Nu tror jag minsann att sossarna fick något att tänka på. Det moderata utspelet där man ställer mycket tuffa krav på framtida personbilar känns mycket mer miljöpolitiskt realistiskt än sossarnas tal om oljeoberoende år 2020.
Samtidigt blir jag väldigt glad att man äntligen verkar ha insett att (straff)skatter på fordon i syfte att få användarna att påverka tillverkarna att skapa miljövänligare motorer, är en stor omväg. De som missgynnas mest är användarna, Svenssons medan den som gynnas i första hand inte är miljön utan statskassan.
Genom dessa hårda krav där nytillverkad bil ska få dra mer bensin än 0,5l/mil och ett utsläppstak på 95g/CO2 gör man en brakentre i miljöpolitiken. Nu gäller det bara att få med EU, vilket kan bli en utmaning.
Tekniskt är blir det en utmaning för biltillverkarna, men med tanke på att bilmotorerna på tjugo år har halverat sin bränsletörst samtidigt som effekt ökat trefalt, känns det definitivt inte som ett omöjligt uppdrag.
Fler programpunkter som denna, och jag kan börja överväga att bli moderat igen. Men det krävs förstås att man river ut och skriver om den nya kapitlet i försvarspolitiken.
Bravo, m!
Polisresursen i blåzonen måste förstärkas!
2 timmar sedan
2 kommentarer:
skulle mer anse att moderaterna vill fiska väljare bland miljöpartiets väljarbas. Visserligen är det väl en av de få vettiga sakerna regeringen har lyckats tänka fram under denna mandatperiod,
Tycker nog att "anonyms" kommentar var på kornet. Det är värt att reflektera över att man fiskar väljare just där.
...symptomatiskt dock, eftersom man redan försökt med V och S (kollektivavtal, värnskatt, bensin- och dieselskatt...)
Skicka en kommentar