Det blir två gästinlägg ikväll med bäring på den internationella arbetsskyldigheten och ledarskap.
/Wiseman
----------------------------------
Varför gör ÖB som han gör och skickar ut sitt personalbrev till de försvarsanställda om att vara tillgänglig för Afghanistantjänstgöring? Och varför gör han det i semestertider? Kunde han ha gjort någonting annorlunda?
Svaren till dem här frågorna är inte lätta att sätta sig in i, men jag ska försöka. Det är rimligt att anta att ÖB Sverker Göransson har funderat i banorna om att bara inkludera nyanställda i den här Afghanistanpolicyn. Anta för en stund att han hade gjort det. Vad hade hänt då? Det hade förmodligen inte fungerat organisatoriskt för det första. Efter ett tag hade det blivit tal om orättvisor i leden och det hade också blivit uppror i leden än mer än idag. Det enda raka är att göra som ÖB har gjort och dra alla över en kam från första början och ta smällen som den kommer nu. Brevet har vad jag har förstått uppfattats som att ÖB håller de anställda kort. Det kan ligga ett korn av sanning i detta, men jag vill bara säga att när jag vände mig till min kvinnliga statsvetenskapslärare nyligen och påpekade vad jag tyckte var ett fel i läroplanen, så fick jag senare ett brev från hennes manlige kollega om att tösen hade tagit åt sig av hur jag hade skrivit brevet, inte av att jag hade skrivit det. Behöver jag påpeka att brevet var kort skrivet, av den enda anledningen att jag inte ville ta upp hennes dyrbara tid i onödan? ÖB hade säkert samma bakomliggande anledning till sitt korta brev.
Varför skickar han brevet i semestertider då? Utan att ha någon närmare insikt så skulle jag gissa på läget i Afghanistan som om det blir snabbt sämre kan komma att påverka frivilliganslutningen, och de roterade nyligen om jag inte har helt fel för mig. En annan anledning var säkert att den förste juli så försvann - i fas två av tre faser - pliktsystemet. Att då vänta med att skicka ut brevet hade varit ett felslut. Realpolitik ledde till den dåliga tajmingen!
Kunde han ha gjort någonting annorlunda? Ja han kunde nog ha tänkt igenom och arbetat på sitt tjänstebrev lite grundligare i frågan om informeringen till de anställda! Men det är inte försent för det än väl? Vissa frågeställningar från de anställda kan man helt enkelt inte förutse med de begränsningar som människohjärnan har på en sådan kort tid, kan Wisemans fråga vara exempel på det?
”Försvarsmakten har inte råd att förlora kompetent personal som nu överväger att sluta p g a de ospecificerade villkoren.” Citat; WW
”En medelväg till en början med försök i mindre skala med yrkes- och kontraktsanställningar hade varit en mer överlagd och bättre väg att gå". För att citera ÖB: "Ingen vet idag exakt var det här kommer att sluta. Vi vet vart vi vill, men vi vet inte hur det ska gå till. Det får vi lära oss efter hand". Citat;WW och ÖB Sverker Göransson
Även om Wiseman säkert skulle kontra med att ÖB naturligtvis borde ha kunnat specificera villkoren så är det inte säkert att det är så lätt, eller rätt. Om ÖB hade försökt sig på det så hade han inte med lätthet kunnat korrigera eventuella misstag i efterskott, och då hade han fått på fan för det. Men jag håller med Wiseman i det han skriver om att man borde börja med yrkes- och kontraktsanställningar i mindre skala, då skulle man kunna börja med att bara inkludera nyanställda i den här nya Afghanistanpolicyn. det är dock inte upp till ÖB att avgöra.
För att summera; Jag tror att ÖB gör så gott han kan utifrån rådande omständigheter, och ett halvår i Afghanistan vart tionde år kommer kanske i värsta fall att döda er, men ni har själva valt yrke och måste följa order från överordnade. Men sluta inte slå uppåt för det! Den som inte kan leda under press kan heller inte leda försvarsmakten, så ÖB kan nog ta det och göra det bästa av det. Det är ett normaltillstånd, även om man strävar efter att minimera det som ledare. Jag vill bara inte att Sverige ska ta skada genom att ni ”stammisar” slutar i FM!
Roger Klang
Gästinlägg: Varför gör ÖB som han gör?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Om / About Wiseman's Wisdoms
Inför Försvarsbeslutet 15
Valguide 2014
Etiketter
- Absurditeter (197)
- Admin (57)
- Afghanistan (215)
- Afrika (4)
- Algeriet (1)
- Almedalen13 (6)
- Almedalen14 (5)
- Almedalen15 (1)
- Amfibiekåren (2)
- Archer (1)
- Armén (33)
- Artilleriet (6)
- Attackvapen (3)
- Bahrain (1)
- Balkan (2)
- Baltikum (27)
- Barents (29)
- Basförband (23)
- Bistånd (2)
- Brasilien (4)
- Brott och straff (20)
- Centern (22)
- CFE (5)
- Civilförsvar (1)
- Civilt försvar (4)
- Colombia (2)
- Cyberkrigföring (11)
- Danmark (12)
- Det militära skolsystemet (6)
- Doktrin (1)
- Ekonomi (8)
- Energi (4)
- English (1)
- Estland (3)
- EU (27)
- Fack (1)
- FB 00 (8)
- FB 04 (10)
- FB 15 (37)
- FB 20 (22)
- FB 96 (2)
- FB15 (18)
- Feministiskt Initiativ (5)
- FHS (6)
- Finland (33)
- Flottan (4)
- Flygsäkerhet (1)
- Flygvapnet (196)
- FMLOG (1)
- FMV (24)
- FN (15)
- FOI (5)
- Folk och Försvar (45)
- Folkpartiet (31)
- Folkrätt (2)
- Forskning (1)
- FortV (5)
- FoT (1)
- FRA (2)
- FRA-lagen (8)
- Frankrike (7)
- Frimureri (1)
- FSV (7)
- FXM (1)
- Försvaret (1258)
- Försvars- och säkerhetspolitiskt upprop (1)
- Försvarsberedningen (78)
- Försvarsindustrin (15)
- Försvarsvilja (2)
- Gasledning (22)
- Gaza (2)
- Georgien (28)
- Gotland (17)
- Granatkastare (1)
- Grekland (1)
- Gripen (152)
- Gråzonen (1)
- Grönland (1)
- Gästinlägg (170)
- Haiti (1)
- Helikopter (61)
- Hemvärnet (6)
- HNS (2)
- HRC (4)
- Humor (20)
- Hundar (3)
- Hybridkrigföring (2)
- Incidentberedskap (39)
- Indien (5)
- Informationskrigföring (11)
- Informationstjänst (26)
- Ingenjörtrupperna (1)
- Inriktningspropositionen 2009 (40)
- Int arbetsskyldighet (20)
- IO 11 (5)
- IO 2014 (75)
- Irak (16)
- Iran (3)
- IS (3)
- Island (5)
- Israel (4)
- IT (4)
- Japa (1)
- Japan (1)
- Julkalender 2014 (25)
- Julkalender 2019 (25)
- Kanada (2)
- Kina (8)
- Klustervapen (12)
- Kommunism (6)
- Kongo (1)
- Konsulter (1)
- Korea (1)
- Kosovo (3)
- Krigets lagar (1)
- Krigsvetenskap (2)
- Krisberedskap (10)
- Kristdemokraterna (31)
- Kultur (1)
- Kungahuset (6)
- Kustartilleriet (2)
- Kustbevakningen (3)
- Kärnkraft (3)
- Ledarskap (74)
- Ledningssystem (61)
- LFS 2025 (4)
- LFU (17)
- Liberalerna (2)
- Libyen (49)
- Livsmedelsförsörjning (2)
- Logistik (12)
- Loyal Arrow (4)
- Luftvärnet (41)
- Magnus Betnér (2)
- Mali (2)
- Marinen (62)
- Mat (1)
- Materielprocessen (2)
- Materielutredningen (1)
- Medierapportering (72)
- MH17 (1)
- Militärteori (2)
- Miljö (16)
- Miljöpartiet (41)
- Moderaterna (83)
- MSB (9)
- Muhammedbilder (5)
- Narkotika (1)
- NATO (108)
- NATO-debatt (3)
- Nazism (2)
- NBG (28)
- Nederländerna (3)
- Neutralitet (1)
- Nordkorea (3)
- Nordstream (1)
- Norge (62)
- Officersförbundet (14)
- Ofog (13)
- OMLT (1)
- Omstrukturering 2012 (3)
- OPS (6)
- OPSEC (41)
- Org 13 (15)
- Org 18 (9)
- Org Ny (1)
- OSSE (3)
- Pakistan (2)
- Palme (1)
- Peak Oil (8)
- Pensioner (3)
- Personalförsörjningen (140)
- Personaltjänst (36)
- Perspektivstudie (1)
- PH (1)
- Piratpartiet (3)
- Polen (4)
- Polisen (18)
- Politikerskola (1)
- PR (1)
- PRIO (25)
- Privatisering (2)
- Putin (17)
- Pv-robot (2)
- Påverkansoperationer (1)
- R2P (2)
- Regeringen (408)
- Rekrytering (5)
- Reservofficerare (1)
- Robotförsvar (5)
- Ryssland (176)
- Rädda Försvaret (6)
- Rödeby (2)
- Saab (4)
- Saudi (4)
- Schweiz (4)
- SEP (1)
- SHK (2)
- SIDA (7)
- Sigint (3)
- SJ (1)
- Sjukvården (2)
- Sjöfartsverket (4)
- Skatt (4)
- Skogsbrand (2)
- Skola (1)
- Skolflyg (1)
- Slovakien (2)
- Socialdemokraterna (108)
- Solidaritetsförklaringen (31)
- Somalia (12)
- Sovjet (9)
- Statsapparaten (31)
- Statsflyget (4)
- Storbritannien (5)
- Stridsvagnar (7)
- Stödutredningen (2)
- Sudan (5)
- Svenska Freds (3)
- Sverigedemokraterna (18)
- SVS (43)
- Sydafrika (3)
- Syrien (22)
- Säkerhetsarbete (15)
- Säkerhetsföretagen (1)
- SÄPO (1)
- Tchad (8)
- Teknisk tjänst (1)
- Terrorism (11)
- Thailand (4)
- Tjeckien (3)
- Tolkarna (4)
- Totalförsvaret (7)
- Trafik (14)
- Transportflyg (9)
- Tröskeleffekt (6)
- Turkiet (3)
- Tyskland (8)
- UAV (10)
- Ubåtsfrågan (10)
- ubåtsjakt (17)
- Ubåtsvapnet (6)
- ub��tsjakt (1)
- Ukraina (28)
- Underrättelsetjänst (2)
- Ungern (2)
- USA (22)
- Val 2010 (46)
- Val 2014 (14)
- Val 2018 (1)
- Valet 2018 (3)
- Valguide 2014 (11)
- Vapenexport (3)
- Veteranfrågan (35)
- Viggen (1)
- Visby (6)
- Vitryssland (1)
- VK 2 (7)
- Våldsbejakande extremism (1)
- Vården (2)
- Vänstern (55)
- Vänsterpartiet (13)
- Värdlandsstöd (6)
- Värnplikt (61)
- Warzawapakten (1)
- Wikileaks (5)
- Yttrandefrihet (4)
- Zimbabwe (4)
- Åland (1)
- Ö/S (2)
- ÖRA (61)
- Övrigt (29)
Arkiv
-
▼
2010
(289)
-
▼
juli
(26)
- Lovvärt av Sundblad
- Samer och talibaner
- Gästinlägg: Försvarsparadoxen
- Gästinlägg: Vi behöver inte reservofficerare
- Personalförsörjningsdebatten fortsätter
- Man får vad man betalar för
- Personalförsörjningsdebatt (uppdaterad 21/7 22.20)
- Gästinlägg: Var är Försvarsmaktens ledarskap?
- Gästinlägg: Varför gör ÖB som han gör?
- Rapport följer upp
- Admin: Om kommentarerna
- Så tyckte läsarna om internationell arbetsskyldighet
- Det läcker
- Missförhållanden rättas till (uppdaterad 22/7 08.00)
- Gästinlägg: Försvarsmaktens ledningssystemutveckli...
- Nya insatsregler (uppdaterad 8/7 18.20)
- Påminnelse (igen)
- Obligatorie-gallup
- Gästinlägg: Att tänka fritt
- Problem 1A
- Medelst lappkast, helt om!
- Bitter tillbakablick
- Oväntad läsekrets
- Hoppla... (uppdaterad 10.25)
- Hot mot anhöriga (Uppdaterat 4/7 11.45)
- KD har gjort klart för slag
-
▼
juli
(26)
Senaste kommentarerna
Bloggar jag följer
-
-
Putin ritar röda linjer22 timmar sedan
-
-
-
-
-
Flygvapnets pilotutbildning3 månader sedan
-
-
-
En kort reflexion1 år sedan
-
-
-
Neverending Story1 år sedan
-
-
-
Parklek m/601 år sedan
-
-
Fäktmästare och kosacker2 år sedan
-
NATO, nyttan för Sverige2 år sedan
-
-
-
-
-
-
-
Agree to disagree...4 år sedan
-
25 år siden Srebrenica4 år sedan
-
Veteraner förtjänar att hedras4 år sedan
-
Om ett nödvärnsfall i Rättvik III (III)4 år sedan
-
Twittertrådar5 år sedan
-
-
-
Nytänkande, tack!6 år sedan
-
-
-
-
Kolumn: Svagare stöd för Brexit (SvD)7 år sedan
-
-
Trust7 år sedan
-
-
-
-
-
Sovjets barnbarn visar frustration8 år sedan
-
-
I OTAKT8 år sedan
-
Halvsovande blogg8 år sedan
-
-
Reservofficer blir Totalförsvar8 år sedan
-
Påkörd av moped9 år sedan
-
-
Vila i frid Ralph Lédel9 år sedan
-
-
-
Av: KAURIN9 år sedan
-
Charader9 år sedan
-
Nato eller inte?9 år sedan
-
Gick du på den lätta?9 år sedan
-
-
Det första Unckelstipendiet11 år sedan
-
Försvarsministern hos Försvarsradion11 år sedan
-
Contact11 år sedan
-
Gratis är gott11 år sedan
-
-
-
Nu har vi flyttat färdigt!11 år sedan
-
Malissa paukkuu, mitä sitten?11 år sedan
-
Omstart på ny adress11 år sedan
-
-
Mantra12 år sedan
-
Våldet i Syrien måste stoppas12 år sedan
-
End of the line12 år sedan
-
Läser i New York Times’ idag…12 år sedan
-
Ännu en dag i R.D. Congo..13 år sedan
-
-
US ARMY Del 2. Lön och Incitament13 år sedan
-
Knuff
Politometern
widget från Politometern
52 kommentarer:
"Jag tror att ÖB gör så gott han kan utifrån rådande omständigheter, och ett halvår i Afghanistan vart tionde år kommer kanske i värsta fall att döda er"
I dokument som man hittar på FM hemsida kan man läsa:
"En period insatt och tre perioder hemma. Exempelvis fyra månader insatt och 12 månader hemma."
Det är upp till förbandschefen att avgöra hur lång en period är, för viss personal kanske 3 mån utomlands och 9 månader hemma passar bra, för andra är 6 mån utomlands och 18 mån hemma bättre.
Det handlar alltså inte om någon enstaka tjänstgöring lite då och då utan ganska frekvent. Att då inte presentera hela avtalet innan man hotar sina "individer" dvs medarbetare med uppsägning upplevs som något irriterande av många.
Källa
M
..."Men jag håller med Wiseman i det han skriver om att man borde börja med yrkes- och kontraktsanställningar i mindre skala, då skulle man kunna börja med att bara inkludera nyanställda i den här nya Afghanistanpolicyn. det är dock inte upp till ÖB att avgöra."
Öhh, varför är inte det upp till ÖB att avgöra?
Inte är det väl regering o riksdag som bestämt att samtliga i FM den 20:e september skall ta ställning till nytt anställningsavtal eller sparken?
I min lilla värld så är det just ÖB som tagit beslutet, han kunde tagit ett annat, t ex att svara på några av de miljarders frågor som poppar upp, INNAN man måste fatta sitt beslut om ny anställning eller ej!
Det ÖB säger med sitt brev, och som han också sade på sin rundresa i våras, det är att du är inget värd utan den nya raden i anställningsavtalet, du kan lika gärna sluta.
Han "vill ju gärna att jag är kvar", men om jag inte tecknar om behövs jag inte - lite cyniskt, kanske?
Gör jag alls någon nytta idag, eller har jag bara mitt jobb idag för att FM är snäll med mig??
/Lilleman
Roger, Försvarsmakten och dess ledning har i en praktisk synvinkel haft sju år på sig, i teorin ungefär det dubbla. Att kalla detta sjabblande för realpolitik är som att kalla ett fullskaligt krig för incident.
Försvarsmakten och lagstiftaren har genom försumlighet råkat i tdsnöd, det min vän är inte realpolitik det är tjänstefel.
J.K Nilsson
@Anonym 14 juli 21:25
Det låter som om de skall trappa upp Afghanistaninsatsen rejält i så fall, om man betänker att vi idag bara har c:a 500 man där åt gången.
Roger Klang
@Lilleman:
Lilleman, det är inte upp till ÖB att avgöra om vi ska ha en yrkesarmé i större eller mindre skala. Det lämnas dock till ÖB att praktiskt implementera följderna av politiken som politikerna bestämt. Det är en ganska otacksam uppgift, du får inte glömma att han blir trängd från två håll, från regering och riksdag samt från stammisar.
Roger Klang
@JK Nilsson:
Har du tänkt på möjligheten att generalstaben har använt tiden till att kämpa emot politikerna och FÖR sina anställda? Om, och jag säger om det är så, så är det rätt logiskt att man inte inleder med en reträtt. Samtidigt så tror jag att försvarsstaben till del tror på idén om att försvaret är till för att användas, men de hade nog hellre sett en större kaka till försvaret av statens budget än att tvinga ut alla anställda på återkommande mission med för täta intervaller. Jag har liksom lite svårt att föreställa mig att ÖB VILL dra ner på försvarets budget, som ÖB, eller ens inte förstår implikationerna av den försvarspolitik som förs. Men jag kan ju ha fel i en galen värld? Tjänstefelen begås av Reinfeldt, Borg och Tolgfors!
Roger Klang
Jag vill inte lasta ÖB för detta. Han försöker göra så gott han kan av det han har, stackarn.
Småpåvarna under honom däremot, de som ägnat all vaken tid åt revirpinkeri och förbandskramande, lastar jag en stor del av detta på. Men våra folkvalda får ta den största sleven med all förbandsslakt som skett. För litet med inte helt slött blev det till slut.
Nä, några 4 månader insats och 12 månader hemma kommer det inte bli tal om för vissa av oss, snarare det omvända med åtagande i Afghanistan, en eventuell insats i Afrika och ett BG samtidigt. Mastigt, sa Bill. Begäran om entledigande, sa Bull.
Jag har varit på insats förr, jag åker igen. Men någonstans får man dra en rimlighetens gräns. Ge mig anständiga villkor för att kunna fortsätta i mitt värv, för min familj skriver inte under in blanco.
/Kapten under 35
Varför denna brådska? Är det kopplat till införandet av PRIO?
Det känns som om ett gyllene tillfälle för ROTE m.fl. att utöka verksamheten.
En annan sidoeffekt kan bli att de civilanställda som kan tänka sig enstaka kortare insatser kanske inte tar steget eftersom de då riskerar att skaffa sig "efterfrågad kompetens" och tvingas till insatser sex månader vartannat år...
/A
Nej, det där håller inte.
För ett år sedan hände exakt samma sak de som skulle söka nivåhöjande utbildning. Hotet då var inte uppsägning utan att FM inte ens skulle läsa deras ansökan.
På ett års tid har man alltså endast lyckats med att skärpa sitt hot till uppsägning. Man har fortfarande inte kommit fram till ett avtal trots att man under en längre tid har kunnat förutse allt du räknar upp i ditt inlägg.
Skeppet sjunker och Kaptenen hänger stupfull över rorskulten...
@Anonym 15 juli 03:03 skrev:
"För ett år sedan hände exakt samma sak de som skulle söka nivåhöjande utbildning. Hotet då var inte uppsägning utan att FM inte ens skulle läsa deras ansökan."
Det låter som det enda humana att göra!
"På ett års tid har man alltså endast lyckats med att skärpa sitt hot till uppsägning. Man har fortfarande inte kommit fram till ett avtal trots att man under en längre tid har kunnat förutse allt du räknar upp i ditt inlägg.
Skeppet sjunker och Kaptenen hänger stupfull över rorskulten..."
Du menar att ÖB har gjort sig skyldig till Grosse incompetens? Jag ser det som att han vågar ta ett impopulärt gutsy beslut för en övergång till ett försvar i användning. Må han tycka att detta är en bra idé eller saknar invasionsförsvaret, om detta kan jag bara göra kvalificerade gissningar. Antagligen så är det en kombination av bägge, med en inklination för ett insatsförsvar.
Roger Klang
Jag tycker ÖB gör rätt. Problematiken kring "tvingande tjänstgöring" uppstod redan under 80-talet med ubåtssskyddsverksamheten. Flera YO fixade då kurser, semester etc. för att undvika ev. skarp strid.
Att detta med obligatorisk tjänstgöringsskyldighet skulle komma att gälla för alla är ingen nyhet. Detta har nya officerare sedan 2004 haft som krav liksom alla överstar och uppåt.
Varför då allt gnäll?? Vi som anställda har ju hela 2 månader att ta ställning till detta vilket är mer än tillräckligt. Många har semester och kan ju ta ställning till ÖB:s förslag med familjen varför man är anställd inom FM. De flesta i insatsorganisationen vet ju dessutom när resp. förband skall ut på insats.
Vår officerskår är en inom staten privilegierad yrkeskår där Officersförbundet ofta framgångsrikt och kortsiktigt fått FML att krypa. MBL har ju skett i detta fall och att detta slutar i oenighet signalerar ju bara att ATO går i otakt med arbetsgivaren utan även med flera av medlemmarna. ATO kommer säkert att ge igen genom att söka ett fall för köra i Arbetsdomstolen.
Det är nog på plats att ATO (liksom AG) igen läser Kärnekull/Hasselbergs ESO-rapport I RIKETS TJÄNST http://www.sweden.gov.se/download/23f14ace.pdf om denna information inte går hem så kan ju RSV:s rapport RiR 2009:11 vara till bra upplysning. http://www.riksrevisionen.se/templib/pages/EArchiveItemPage555.aspx?publicationid=2761&order=ZmFsc2U=
Vill man riktigt reta upp sig på oss officerare i FM kan man ju alltid läsa Karl Ydéns avhandling ”Kriget” och karriärsystemet” http://www.fhs.se/sv/Om-Forsvarshogskolan/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2008/Disputation-Karl-Yden/ Reservofficersförbundet gjorde ju också en VITBOK www.reservofficersforbundet.se som efter vad jag minns var en bra sammanfattning kanske främst för arbetsgivaren.
Den långa tiden av fred i Sverige tycks ha skapat en officerskår med några medlemmar som inte förstått att en av våra huvuduppgifter är att utöva dödligt våld hemma och utomlands enligt Riksdagens bestämmande.
Jag tycker ÖB gör ett bra beslut även om han borde fått bättre hjälp av HKV PERSS för att tidigare under året gått ut med info i ärendet för att skapa en vassare och insatsbar försvarsmakt.
Men många ler säkert i sommarvärmen av denna debatt om obligatorisk tjänstgöring som är handlagt och planerat av yrkesofficerare för yrkesofficerare med protester från yrkesofficerare. Dagens DN ledarsida http://www.dn.se/ledare/huvudledare/pang-for-pengarna-1.1137805 är därför uppfriskande kylig och analytiskt uppfriskande.
Jag ycker onläge i kommen arena från många individer är alldeles för hår . Lå oss i s älle skänka medarbe arna i försvarsmak sledningen och personals aben en anke. De har fö jäns full arbe a med denna fråga i flera dagar, mi t i rådande värmebölja, när ni andra kunna la a er på s randen.
Och som vännen Roger så för jäns full framåller: ” Vissa frågeställningar från de anställda kan man helt enkelt inte förutse med de begränsningar som människohjärnan har…”
Vi ses ef er semes ern.
/Göran Sverkerson
Det märkliga är ju att medan politikerna åter pratar om det nationella försvaret som en huvuduppgift för försvarsmakten, så försöker försvarsmakten själv omdana hela organisationen för utlandsinsatser.
Låt gå för att det är valår och det folkliga stöder är större för nationellt försvar än internationell insats, men någon rim och reson bör det ju finnas.
Många officerare som nu sätts i tumskruven har ju valt försvaret som yrke när det var just ett nationellt försvar. Om detta fortsatt ska vara huvuduppgiften så verkar det lite överdrivet att slänga ut kompetent personal som är motiverade för just den uppgiften.
Jag kan inte släppa min undran om "Konsekvensanalys" är något som försvinner i höjd med majors grad?
På "golvet" måste i princip all personal göra ständiga konsekvensanalyser: "vad kan hända om jag gör detta"/vad kan hända om jag INTE gör detta"?
Vad kommer ex hända med utlandsstyrkorna framöver? Förr i tiden, den gamla goda tiden när alla gjorde värnplikten, så hade FM ett överflöd att välja ur. De styrkor man skickade ut var gräddan av de sökande (teoretiskt sett iaf), framöver undrar jag om det inte blir så att man får ta vad som finns.
Hur ser det ex. ut i Holland, som är vår förebild i frågan?
Men, de har säkert tänkt på detta, de däruppe..
Det är som jag uppfattar det ett jäkla gnäll nu. Våra chefer är så dåliga! Det finns inget ledarskap längre! Nej nu får vissa av oss ta och komma ur fåntratten.
Det finns visst ledarskap, ÖB har precis visat det. Han har utövat ledarskap och säger nu följ med eller kliv av. Enkelt.
Jag håller med dig Roger, det här är något nödvändigt och bra. Även om omständigheter och tidpunkt är olyckliga finns det ingen väg ut ur det här. Vad är alternativet? att skicka ut det i september och svara vid jul?
Nä...bättre så att låta oss fundera på semestern. Och vi måste ju inse fakta om det här ska fungera måste alla vara med och hjälpa till.
Att vara obstinat nu och vägra skriva under och sådana försök är bara patetiska. Nu har högre chef sagt vad som gäller och då ser vi till att ställa in oss eller hoppa av. Ingen kommer kastas med ansiktet i gatan. Man blir avvecklad till förmån för att anställa någon som faktiskt vill. Nu har vi i alla år gnällt på att vårat huvud är så stort, att vi måste bli av med folk i toppen för att bredda basen. Ja men då är det här isåfall ett bra sätt att göra det på.
Men givetvis är det olyckligt och tråkigt att förlora kompetenta kollegor och vänner. Att förlora riktiga krigsmän och naturliga ledare till det civila för detta ultimatum. Men det kommer nya krigare, det kommer nya ledare.
Sluta gnäll över en avskaffad värnplikt, sluta gnälla över det faktum att en chef för en gång skull vågar ställa ett ultimatun.
Se det positiva i att förändringens tid är här. Se hur bra vi kommer bli. Och vi som vill vara kvar, vi får ju se till att göra allt det här på ett jäkligt bra sätt.
/Trupparen
@Roger Klang
"Har du tänkt på möjligheten att generalstaben har använt tiden till att kämpa emot politikerna och FÖR sina anställda?"
Nej.
Dagens roligaste kommentar:
"Jag tycker tonläget i kommentarerna från många individer är alldeles för hårt. Låt oss i stället skänka medarbetarna i försvarsmaktsledningen och personalstaben en tanke. De har förtjänstfullt arbetat med denna fråga i flera dagar, mitt i rådande värmebölja, när ni andra kunnat lata er på stranden."
Min ironimätarapparatur exploderade Göran Sverkersson! Hör här; jag tänker inte försvara Sverker Göransson eller generalerna nåt mer, han kan säkert tala för sig själv om han vill det. Min poäng är att jag inte vill att duktiga stammisar ska försvinna från FM och ta kompetensen med sig, vare sig de som är yngre och tekniskt kompetenta eller de äldre med synnerligen viktiga kunskaper som vi behöver ta tillvara för en övergång till nya förmågor för att upprätthålla ett värnförsvar. För jag älskar det här landet! Dessvärre så är det Reinfeldt, Tolgfors och Borg som förstör mest för dem senare möjligheterna att upprätthålla ett värnförsvar genom sina snåla budgetar till försvaret. Jag tycker att ni bör rikta er ilska och ert kreativa skrivande främst mot regeringen och politikerna, så som jag gör! Det får säkert större effekt. Det är precis vad ni gör som regeringen hoppas på att ni ska göra, angripa försvarsstaben istället för regeringen så att ni gör regeringens jobb åt dem så att de kan nedrusta än mer. Gör inte dem det så kommer vänsterblocket att fullfölja med än värre målsättningar efter valet.
