (som så ofta med myndigheter).

Nu senaste späddes mina dubier på när Migrationsverket inte vill att Sverige ska ta emot gammalsvenskar från Gammalsvenskby i Ukraina. Endast ett fåtal av byborna, som härstammar från svenskar som deporterades av Katarina II från Dagö i slutet av 1700-talet, talar svenska idag. Jag har själv varit där för några år sedan på en resa anordnad av SMB och samtalat med några av personerna, däribland Maria. Svenskan man talar i Gammalsvenskby är verkligen intressant eftersom det är en svenska nästan hämtad från 1700-talet. Pluralformerna av verb existerar fortfarande så "vi gick" heter "vi gingo". Jag tycker att det inte är annat än en skandal om gammalsvenskarna inte får stanna i Sverige.

1 kommentarer:

Anonym sa...
12 juni 2008 kl. 08:29  

Migrationsverket verkar ifrån någon annan planet, oklart vilken, men het klart är klimatet annorlunda där.

Tydligen var man tvugna att göra en "utredning" huruvida den här sympatiske herren hade arbete och familj i sverige som gjorde det svårare att förklara honom persona non grata.

Gomiddag! Det är så att man baxnar!

Har svårt att se varför inte befolkningen från gammelsvenskby skulle få komma hit. Men det är väl som med vakten från ambassaden i baghdad, han kunde visst inte heller få flytta hit.
Skandal är väl det enda passande ordet.

//Anders

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade