I en intervju i P1 i lördags avslöjade Göran Mårtensson det som så många redan anat och fruktat. Det finns ingen grund att stå på för att göra antagandet att det ska kunna lyckas att försörja FM med personal efter den 1 juli 2010.
Citat från Mårtenssons egen artikel på FM egna informationssida:
”I dagarna har den sista kullen värnpliktiga soldater och sjömän ryckt in. Vi hoppas att dessa kvinnor och män gör valet att stanna kvar hos oss även om det blir frivilligt att fullfölja utbildningen efter den 1 juli 2010.”
Vart tog fakta i form av analyser, enkäter och underbyggda undersökningar vägen? Var är underlaget som styrker bedömningarna rörande antalet intresserade frivilliga till försvaret?
Är det en tro på fortsatt lågkonjunktur med tillhörande brist på arbete som ska fylla personallistorna? Eller är det ett kallsinnigt vågspel med svensk försvarsförmåga där man ”hoppas” på att det nog ska lösa sig?
Det vore önskvärt om Mårtensson kunde precisera lite mera detaljer vad hans förhoppningar grundar sig på.
Det är i varje fall vad jag hoppas på.
Borneo
Gästinlägg: FM Produktionschef tillber högre makter
tisdag 26 januari 2010 av Wiseman ·
Etiketter:
Försvaret,
Gästinlägg,
Personalförsörjningen,
Värnplikt
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Om / About Wiseman's Wisdoms
Inför Försvarsbeslutet 15
Valguide 2014
Etiketter
- Absurditeter (197)
- Admin (57)
- Afghanistan (215)
- Afrika (4)
- Algeriet (1)
- Almedalen13 (6)
- Almedalen14 (5)
- Almedalen15 (1)
- Amfibiekåren (2)
- Archer (1)
- Armén (33)
- Artilleriet (6)
- Attackvapen (3)
- Bahrain (1)
- Balkan (2)
- Baltikum (27)
- Barents (29)
- Basförband (23)
- Bistånd (2)
- Brasilien (4)
- Brott och straff (20)
- Centern (22)
- CFE (5)
- Civilförsvar (1)
- Civilt försvar (4)
- Colombia (2)
- Cyberkrigföring (11)
- Danmark (12)
- Det militära skolsystemet (6)
- Doktrin (1)
- Ekonomi (8)
- Energi (4)
- English (1)
- Estland (3)
- EU (27)
- Fack (1)
- FB 00 (8)
- FB 04 (10)
- FB 15 (37)
- FB 20 (22)
- FB 96 (2)
- FB15 (18)
- Feministiskt Initiativ (5)
- FHS (6)
- Finland (33)
- Flottan (4)
- Flygsäkerhet (1)
- Flygvapnet (196)
- FMLOG (1)
- FMV (24)
- FN (15)
- FOI (5)
- Folk och Försvar (45)
- Folkpartiet (31)
- Folkrätt (2)
- Forskning (1)
- FortV (5)
- FoT (1)
- FRA (2)
- FRA-lagen (8)
- Frankrike (7)
- Frimureri (1)
- FSV (7)
- FXM (1)
- Försvaret (1258)
- Försvars- och säkerhetspolitiskt upprop (1)
- Försvarsberedningen (78)
- Försvarsindustrin (15)
- Försvarsvilja (2)
- Gasledning (22)
- Gaza (2)
- Georgien (28)
- Gotland (17)
- Granatkastare (1)
- Grekland (1)
- Gripen (152)
- Gråzonen (1)
- Grönland (1)
- Gästinlägg (170)
- Haiti (1)
- Helikopter (61)
- Hemvärnet (6)
- HNS (2)
- HRC (4)
- Humor (20)
- Hundar (3)
- Hybridkrigföring (2)
- Incidentberedskap (39)
- Indien (5)
- Informationskrigföring (11)
- Informationstjänst (26)
- Ingenjörtrupperna (1)
- Inriktningspropositionen 2009 (40)
- Int arbetsskyldighet (20)
- IO 11 (5)
- IO 2014 (75)
- Irak (16)
- Iran (3)
- IS (3)
- Island (5)
- Israel (4)
- IT (4)
- Japa (1)
- Japan (1)
- Julkalender 2014 (25)
- Julkalender 2019 (25)
- Kanada (2)
- Kina (8)
- Klustervapen (12)
- Kommunism (6)
- Kongo (1)
- Konsulter (1)
- Korea (1)
- Kosovo (3)
- Krigets lagar (1)
- Krigsvetenskap (2)
- Krisberedskap (10)
- Kristdemokraterna (31)
- Kultur (1)
- Kungahuset (6)
- Kustartilleriet (2)
- Kustbevakningen (3)
- Kärnkraft (3)
- Ledarskap (74)
- Ledningssystem (61)
- LFS 2025 (4)
- LFU (17)
- Liberalerna (2)
- Libyen (49)
- Livsmedelsförsörjning (2)
- Logistik (12)
- Loyal Arrow (4)
- Luftvärnet (41)
- Magnus Betnér (2)
- Mali (2)
- Marinen (62)
- Mat (1)
- Materielprocessen (2)
- Materielutredningen (1)
- Medierapportering (72)
- MH17 (1)
- Militärteori (2)
- Miljö (16)
- Miljöpartiet (41)
- Moderaterna (83)
- MSB (9)
- Muhammedbilder (5)
- Narkotika (1)
- NATO (108)
- NATO-debatt (3)
- Nazism (2)
- NBG (28)
- Nederländerna (3)
- Neutralitet (1)
- Nordkorea (3)
- Nordstream (1)
- Norge (62)
- Officersförbundet (14)
- Ofog (13)
- OMLT (1)
- Omstrukturering 2012 (3)
- OPS (6)
- OPSEC (41)
- Org 13 (15)
- Org 18 (9)
- Org Ny (1)
- OSSE (3)
- Pakistan (2)
- Palme (1)
- Peak Oil (8)
- Pensioner (3)
- Personalförsörjningen (140)
- Personaltjänst (36)
- Perspektivstudie (1)
- PH (1)
- Piratpartiet (3)
- Polen (4)
- Polisen (18)
- Politikerskola (1)
- PR (1)
- PRIO (25)
- Privatisering (2)
- Putin (17)
- Pv-robot (2)
- Påverkansoperationer (1)
- R2P (2)
- Regeringen (408)
- Rekrytering (5)
- Reservofficerare (1)
- Robotförsvar (5)
- Ryssland (176)
- Rädda Försvaret (6)
- Rödeby (2)
- Saab (4)
- Saudi (4)
- Schweiz (4)
- SEP (1)
- SHK (2)
- SIDA (7)
- Sigint (3)
- SJ (1)
- Sjukvården (2)
- Sjöfartsverket (4)
- Skatt (4)
- Skogsbrand (2)
- Skola (1)
- Skolflyg (1)
- Slovakien (2)
- Socialdemokraterna (108)
- Solidaritetsförklaringen (31)
- Somalia (12)
- Sovjet (9)
- Statsapparaten (31)
- Statsflyget (4)
- Storbritannien (5)
- Stridsvagnar (7)
- Stödutredningen (2)
- Sudan (5)
- Svenska Freds (3)
- Sverigedemokraterna (18)
- SVS (43)
- Sydafrika (3)
- Syrien (22)
- Säkerhetsarbete (15)
- Säkerhetsföretagen (1)
- SÄPO (1)
- Tchad (8)
- Teknisk tjänst (1)
- Terrorism (11)
- Thailand (4)
- Tjeckien (3)
- Tolkarna (4)
- Totalförsvaret (7)
- Trafik (14)
- Transportflyg (9)
- Tröskeleffekt (6)
- Turkiet (3)
- Tyskland (8)
- UAV (10)
- Ubåtsfrågan (10)
- ubåtsjakt (17)
- Ubåtsvapnet (6)
- ub��tsjakt (1)
- Ukraina (28)
- Underrättelsetjänst (2)
- Ungern (2)
- USA (22)
- Val 2010 (46)
- Val 2014 (14)
- Val 2018 (1)
- Valet 2018 (3)
- Valguide 2014 (11)
- Vapenexport (3)
- Veteranfrågan (35)
- Viggen (1)
- Visby (6)
- Vitryssland (1)
- VK 2 (7)
- Våldsbejakande extremism (1)
- Vården (2)
- Vänstern (55)
- Vänsterpartiet (13)
- Värdlandsstöd (6)
- Värnplikt (61)
- Warzawapakten (1)
- Wikileaks (5)
- Yttrandefrihet (4)
- Zimbabwe (4)
- Åland (1)
- Ö/S (2)
- ÖRA (61)
- Övrigt (29)
Arkiv
-
▼
2010
(289)
-
▼
januari
(27)
- Gästinlägg: Om akademiseringen och dess fallgropar
- Missiler vid svenska gränsen?
- Människans bästa vän
- Gästinlägg: FM Produktionschef tillber högre makter
- Alla ägg i samma korg (uppdaterad 24/1 kl 21.00)
- En fin gest
- Solidaritetsförklaringen synad (uppdaterad 24/1 kl...
- Så dog solidaritetsförklaringen
- Fullödigt om försvarsindustrin
- Tolgfors på länstidningsturné
- Ett försvars- ochsäkerhetspolitiskt högtryck drar ...
- Stridsgruppernas vara eller icke vara
- Gästinlägg: Förmågeglappet kvarstår
- Sist ut
- Gästinlägg: Ett svenskt veterancenter
- Något att glädjas över? (uppdaterad 14/1 17.15)
- Gästinlägg: En ekvation som inte går ihop
- Svenska soldaters favorit
- Gästinlägg: Där vi är, där är segern!
- "Pensionschocken" (uppdaterad 23/1 kl 10.45)
- JAS - om användaren själv får välja?
- Fler bra initiativ
- Ett vällovligt initiativ!
- Historiestudier
- Förhoppningar som grusas (uppdaterad 13/1)
- Befintliga system bortglömda
- Gästinlägg: SHK återigen JO-anmält
-
▼
januari
(27)
Senaste kommentarerna
Bloggar jag följer
-
-
-
-
-
Donald Trump är nu Ukrainas sista hopp2 veckor sedan
-
Taktisk kavalleri: Strategier och strider med hästar2 månader sedan
-
En kort reflexion1 år sedan
-
-
Neverending Story1 år sedan
-
-
Fäktmästare och kosacker2 år sedan
-
-
-
-
-
Konservativ och antikapitalist4 år sedan
-
Utom allt rimligt tvivel?5 år sedan
-
Om världens undergång6 år sedan
-
-
-
-
Savua ja peilejä7 år sedan
-
Marint intressant bok7 år sedan
-
Akademisk tåkeprat7 år sedan
-
-
-
Kolumn: Svagare stöd för Brexit (SvD)7 år sedan
-
-
Trust7 år sedan
-
-
-
-
Konsultskolan 37 år sedan
-
-
Inget gästinlägg8 år sedan
-
Liket lever!8 år sedan
-
Sovjets barnbarn visar frustration8 år sedan
-
-
EU-minister och parlamentarikerrockad8 år sedan
-
-
I OTAKT8 år sedan
-
-
Utbildning, värnplikt med mera8 år sedan
-
-
Vem förmedlar desinformation?9 år sedan
-
-
-
-
-
Nu hände det.9 år sedan
-
-
-
-
-
Av: KAURIN9 år sedan
-
Charader9 år sedan
-
Nato eller inte?10 år sedan
-
Gick du på den lätta?10 år sedan
-
-
Det första Unckelstipendiet11 år sedan
-
Försvarsministern hos Försvarsradion11 år sedan
-
Contact11 år sedan
-
Gratis är gott11 år sedan
-
-
-
Nu har vi flyttat färdigt!11 år sedan
-
Malissa paukkuu, mitä sitten?11 år sedan
-
Omstart på ny adress11 år sedan
-
-
Mantra12 år sedan
-
Våldet i Syrien måste stoppas12 år sedan
-
End of the line12 år sedan
-
Läser i New York Times’ idag…12 år sedan
-
Ännu en dag i R.D. Congo..13 år sedan
-
-
US ARMY Del 2. Lön och Incitament13 år sedan
-
Knuff
Politometern
widget från Politometern
44 kommentarer:
Wiseman: Kan det vara för att man redan betalat ett halvårs utbildning för dem?
Klart han inte vill att det ska gå till spillo....
De Amerikanska förbanden har inte sedan de gick över till frivilliga förband lyckats fylla alla sina förband, förrän 2009. Antaganden gör gällande att detta beror på lågkonjunkturen.
Vi går över till samma system när vi är på väg ur lågkonjunktur. Ska vi anta att lågkonjunkturerna följer statestik kan vi anta att vi fyller våra förband till helt om ca 15 år.
Smart? näääää....
Mårtensson kan knappast belastas för detta. Ursprunget kommer från personalstaben och dess dåvarande direktör. Det höll så länge direktören var skyddad av en i försvarsmaktsledningen. Sedan - tja vi får se...
19.51: Vi ska komma ihåg att FM personaldirektör av "någon" anledning lämnade FM i förtid i somras...
Nu gäller det inse några saker.
Vägen till det som komma skall är mycket lång.
Vi går från något beprövat till något helt okänt! Det kommer vara så mycket friktioner att jag personligen jämför det med förbandsflyttarna 04-05. Situationen kommer göra att många lämnar firman, alltså återigen ett stålbad med en kompetensflykt utan dess like efter det.
Många jobbar redan nu med stor bitterhet. Inte för att de är dåliga människor utan för att så många saker är så dåliga. Och ändå är det här ett bra år! Med förhållandevis många soldater mot vad som komma skall, bra budget och endast mindre mtrl problem. Observera att jag jämför med det som komma skall!
Vänta bara, de problem vi identifierar idag är toppen på isberget.
Det bästa vore att koppla ur hjärnan som i filmen Click och vakna om 10 år, bara jacka in i verkligheten för att genast inse att allt gått åt helvete, man ätit sig skit asfet på sockret i "gulpåsen" och alla tycker man är en skitstövel.
Tyvärr finns det ingen andra chans för FM
/Trupparen
Wiseman:
"någon" anledning är tämligen välkänt i officersförbundets kretsar. Bland de som är insatta i vad som nu sker är det ingen som är frågande angående varför personaldirektören lämnade. Lika frågande som varför förre försvarsministern vägrade ta ansvar för det som sker och kommer ske. / Trupparen
Det ligger nu ett jätteansvar på alla i Försvarsmakten att hjälpa till i rekryteringen. Mårtensson och alla generaler i all ära men det är inte dom som kommer att rekrytera en enda soldat eller sjöman, det kommer Sergeanter, flaggmaskinister, Löjtnanter mfl att göra. Generalerna måste dock se till att morötterna dvs betalningen och anställningsvillkor blir så pass hygglig att det finns grund för rekrytering. En utlänsk officer jag känner nämnde för ett tag sedan att Sverige nog kommer få svårt att rekrytera en yrkesarmé eftersom Sverige saknar riktig slum. Det räcker inte med områden som Bergsjön, Rosengård och Brandbergen som rekryteringsbas. Om vi skall ha en chans att lösa detta så måste alla goda krafter hjälpas åt, och villkoren för att ta anställning måste göras mycket bättre än vad de är nu.
Maskinisten
Jag som jobbar en hel del i ett av våra miljonprogramsområden vill absolut inte se nån större rekrytering till FM bland vissa av ungdomarna där. Vet en hel del av ungdomarna som är kraftigt kriminellt belastade men som lyckats slippa bli fällda för något brott. Vet själv hur lätt vissa har att slinka igenom registerkontroller då jag själv gjorde värnplikten nyligen och en hel del killar blev inte avskilda förräns efter 4månader..
Vapen saknar dessa herrar inte, men att ge dom kunskap hur de ska hantera vapnen på ett effektivt sätt är en mardröm för oss som jobbar där.
Det har aldrig varit frågan om någon analys vid förändringen att gå över till yrkesförsvar. Detta är ett beställningsjobb från den politiska nivån, understött av försvarsgrenar som redan tidigare hade ett stor andel yrkesbefäl. Skulle man vara lite mer spetsig tangerar det ministerstyre. Men ministrarna är smarta nog att dölja det i form av utredningsuppdrag med handlingsregler och avgränsningar som medför att lösningen endast blir den de önskar. Räcker inte detta får väl ministern fråga utredande officer, ja t o m ÖB "om han känner sig trygg i sin befattning".
Själv avråder jag min son som nu gör lumpen att ens tänka tanken att bli yrkessoldat. De åren då han skall bygga en plattform för ett framtida långsiktigt yrke skall han ta vara på.
Reklammakarna (eller byrån) som gör Försvarsmaktens rekryteringskampanjer borde nog tänka över vilken inflytelserik påverkansgrupp fäder är. Där kan man också säga att det definitivt saknas en djupare analys hur man indirekt kan påverka målgruppen man vill rekrytera.
Som fd officer med mångårig tjänstgöring i HKV är jag nu endast åskådare till den parodi som pågår i det som en gång var ett försvar. Ni med integritet och ryggrad får ursäkta min grova generalisering, ni är dock undantagna.
Daniel Eriksson!
Amerikanarna har ett betydligt större försvar i förhållande till sin folkmängd än Sverige! Å andra sidan har de så många fler patrioter än Sverige, så av den anledningen blir det väl lättare att rekrytera folk.
Roger Klang, Lund Scaniae
Hoppet ät det sista som överger människan. Råttorna överger skeppet långt innan.
Artikeln klargör iallafall tydligt en önskan om något, riktigt vad begriper jag inte, för jag tror inte på mirakel.
Skillnaden i lön mellan anställd- och kontraktsanställd soldat förklaras också väldigt tydligt.
Är det något oklart kan man läsa den informativa "faktarutan" bredvid artikeln. Den är fylld av önskemål, önsketänkande och avsikter.
Ännu mer aktuell information skulle man ju kunna tänka sig att finna på Mil.se under rubriken nyheter från försvarsmaktens HR-centrum. Där finns inget.
Vi får nog lita till den där reklamkampanjen som enligt ryktet kommer att vara riktigt sensationell och dyr.
Allvarligt talat, finns det någon därute som kan upplysa mig om hur detta ska gå till.
Det är trots allt knappt sex månader kvar.
Är det den där trovärdigheten som ännu en gång lyser med sin frånvaro?
Jag tycker synd om de som just nu står ute i produktionen och tror sig veta, förmodar, antar o.s.v. Beskedet de får är att vi hoppas på något som vi inte riktigt vet hur det ska se ut eller kommer att bli.
Jag förstår deras frustration när vi sitter här och pratar om bassystem, brigader,luftvärn, beväpning,länkar och försvar.
Vi måste ju vara ljusår för tidigt ute.
Suck!!
Teaterdirektören.
Ja du väktaren:
En polis jag känner ondgjorde sig över den dåliga vapendiciplinen inom vissa kretsar i Göteborgs nordvästra förorter. Ynglingen trodde att man kunde brassa av ett helt magasin utan att bry sig om hur vapnet hoppade, resultatet blev spridda skurar över ett helt bostadsområde istället för led mot antagonistens bil som var tänkt, så det kanske är på sin plats att vi tar tag idessa ungdomar och gör män av dem. För övrigt så finns det inte ens en chans att FM skulle rekrytera någonannastans me de villkor som erbjuds. Det är bara att se sanningen i vitögat, de tider då FM kunde vraka och välja bland undomarna är definitivt över, nu handlar det om ett helt annat klientel som troligen kommer att sätta helt andra krav på diciplin, ordning och reda.
Varför inte bilda "Vänlighetslegionen" där vi välkomnar alla sökande med blomor, boende på femstjärnigt samt kaffe på sängen varje morgon.
Det skulle väl passa den svenska godtrogna modellen. "Svenska soldater i utlandstjänst ska ju bara dela ut choklad till småungar vid någon checkpoint".
En sann lösning i de rödgrönas anda?
Anonym 26 januari 2010 23.42,
Just så. Även jag har uppmuntrat mina söner att göra lumpen men å det kraftigaste avrått dem från att gå vidare i skrået, vilket de heller inte gjort. Finns inget att hämta alls för en ung individ i den lealösa moras som dagens obefintliga "försvarsmakt" utgör.
Motsvarande gäller för deras vänner och kamrater. Och vi talar här om motiverade, välutbildade, nyfikna och sportiga ungdomar.
/Morfar
Ju tvärare kast desto större risk att man bryter nacken.
Egentligen är grundidén med yrkesförsvar god. Det behövs en kärna med skickliga soldater som kan utföra alla slags uppdrag med mycket kort varsel.
Däremot är det svårt att se hur det ska gå till när man tvärt lägger ner den bästa och enda rekryteringsbas som vi har, nämligen värnplikten.
Personalförsörjningsplanen gör tyvärr ingen hemlighet av att "yrkessoldaterna" är förbrukningsvaror med kort bäst före datum. Utan väldigt goda ekonomiska förmåner är det svårt att se att massor av dugliga personer skulle ställa upp på sådana villkor.
Med den höga frekvens av utlandsinsatser som planeras tror jag att det kan bli svårt för "yrkessoldaterna" att accepteras i det civila samhället efteråt.
Många arbetsgivare kommer nog att utgå från att de är krigsskadade talibanjägare som man måste se upp med.
@ Maskinisten
Allas ansvar att hjälpa till med rekryteringen?
De ca 1000 officerare som kommer bli övertaliga, är det även deras ansvar?
Det finns just nu mängder med officerare som är väldigt oroliga för sin framtid. Äldre som vigt sitt liv åt yrket och inte ha en aning om vad de ska ta sig till.
Deras ansvar?
Nä, du, jag håller verkligen inte med!
FM:s personal behandlas som SAAB-anställda. Över tiden. En ständig osäkerhet...
FM har inte en susning om hur det kommer se ut efter att frivilligheten har trätt kraft.
Var är "affärsplanen"?
Strategin?
Jag avråder så många ungdomar som möjligt att gå med i FM av den enkla anledning: ingen vet hur det kommer bli.
De soldater som i denna stund tjänstgör i just nu stående förband, det är nog uppåt 1000 man i varje fall, är knappast några drägg. Tvärt om så är de en fysisk och moralisk grädda av den i övrigt självupptagna och lättkränkta 80-talistgenerationen.
Signaturen Morfar mm som ondgör sig hur dåligt allt är nu för tiden har nog inte fört befälet över soldater den här sidan millienieskiftet, har jag fel?
Jag tror inte att det kommer vara så mycket rekryteringsproblem som alla i den här bloggen tror.
En sak är dock helt riktigt i kritiken och det är att HRC och alla andra info-nissar som är ansvariga för reklamfilmer och marknadsföring är så grymt fel ute. Sån total avsaknad av känsla och analys. HRC har inte fattat någonting. Låt alla pengar som HRC bränner på sin menlösa rekrytering tillfalla förbanden istället så skulle resultatet bli mycket bättre.
Morfar: Du har inte fattat någonting. Man gör inte "lumpen" längre. Om man in framtiden söker sig till FM så är det för att man vill tjänstgöra för Sverige som en utrikespolitisk spelbricka.
FM har inget behov av att dina söner "gör lumpen" utan att sen ta anställning.
Plutch
Jag håller delvis med dig, men tror att du drar lite för stora växlar på hur de nuvarande US-soldaterna "ser ut". De har till att börja med bra betalt under både utbildning och under insats (den senare i synnerhet). Dessutom är det under en begränsad tid. Tiden i Sverige (70-80% av anställningstiden) kommer ju inte vara så upphetsande och dessutom avlönas med 17 tusen i månaden...
Jag är intresserad av hur förmånerna ser ut för de individer som åker ut på mission under en annan avdelning av försvarsdepartementet, nämligen MSB. Nu senast aktuella i Haiti.
http://www.msb.se/sv/Insats--beredskap/Delta-i-insats/Anstallningsvilkor/
Det kan väl aldrig vara så att VVS:aren i MSB har bättre villkor än den också försvarsdepartements anställde piloten på C17 som flög dem dit?
... och om det är så, ja då förstår jag att FM har rekryteringsproblem!
@ Plutch
Soldater ur dagens stående förband och US har gjort en föregående värnplikt.
Innan dess hade många av dem inte en tanke på det militära, "tvingats" göra värnplikt, gör det väldigt bra och blir direktrekryterade... Gräddan som du nämner.
Morgondagens soldater kommer inte att se ut som dagens. Det är en lärdom som andra länder har tagit upp med oss. Men vi ska dra egna erfarenheter och för oss kommer det fungera. Det måste det sa en högre chef när jag frågade. Jag är dock skeptisk...
Morgondagens soldater kommer att söka sig till det militära i brist på annat. Desto fler i en lågkonjunktur. Men det kommer inte vara de godaste bitarna vi kommer få i vår kamouflagemålade Alladin-ask.
Ett år eller två kanske en del kan offra medan de bestämmer vad de ska göra med sitt liv. Men sex-åtta år och sen bli civil när man är mellan 26-30 år?
Nej, jag är tveksam. I alla fall i nuläget där förmånerna är i princip obefintliga...
Jag tror att en hel del soldater kommer under GMU hoppa av för det var inte deras grej. Att tvinga dem betala för logements-boende o mat mm är inte direkt lockande. Bl.a.
Vad kan de när de blir civila, det tror jag blir den stora frågan...
Varför skulle man söka sig till FM o göra 6-8 år som soldat där?
Plutch,
Du har rätt. Jag har inte fört befäl över soldater på den här sidan millennieskiftet. Det hindrar inte att jag vet varför man har ett försvar. Det hindrar mig heller inte ifrån att tycka att dagens variant är rent ut patetisk utan vare sig vettig mening eller reella mål. Dit räknar jag inte verbala deklarationer och annat munväder.
Att jag (du, och alla andra) därtill skall betala skatt för en verksamhet som är en bråkdel av vad t ex Finland får ut av sina pengar i form av utbildade soldater, materiel och mobiliseringsresurser är minst sagt besvärande för ansvariga.
Däremot högaktar jag de individer inom FM som är både kompetenta och rakryggade även om de är förtvivlade av samma anledning att det inte finns någon meningsfull FM längre (känner personligen flera).
Och de 1000 elitrepresentanterna är naturligtvis beundransvärda som individer även om det är meningslöst ha dem när det inte finns en bas och plattform på hemmaplan som möjliggör ett nationellt försvar av den geografiska hemmaplanen vilket borde vara den primära uppgiften. Signaturen Wiseman har på ett utomordentligt sätt beskrivit den kvantitativa grund som borde finnas där.
Du misstolkade om mina söner. De har redan gjort lumpen och jag avrådde dem från fortsatt karriär i den branschen trots att de tillhör den "grädda" du beskriver och ombads fortsätta.
Vet också att värnplikten är avskaffad och jag tycker det är fel. Nej, jag vill inte ha tillbaka det gamla invasionsförsvaret. Vill ha en folkligt förankrad bredare värnplikt eftersom jag tror det är bättre för hela samhället. Ur den får du sedan fram din "elit" som kan tjänstgöra internationellt när det är påkallat. Men det ska inte vara huvuduppgiften.
/Morfar
Om FM kollar på USA och tror att det kan bli som där har de inte fattat någonting. Läs http://www.g2mil.com/crumbles.htm och fundera över om det finns några likheter.
Jag har inte hittat några.
PlutC@
Har du funderat på hur utbildningscykeln för en pluton kommer att se ut?
Jag utgår från att vi pratar om verkligheten d.v.s. som det ser ut idag. Då säger lagen att man får vara anställd under två år under en femårsperiod.
Om du då avslutar varje utbildningscykel med en sexmånadersperiod i en mission eller står i en stridsgrupp och väntar blir det som följer.
(Fundera gärna på alternativet med en tremånadersperiod i slutet.)
En in-utryckning var sjätte månad.
Du behöver ha fyra plutoner i cykeln för att bemanna uppdragen.
Fyra utbildningslag igång för att ha en pluton i "tjänst".
Vad ska de andra soldaterna/sjömännen som inte åker utomlands göra?
Jag håller mig bara till en enkel pluton för om du tänker efter och lägger till de där lite udda tjänsterna så blir det väldigt komplicerat.
Vad kan jag hoppas på om jag vill bli art..ursäkta! granatkastarsoldat eller luftvärnare?
Tänker vi lite längre och i bataljoner/brigader får jag inte ihop det alls.
Du verkar ha köpt konceptet och ser bara fördelar.
Jag och säkert en del på HRC m.fl. undrar hur du tänker?
Vari ligger alla fördelar?
Jag ser ingen positiv skillnad mot det nuvarande systemet.
Jag får ibland frågor om detta och jag har inga svar och íngen att hävnisa till så jag skulle vara tacksam om du ville upplysa en som famlar i mörkret.
(inte ens de som borde veta det vill svara på mina frågor, det blir mest som prodchefen uttrycker sig, böner,hoppas nog ..o.s.v.)
Teaterdirektören.
Obertan: Det är i stora drag samma människotyper som kommer tjänstgöra i heltidsförbanden som nu bemannar beredskapsförbanden. En och annan ur kategorin högskolestudent som vill bryta av tristessen med en mission kommer vi antagligen tappa, men det gör inget. Antagligen kan den kategorin hitta till deltidsförbanden senare.
Sen får vi verkligen hoppas att många hoppar av GMUn. Det skall vara ett stålbad som skiljer agnarna från vetet. GMUn är det fönster av ej arbetstidsreglering som vi har att nyttja. Stort överintag, många avhopp och sen en huvudel av soldaterna som stämplas HV. Då får vi kvar bra material för hel- och deltidsförbanden.
Jag är väl medveten om att HKV och Regledning inte formulerar sig så, men å andra sidan är det jag som står i korridoren vid inryck och inte dom... ;)
Det kommer nog vara så att socialgruppen på soldaterna sänks. Det är kanske så att civilingengörskandidaterna inte kommer finnas i förbanden. Men jag räds inte att leda arbetarklassen och förortsungarna. Med rätt ledarskap blir dom mycket lojala och duktiga. Effekten kommer inte fullt ut förr än vi har en inarbetad specialistofficerskår och snitttjänstgöring på 3-4 år per soldat i bataljonerna. Då kommer man skratta och skaka på huvudet när man tänker tillbaka på det gamla systemet.
Hellre en X77 med 5 år i yrket än en X99 med fem år i det civila.
Teaterdirektören: Jag undrar vad du får allt ifrån? 4 plutonslag? Jag känner inte igen ditt resonemang från någon genomgång jag varit på.
I uppstarten av det nya systemet så krävs helt klart stora GMUer, men jag tror en hel del ur de senaste vpl-kullarna kommer fylla förbanden.
Om typregementet har en deltids och en heltidsbataljon så blir det ca 400 soldater, resten är specoff eller off. Med årliga avgångar på säg 50-60 man kanske om man tar i. Det är ju inga problem att genomföra GMU för att fylla på de årliga avgångarna. Det finns ju minst en bataljonsuppsättning officerare per regemente som kan tjänstgöra i utborg när deltidsförbanden inte är inne.
Vad förbanden skall göra när dom inte är på insats? Träna och öva självklart. Med arbetstidsreglerat manskap så motsvarar ett utbildningsår med vad man hann på ett halvår med vpl. Tiden räcker aldrig till och du kommer även efter 2 års samträning känna att du har mer att öva på innan insats.
Många ur det gamla vplsystemet hävdar att de har 15 års erfarenhet på pluton, när de i själva verket har 1 års erfarenhet som de upprepat 15 år i sträck.
...Tillbaka i ärendet MSB
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. (Försvarsdepartementet).
Efter att ha ringt runt lite har jag nu
mera information om förmånerna hos MSB.
Tänk er följande scenario:
CV:
Kille/Tjej 20år
- Någon praktisk utbildning vvs/elare /lastbilschafför/snickare/undersköterska/djurskötare etc
- Genomfört grundutbildning i FM.
Personen blir intresserad av att göra någon form av utlandstjänstgöring och väljer att skicka sitt CV till FM och MSB.
Personen blir antagen dels till MSB som VVS:are/Snickare/Lastbilschafför Haiti
och dels till FM som Soldat i utlandsstyrkan. Hur ser förmånerna ut inom dessa två myndigheter under försvarsdepartementet?
Ja, efter några snabba samtal kan jag konstatera att ingångslönen för snickaren är 42000 kr/månaden samt att man åker på URA avtalet. (Länk finns några komentarer upp)
Vad soldaten har är väl ungefär hälften och det är ett insatsområde utan hög risk(=risktillägg) Har inte kollat upp så noga, det är säkert någon här som vet.
Sedan är ju även snickaren arbetstidsreglerad till skillnad från soldaten.Dessutom slipper han betala i princip hela utlandstraktamentet för att äta på basen och dela rum med en kompis.
Jag är rädd för att vi ganska snart kommer att ha väldigt patriotiska soldater i utlandsstyrkan? Någon annan vettig anledning att halvera sin inkomst kan inte jag se?
(Förutom hot/tvång då men det är ju för officerare).
Hade det varit min son/dotter vet jag vad jag hade föreslagit!
Hur tänker man när man låter det vara så stor skillnad på "liknande" jobb inom försvarsdepartementet?
Jag hade tidigare en kommentar att övergången till yrkesförsvaret var ett politiskt beställningsjobb.
Jag läser också att en Oberon efterfrågar var "Affärsplanen" och strategin finns.
För Försvaret är det dock ännu värre en så.
Försvaret saknar nämligen idag en Core business, dvs en tydlig och accepterad kärnaffär som motiverar varför man driver verksamheten överhuvudtaget. Utan den går det självfallet inte planera någonting.
@ Plutch
"FM har inget behov av att dina söner "gör lumpen" utan att sen ta anställning."
Höj blicken. Det är inte frågan om vad FM har för behov. Det är frågan om vad landet har för behov, EU till trots.
Om övergången till yrkesförsvar är ett politiskt beställningsjobb, så måste nog beställningen utgått från plogbillsrörelsen.
Utan starka och tydliga band mellan försvaret och övriga samhället, så är det mycket lättare att argumentera för att hela klabbet skall läggas ned.
Vi har inte råd att utbilda alla vapenföra så glöm allmän värnplikt. Att ta ut en mindre del på pliktlag där vi tar ut en del folk som inte vill göra VPL och nekar några som vill är knappast moraliskt försvarbart. Att enbart ta ut frivilliga i värnpliktstjänst är väl egentligen ett yrkesförsvar där vi inte ger soldaterna dom förmåner dom har rätt till. //Rune
PlutC@m.fl.