Roger Klang
Roger Klang, du verkar ha fått allt om bakfoten......
först skriver du en artikel, gästinlägg, där jag bara läser varannant ord eftersom det mest är trams och sen värst av allt: När sedan folk kommenterar inlägget och ÖB agerande då FÖRSVARAR du ÖB.
Hur ska du ha det?
Det handlar om något så enkelt att vi ska ETT försvar på FLERA ställen SAMTIDIGT och med ALLA som kandidater. That´s IT.
DET FINNS ANLEDNING TILL ATT SAMTLIGA ATO ÄR OENIGA MED ÖB I DETALJUTFORMNINGEN AV BESLUTET!
Om det inte blir väldigt tydligt vilka familjeskäl som är giltiga skäl att vägra internationell tjänst samt vilka övriga villkor som gäller, så har jag väldigt svårt att skriva på en ny anställning hos FM. Särskilt med tanke på alla här som tycker det är en bra idé att säga upp alla och samtidigt erbjuda en icke specificierad anställning. Mitt i semestern!
Vad händer med den förtroendefulla dialogen mellan chef och medarbetare om man får en av stridsgalningarna som inte har förståelse för familjeliv som chef lagom till nästa sommar?
Jag sökte jobb som civil handläggare måndag-fredag 9-17 och inget annat. Om jag inte är nöjd med de eventuellt kommande "undantagsreglerna" har jag inget intresse att göra en enstaka internatinell tjänsgöring, eftersom jag då ökar risken att bli "överkörd" 6 månader vartannat år.
Vad skulle hända om macho-scouterna kommenderades till en förskola eller äldreboende sex månader på grund av för liten budget för utbildning och övning av hela IO.
/A
Äntligen tog någon upp våra incidenter med främmande undervattensaktiviteter. Ett tillstånd i vår historia som förtigs av nuvarande militärledning som om det inte hänt. För en del av officerarna var detta ett krigstillstånd med ideligna registreringar från okända organisationer. Ett förtäckt dödshot med andra ord. Det är väl inga problem att åka utomlands om ledningen säger att vi skall göra det. Vad vi tycker om uppdraget skall inte påverka insatsen. Som officer är man neutral mot arbetsgivaren. Man kan vara blå i politisk uppfattning och ändå jobba under en röd regering och omvänt. Det märkliga är dock att man som "Fullmaktsofficer" skall ta tjänstledigt från fullmaktstjänsten under tiden man är ute på mission för att sedan återgå till fullmaktsavtalet efter fullgjord mission. Här ligger en hund begraven. Jag ser inget konstigt i att behålla fullmakten och samtidigt vara ute i mission.
Vi är många officerare som däremot undrar vad Sverige har för nationella intressen att försvara i Afghanistan? Kan någon ge ett vettigt svar på det? Är det rent av så, att vi också vill åt landets naturtillgångar, som USA är ute efter. USA:s krig i Irak och Afghanistan har inte ett skit med krig mot terrorism att göra. De vill säkra oljan och andra naturtillgångar. De utgör amirikanska intressen. Kom ihåg vilka företag som i första hand skulle återuppbygga Irak, enligt den amerikanska administrationen, efter kriget. Amerikanska i första hand, därefter allierade länders företag. Betalningsmedel: Världens bästa råolja(svavelfattig).
Konstigt att värnpliktskramarna som inte har några som helst problem med att tvinga tiotusentals ungdomar att slösa bort tid på lumpen nu skriker som stuckna grisar för att någon vill tvinga dem att tjänstgöra. Eller tvinga och tvinga, de har ju själva aktivt VALT att söka anställning i FM, tillskillnad mot vpl som ej får välja. Dessa skatteparasiter kan inte fort nog tvingas ut från FM. Som dom säger i amerika "don't let the door hit your ass on the way out"
Roger
Jag tycker är många som är vänligt inställda till ditt inlägg. De gånger jag skrivit gästinlägg blir det ett jäkla liv. Här finns det ju flera som kan ställa sig bakom ditt inlägg. Mig inkluderad. Nej var nöjd över det du skrivit. Och om det nu är nån som skriver negativt så är det ju bra. Det utvecklar ju oss.
/Trupparen
Bra skrivet Roger Klang.
Min oro är att många kompetenta officerare lämnar för det ultimativa brevet.
Vi behöver alla officerare framåt och mer därtill när vi faktiskt pga närområdesutveckling måste återbygga vårt nationella försvar som bvarit bortglömt tyvärr i många år.
Det internationella spåret kommer att prioriteras ned. SVD Brännpunkt 11 juli var rätt bra klarspråk från försvarsministern vad som är viktigast.
Stanna kvar ni som en gång tog anställning för försvara Sverige.
Driv ett ett icke obligatorium politiskt. Vi har lyckats bra hittills att bemanna utan tvång.
@Daniel (och övriga macho-scouter):
Det är en viss skillnad mellan avskaffandet av värnplikten och införandet av internationell arbetsskyldighet. Villkoren för värnplikten var kända. Villkoren för internationell arbetsskyldighet är INTE kända. Och min pessimistiska sida tror att de inte kommer att vara kända innan den 20 september heller.
Jag har valt att arbeta inom FM som civil handläggare i huvudsak måndag-fredag 8.00-17.00 på ordinarie tjänstgöringsort. Det var spelreglerna fram till jag gick på semester vid midsommar. Jag har inte valt att offra min familj sex månader vartannat år för att jag råkar ha en macho-scout som chef som gör sin tolkning av diskrimineringslagen.
Problemet är inte Afghanistan vs Bryssel. Problemet är att min livssituation inte tillåter ett arbete med mer än enstaka nätter i rad, ett par gånger per år de närmaste tio åren. Just nu vet jag inte om det är OK eller om jag tvingas välja mellan familj och jobb...
ÖB har i princip valt att säga upp samtlig personal. Han har vidare erbjudit en icke specificerad anställning. Allt detta mitt i semestern och under tidspress utan att möta upp ATO krav på något sätt!
Risken för fort-fort-fort-fel-fel-fel är överhängande! För såväl FM som de anställda...
/A
Tillägg till Daniel m.fl.:
Om man nu själv valt att jobba i FM för att kunna tjänstgöra där arbetsgivaren anser man gör bäst nytta, oavsett om det är nationellt eller internationellt, varför ska man då ha särskilda förmåner när man tjänstgör utomlands?
Borde det inte räcka med ersättning enligt Skatteverkets regler, inklusive reduktion för kost (frystorkat är också mat) och logi (tält är också sovplats). Dessutom ska väl ersättningarna minskas om utlandstjänstgöringen är långvarig.
/A
"Det finns visst ledarskap, ÖB har precis visat det. Han har utövat ledarskap och säger nu följ med eller kliv av. Enkelt."
Är denna form av ledarskap i synk med FM's officella syn på hur ledarskap skall bedrivas?
Hur mycket 'öppenhet' är det att kräva att ens underlydande skall skriva på ett odefinerat avtal om tjästgöring utomlands?
@Trupparen och Jan-Olov:
Kanske jag har något att tillföra som icke försvarsanställd då? Jan-Olov skrev särskilt insiktsfullt: "Driv ett icke obligatorium politiskt. Vi har lyckats bra hittills att bemanna utan tvång."
Naturligtvis kommer de frivilliga först och främst att bemanna posterna i Afghanistan, skulle jag tro. Jag vill tjäna som frivillig svensk statsman själv! Skillnaden mellan en statsman och en soldat är att som statsman så väljer man på ett sätt själv vilka risker man ska ta. Fast man tar risker även för Sveriges säkerhet om man tar risker för sig själv, men man kan också lyckas öka sitt lands inflytande internationellt mot alla odds, som drottning Elizabeth gjorde eller i någon mån Gustav den II Adolf. Det är inte så få stora statsmän som blivit skjutna sedan Lincoln. Palme var en stor svensk statsman som blev mördad (även om han var en politiskt skruvad statsman).
Roger Klang
Per A
Försvarsmakten är Sveriges yttersta verktyg för att med dödligt våld lösa en situation. I en sådan organisation krävs mycket av en chef, av en ledare ännu mer.
Ibland måste en chef fatta beslut som andra inte gillar. Ibland ser han syften och anledningar till att ta svåra beslut trots andras missnöje. Då en chef eller ledare väljer att iallfall göra detta trots andras missnöje kan vi bara hoppas att han har mer kunskap om situation än vi har.
Så tror jag det är. Att överbefälhavaren utifrån sin plats i organisationen ser ett oerhört behov att göra detta just nu.
Och ledarskap är absolut inte att ta beslut som andra är nöjda över. Det har vissa i dagens försvarsmakt glömt.
Återigen situationen är pressad men öb gör det bästa av det anser jag
/trupparen
Försvarsmaktens och resten av samhället.
Efter insats i Afghanistan och förberedelser i NBG konstaterade jag att min direkt underställda (nymuckade vpl) hade 4000kr/månden mer än mig. "Vi måste ha konkurranskraftiga löner om vi ska få in folk från den civila marknaden". Om det säger mer om hur lite jag hade eller hur mkt FM var beredd att betala låter jag vara osagt.
Men detta var en av orsakerna till att jag valde att yrkesväxla till ett närbeläget yrke: Polis.
Här märker jag en annan skillnad, inom Polisen utlandsstyrka måste det gå 3år mellan varje tjänstgöring. Detta för att det bedöms som "Att komma hem efter utlandstjänstgöringen kan ibland vara svårare än man föreställt sig. På jobbet
kan man ha fått nya arbetsuppgifter, arbetskamrater har slutat och nya tillkommit. Inom familjen ska
man komma tillbaka som en naturlig del av vardagen, gamla vänskapsrelationer ska återskapas och
man ska kanske komma in i nya som skapats inom familjen medan man varit borta."
Frågan jag ställer mig är hur kommer det sig att det är sån skillnad på hur två statliga myndigheter ser på samma uppgift? //Lt (ret?) och polis
@ trupparen:
Om läget är 'pressat' så är det huvudsakligen försvarsledningenm fel, då man utrett och lobbat för denna omställning i närmre ett decennium.
Att man under denna tid inte lyckats lägga fram ett färdigt grundförslag och förankra det inom den egna organisationen är inte OK.
Om sedan det egna slarvet används för att motivera en form av 'gilla läget' chefskap, så är det ännu mindre OK.
Att man skall kunna peka med hela handen i pressade lägen är ingen ursäkt för att låta varje läge förfalla tills det blir pressat.
@Lt och Polis
Lugn bara, du kommer snart att upptäcka att Polisen har sina brister de också.
Deras syn på internationell tjänst är annorlunda men annars så är det statlig tjänst när det är som sämst.
Likheterna med Försvarsmakten är tydliga.
Jag rekommenderar verkligen Stefan Holgerssons avhandling Yrke Polis.
Men en lärdom är väl att man inte ska åka på internationell tjänst som nybliven löjtnant, eller hur?
Kan någon förklara vad obligatoriet egentligen innebär? Förr fick man ju skriva ett särskilt kontrakt när man åkte på utlandstjänst, där bl.a. lön och andra villkor (t.ex oreglerad arbetstid) avhandlades. Om nu utlandstjänst är en del av den vanliga tjänsten, betyder det att man har samma villkor som vanligt? Övningsdygn/övertid? Rätt att ta ut föräldraledighet?
Även om det är något skruvade exempel så är det i alla fall tecken på att ÖB/FM har mycket att klargöra innan den sista dagen för att skriva på.
Karl
Per A
Försvarsledningens fel?
Hur många av dagens befattningshavare satt på sina nuvarande positioner för fem år sedan?
Jag har varit truppförande i 8 år på plutonsnivå. Som stf och plutonchef. På den tiden har jag sett bataljoncheferna komma och gå. Även kommenderingsuppdragen till HKV komma och gå, till äldre kollegor.
Ungefär vartannat vart tredje år har dom bytts. Hur många i dagens FML satt på sina stolar för ett 10 år sedan?
Oavsätt om frågan är illa skött, inte alls skött så spelar det ingen roll. Så här ser det ut nu.
Och det är det vi måste agera utefter någon som ÖB gjort med fast hand. /Trupparen
Det är märkligt att det är så tyst i de fackliga leden och på tidningarnas ledarsidor. Det som nu håller på att hända måste sakna motstycke i svensk avtalshistoria. Att förändra ett ingånget avtal utan att precisera arbetsgivarens motprestation eller i över huvudtaget några detaljer och dessutom hota med omedelbar uppsägning är i mina öron helt horribelt och förmodligen olagligt. Alla fackförbund oavsett inriktning och färg borde enas och ifrågasätta det som händer. Vems tur är det nästa gång?
@Karl och Kaptenen:
Äntligen några som förstår vad problemet är. Har vi otur får vi svar på alla detaljer den 19 september. Om vi ens får svar innan den 20 september. Det ska bli intressant att se ATO agerande under hösten.
Men om vi inte får svar och med tanke på att Trupparen m.fl. kommer att bli bataljonschefer och uppåt så småningom har jag svårt att ta anställning som livegen...
/A
Dum fråga kanske, men alla ni som (fullt förståeligt förstås) är oroade över de diffusa detaljerna kring utlandsobligatoriet: varför inte skriva på nu och sedan säga upp er om det visar sig att detaljerna är oacceptabla? Resultatet blir ju detsamma. Den som ställer upp på nya Försvarsmakten blir kvar, den som inte trivs säger upp sig. Visst är det dåligt av FML att begära av personalen att de skall skriva på något som inte är helt klart. Men å andra sidan är det väl dumt att säga upp sig för något som inte är helt klart. Jag förstår att man kanske känner för att göra det av rena principskäl, men det kan ju bli så att förutsättningarna i visar sig vara helt ok och då kan det visa sig i efterhand att man sagt upp sig i onödan.
@Anonym 8.00:
Det finns saker som man bör fundera på innan man kör tacka ja-säga upp sig inför internationell tjänstgöring-varianten:
Om man säger upp sig själv utan att få nytt jobb på en gång har man två månaders avstängning (som "extra karenstid") för a-kassan. Det anses iof som giltigt skäl om arbetsplatsen flyttar så långt att det inte är möjligt att dagpendla och det inte är möjligt att flytta med, men om det gäller inför en internationell tjänstgöring vet nog ingen i dagsläget.
Dessutom har man kortare uppsägningstid och det blir mer bråttom att hitta nytt jobb. Det stora problemet (enligt min åsikt) är dock att man agerar illojalt om man först skriver på ett nytt avtal, med baktanken att säga upp sig om en internationell insats med "fel villkor" börjar närma sig. Om många agerar på det sättet har FM fortfarande problem att skicka folk utomlands och syftet med ÖB "uppsägningsbrev" har inte uppnåtts...
/A
vad är skillnaden mellan att säga upp sig innan aktuell insats och säga upp sig redan nu? Måste ju i praktiken bli samma sak. Inte för att FML skulle gilla det, men jag gillar ju inte vad de gör mot mig heller.
Anonym 08:00,
Om nu arbetsgivaren ÖB förklarar arbetsbrist gentemot de som inte önskar omreglera avtalen borde, observera borde, det leda till att den övertalige får tillgång till hjälp ifrån trygghetsstiftelsen. Att säga upp sig själv ger inte denna mäöjlighet.
Att skriva på ett "in blanco"-avtal för att senare när detaljerna klarnar säga upp sig är inget annat än ett hål i huvudet och skott i foten av den anställde.
Just nu ligger landet så att den som är driftig och upplever motgångar i FM kommer att ta denna möjlighet och byta yrke. För oss anställda är det här en jättemöjlighet att ge ÖB och FML ett falukorvstjockt långfinger mellan ögonen och dra utan att våra förband avvecklas som det tidigare krävdes.
Min känsla för den svenska försvarsmakten är emellertid en annan. Sverige behöver en stark försvarsmakt, som anställd ser all denna sorgliga organisation och som privatperson agerar jag för att få detta starka försvar. Därför kritiserar jag ÖB och FML, jag kritiserar den politiska ledningen för yrkesförsvaret och synen på säkerhetspolitik.
Det här obligatoriet nu är inget annat än dålig personalpolitik och kontraproduktivt för ett starkt försvar.
J.K Nilsson
Men J.K Nilsson, har det egentligen inte varit så ganska länge? Att de driftiga som inte avancerar tillräckligt fort eller långt ger sig av. Och de mindre driftiga blir kvar som majorer och överstelöjtnanter på ett kontor någonstans där de kan producera skrivelser och powerpoint-presentationer under sin korkek?
J.K. Nilsson,
Visst är det både hål i huvudet och skott i foten, men tror du ändå inte att många kommer agera just på det viset? Den som är osäker kommer hellre skriva på nu än att på kort varsel ge sig ut på en allt utom blomstrande arbetsmarknad. Det är helt enkelt tryggare att stanna kvar och hoppas på det bästa.
@Cynisk
"Jag rekommenderar verkligen Stefan Holgerssons avhandling Yrke Polis..."
Jaså, det gör du.
Varför det?
För att du tycker att den beskriver den polisiära vardagen, eller?
"Men en lärdom är väl att man inte ska åka på internationell tjänst som nybliven löjtnant, eller hur?"
Jaså, är det så?
Vem skall lösa uppgifterna på plutonsnivå om inte t ex "nyblivna löjtnanter" åker ut i internationell tjänst?
Har du jobbat inom Försvarsmakten eller inom Polisen?
Det låter inte så m h t hur du uttalar dig.
"Tänk, tryck, tala" är en gammal devis som funkar än...
/Kn och polis
Vad vissa "stridisar" (sorry, menar er som är glada att vi som inte vi som inte gillar utlandstvång, inte ser FM som en specialorganisation etc) verkar glömma, är att det krävs kompetent arbetskraft för att få allt att snurra väloljat.
Hur ska vi behålla eller rekrytera vettiga människor om vi är sveriges sämsta arbetsgivare??
Polisen, brandkåren, läraryrket, högskolan, vad som helst....mkt lockar när man är ung. Ännu kan komma att locka efter en tid i FM.
Den hängivna soldaten är kanske lätt att behålla, men de som har förmåga att lyfta blicken och styra org på ett bra sätt?
Det verkar vara c:a femtio-femtio för och emot FML här, och ni hamnar i luven på varandra. Fienden finns inte här!
Det är inte nödvändigtvis så att det blir Trupparen och Jan-Olov som befordras av er, åtminstone inte enbart på grund av att de försvarar ÖB. Det krävs andra kvalitéer än bara lojalitet. Det kan lika gärna bli sådana som Peter Hammarberg (om han bara inte vore över 60) trots att han idag knappt ger ett vitten för Sverker Göransson, eller Morgonsur kanske. Dessa två ljushuvuden har integritet och de har "tänkandet" som Göran Persson kallade det...
Fortsättning följer:
Fortsättning...
Om de blir utvalda till försvarsstabsarbete eller rekryteras till MUST så att de själva kan ta sig fram till toppen av egen kraft, så får vi se hur lång tid det skulle ta innan slutresultatet blir ungefär likvärdigt med Syréns och Göranssons, och FML:s på vägen upp. Att vara ÖB är till minst 50 procent att vara politiker! Ju högre upp i hierarkin man kommer desto mer blir man en politiker. Sedan kan Morgonsur och Hammarberg sitta där med spiran och äpplet och ta skit från kåren i tydligen sann kåranda. Personligen så tror jag att om Morgonsur blev ÖB så skulle förändringarna inskränka sig till att vi tuffade till oss lite internationellt, men det skulle inte bli några större förändringar utöver det. Jag tror också att om man hamnar i närheten av det svarta hål som FML utgör så har man inga andra valmöjligheter än att anpassa sig till den geopolitiska verklighet som vi svenskar omges av internationellt - om man är en bra och pålitlig man. Fortfarande - skäll på Reinfeldt! Den mannen ålar sig från all kritik och ansvar för Sveriges säkerhet. Han är det som ytterst ska ställas till svars.
Roger Klang
@Kn och Polis
Jag rekommenderar boken Yrke Polis för att den ger en bild av Polisen som kan bidra till en nyansering av debatten. Den beskriver på ett initierat sätt de lednings- och kulturproblem som råder inom Polisen och vars motsvarighet man kan hitta inom Försvarsmakten.
Själv jobbar jag inte som polis men har flera närstående som gör det och jag tror mig faktiskt känna personen bakom nicket "Lt och polis". Jag la polisplanerna på hyllan när jag fick insyn i det yrket och insåg att det inte var för mig. Det var nog tio år innan Holgersson la fram sin avhandling.
När det gäller att åka som nybliven löjtnant så var det många som blev besvikna när ersättningsnivåerna blev klara med det nuvarande avtalet för internationell tjänst. Det nu gällande avtalet bygger på vad du tjänar hemma, något som missgynnar de som "står i skiten", dvs nyblivna löjtnanter. Lärdomen som min vän som efter FS-mission, NBG08 (och sedan blev polis) gjorde var att man tjänar för dåligt som nybliven löjtnant. Det var min poäng. FM får helt sonika slanta upp för att få dugligt truppbefäl ute i insats. Villkoren måste takta med kraven. Det gällde även innan man införde kraven på internationell tjänst och det kommer bli än mer markant tror jag.
Och Ja, jag har tillräckligt med erfarenhet för att yttra mig på detta medium.
"Tänk, tryck tala" är ett bra uttryck. Det borde fler använda sig av men det stora problemet i samhället idag är att det är för många som är inställda på sändning och för få som är inställda på mottagning.
och eftersom vi tydligen ska vara borta ifrån agfanistan 2014 enligt
svs http://www.svd.se/nyheter/inrikes/utlandska-trupper-ska-lamna-afghanistan_5008375.svd
och jag själv går i pension 5 år efter det så kommer jag givetvis skriva under... jag tänker inte vi 52 års ålder byte pension vid 61 mot pension vid 67
men FEL ja det gör ÖB.
detta är mkt dåligt ledarskap.. dessutom finns det faktiskt officerare som har tjänster/krigsplaceringar inom NS ( hemvärnet) och dessa kommer ALDRIG att tjänstgöra under ngn utlandsmission , men likväl MÅSTE de skriva under om de vill jobba kvar..
Lt/ trosstjänst/ 52 år 5 barn varav ett under 1 år...
Anledningen till att jag försvarar ÖB, och anledningen till att jag tror att alla goda män som karriärmässigt närmar sig "nålens öga" kommer att agera mycket likt sina kollegor och chefer är att jag under relativt många års tid skrivit brev med kritik och goda råd till både politiker och hkv, och jag har märkt att vissa av dem råden tycks ha tagit skruv. Jag var åtminstone en av dem som föreslog att vi skulle ha en tremånaders grundutbildning, även om jag menade att den skulle vara en värnplikt åtminstone i teorin, följt av ett frivilligt val mellan internationell insats och hemvärnet, där hemvärnet skulle axla huvudansvaret för värnförsvaret. Jag menade naturligtvis att hemvärnet skulle tillföras likvärdig utrustning som vilken välutrustad armé som helst, men det tyckte inte Reinfeldt, Tolgfors och Borg uppenbarligen.
Vid ett tillfälle för något år sedan skrev jag till ÖB bland andra att frivilligheten inom försvaret är någonting man väljer när man söker in dit, men när man väl är stammis så får man lyda order även om det innebär att man skickas till en krigshärd som svensk soldat.
Och nu finner jag mig i den situationen att jag måste stå för mina egna ord till ÖB. Jag förstår nu att det är i det närmaste omöjligt att implementera regeln om plikttjänstgöring i Afghanistan endast på nytillskotten i FM, eftersom det även måste till att befälen ska välja att inrikta sig på insatsförsvaret. Befälen är oftast lite äldre stammisar med familj i Sverige. Det hade kanske kunnat lösas med rejält bättre betalt (vilket inte politikerna vill bidra till), men förr eller senare så kommer veteranerna hem och ska utbilda sig till befäl en del av dem, och då blir situationen för FM rejält tilltrasslad då FM blir blandad med sådana befäl som har plikt att inställa sig till Afghanistan och sådana som kan välja att sitta på arslet.
Dem som jobbar i FML har säkert fyrtio gånger större anledning än jag att ställa sig bakom ÖB, eftersom de är så mycket mer insyltade i besluten som kommer från deras förslag till chefen.
Roger Klang
Nej, vi är inte på väg bakåt utan har bara gjort helt om och ångar på framåt. Hur var det nu med de "nya" områdena? Skulle de kallas försvarsområde, militärdistrikt eller militärområde?
Ibland kan man se ärans och hjältarnas soldater/plutonsbefäl titta fram bland kommentarerna.
Har det redan gått överstyr med utbildningen och delegerandet av arbetsgivaransvaret?
Till er som tycker att det här förslaget från arbetsgivaren var lyckat kommer här några till som han vill att vi tar ställning till.
"- Ingen garanterad löneökning
- Arbetsgivaren ska bestämma om lönerevision ska ske.
- Ingen ersättning för sjukvård, läkemedel, med mera.
- Max 35 dagars sparad semester istället 40 dagar.
- Sämre regler avseende semester i samband med föräldraledighet.
- Längre uppsägningstid om individen säger upp sig själv.
- Arbetsgivaren ska bestämma vilket arbetstidsavtal som ska gälla vid oenighet.
- Max sex månaders uppsägningstid vid uppsägning pga arbetsbrist."
Detta är några förslag från vår arbetsgivare. Läs gärna hela förslaget på Officersförbundets sida. Förslaget andas riktig framåtanda och nytänkande.
Det är dock inte vår arbetsgivares avsikt att någon skall behöva gå i åtta år som truppförande plutonchef i den nya organisationen. Utgallring och karriärväxling är tänkt att förebygga sådant.
För de oödmjuka är det väl bara att ställa sig i kön och få sitt inbetalningskort den 25;e?
För medlem måste man ju vara, till vilket pris som helst?
I sann framåtanda har vi fått plocka fram lite gamla kulisser här på teatern och de luktar unket av fukt och mögel, men alla märker det inte.
Teaterdirektören.
PS. "Så sent som för någon månad sedan kunde jag flyga från Kabul med det s k statsflygplanet, men nu vill inte Flygvapnet göra det längre".
Härlig kommentar från vår utrikesminister.DS.
Skulle man ta bort tvånget för de nya försvarsanställda när de utbildar sig till befäl efter en tjänstgöring i Afghanistan, en tjänstgöring som de har ingått ett sådant förmodat kontrakt för som de nyaste tillskotten till FM, ja då har man inte åstadkommit någonting och man kommer aldrig att kunna implementera ett pliktsystem i hela försvaret när det gäller tjänstgöring utomlands, alltså ett försvar i användning, och det är ett sådant försvar man vill ha. Därför har ÖB gjort som han har gjort. Det logiska i detta förstod jag inte först, men ÖB implementerade mitt förslag för de nyanställda, fast för hela försvaret med en gång. Jag är insyltad i beslutet även om det inte ser ut exakt som jag först hade tänkt mig det, det är ett bättre och oundvikligt beslut! Så ni förstår kanske hur det svarta hålet FML kan suga in en mot "nålens öga" i orkanen? För mig bara ytterst lite, men tänk då hur mycket ett befäl på försvarsstaben skall impliceras i beslutsfattarprocessen om han är konstruktiv. Makt innebär alltid ett visst ofrivilligt personligt avlägsnande av ens egen person från grundorganisationen tyvärr. Det är en overklig värld maktens värld.
Skulle jag börja slåss mot FML när de börjar implementera mina egna förslag, ja då skulle jag ju inte vara värd att ta på allvar, skulle jag? Om man inte reagerar som jag gör och försvarar ÖB när han implementerat ens egna impopulära förslag så har man inte det som krävs för att ha makt. Och har man inte det som krävs för att ha makt så är man inte den typen som kommer med konstruktiva idéer, och då kan man inte få makt. För makt är starkt förknippat med konstruktiva idéer!
Roger Klang
Det här med arbetsbrist har ju lite intressanta kopplingar
Det finns hur mycket som helst som behöver göras för att försvaret av landet skall vara värt namnet.
Vad händer sedan när det kanske inte blir internationella insatser i den omfattning det var tänkt, råder det då arbetsbrist? Eller utgör yrkesförvaret i sig ett incitament att Sverige i framtiden alltid kommer att vara i konflikt med någon part, någonstans i världen.
Försvaret styrs idag av B-laget, det blir enklare så för FöD.
Hur kommer de anställda soldaterna trivas hemma på kaserngården efter 2-3 insatser? Det kommer att bli perioder när man inte gör så mycket nytt och "utmanande" utan mer vårdar bössan och springer milen. Övningspengarna kommer sannolikt att vara budgetregulatorer i framtiden också...
/A
Skicka en kommentar