Anställningstiden är två år. Jag förstår inte vad du menar med att efter två års samträning...
Du pratar om samövade förband.
Under denna tid ( två år ) skall enligt dig plutonen göra en utlandsmission.
ETT plutonslag.
För att avlösa denna måste det finnas en utbildad pluton färdig.Denna har gjort ca en och ett halvt års utbildning/anställning när den första kommer hem och avrustar och avslutar sin anställning.
TVÅ plutonslag.
När när denna andra pluton är färdig att åka ner måste nästa ha gjort ca ett års utbildning/anställning.
TRE plutonslag.
Nästa pluton måste nu ha gjort ca sex månader av sin utbildning. FYRA plutonslag.
Den hemvändande plutonens befäl får nu ta nästa inryckning.
Mer pedagogiskt kan jag inte uttrycka mig.
Det verkar som du har lyssnat väldigt okritiskt på de genomgångar du varit på. Vi måste utgå från det som gäller nu d.v.s. det som brukar kallas verkligheten.
Önsketänkande och spekulationer om hur det eventuellt kommer att bli i framtiden vet vi alla lika lite om.
Underskatta inte HKV med HRC, de är skickliga på att sälja in saker som inte finns och snabba på att tvärsäkert uttala sig om hur en sak kommer att bli i framtiden.
Bläddra lite här på Wisemans blogg så ser du hur det gått i verkligheten.
Erfarenhetsmässigt kan jag nog säga att det inte blir som man planerar och tror. Med de "fakta" som finns på bordet just finns en stor risk att du blir besviken.
Jag hoppas dock att jag har fel för alternativen ser inte lovande ut.
Jag får dessutom sälla mig till de som har svårt att förstå vem/vilka som skulle ta en utb/anställning med de förmåner som nu finns.
Om ersättningen till andra i utlandstjänst kan jag väl säga utifrån min erfarenhet, att mellan tummen och pekfingret så är ersättningen den dubbla för dem som inte tillhör FM. Dessutom är vissa utlandsaktörer lite mer kreativa när det gäller ersättningarna ur skattesynpunkt.
Ett exempel;
Några av de (svenska medborgare)som eskorterar drivmedelstransporterna till ISAF i Afghahistan hade i december 2009 ca 170 000 svenska kronor i månadslön plus ett risktillägg per dag under eskorten på mellan 700- 1000 us dollar. Bolaget de jobbade för var dessutom registrerat på Bahamas så skatteuttaget var inte så betungande.
Jag kan se en viss dragningskraft i dessa bolag kontra en FM-anställning som innebär två år på Kråks skjutfält eller i LV-hallen i Halmstad.
Ta gärna med dig några av de frågor som jag och andra har här på bloggen och ställ dem vid nästa genomgång och lyssna noga på svaren.
Teaterdirektören.
Rune: Vi skulle kunna göra precis som Finland. Med värnpliktiga försvarar de sitt land och deltar i internationella insatser.
Vi har gjort det, vi gör det idag.
Det som Finland dock gjort är att de har lagt försvaret av landet till grund för sin Försvarsmakts dimensionering och struktur.
Vi har också haft en allmän värnplikt där under många år dock inte alla vapenföra kallats in. Det har fungerat utmärkt.
Den som inte velat och inte har varit motiverad att göra värnplikten upplever jag inte heller ha behövt göra den.
Omställningen till yrkessoldater har sin grund i bemanningen av de internationella insatserna. Värnpliktiga har haft möjligheten att tacka nej. Det har tidvis varit problem med att rekrytera till utlandsstyrkan (antar att det med nuvarande lågkonjunktur är lättare).
Hela reformen ett tydligt bevis på att försvaret av landet är satt på undantag.
Man kan även omforma värnplikten till att inte endast gälla militär värnplikt utan samhällelig värnplikt inkluderande tidigare civilplikt mm. Dagens samhälle är mycket sårbart på många områden och kriser kan uppstå inom många sektorer, ofta samtidigt. Miljökatastrofer, fel i el-distribution mm. Att alla ungdomar har gått igenom grunder i olika former av krishantering och initiell militär utbildning på 3 månader ger stora fördelar.
Ett exempel:
Ett stort problem kommer att bli rekrytering av personal till det militära systemet och till hemvärnet. Genom att alla ungdomar går igenom basutbildningen på 3 månader tillsammans med civila element så exponeras ungdomarna på ett förhoppningsvis positivt sätt till det militära alternativet - både inför ordinarie anställning inom försvaret och inför ev. HV-tjänstgöring.
Naturligtvis blir många inte aktuella för försvarskontrakt men man har fått tillfälle att presentera alternativen för ungdomarna och dessutom ökat möjligheten att få till mer stabila grunder för krishantering i samhället i stort över tid.
Utöver detta så kan basen för HV öka markant vilket minskar risken för statskupper mm i framtiden eftersom det blir svårt att kontrollera folkligt förankrade styrkor ute i landet.
Teaterdirektören: Du har rätt i att om soldaternas anställningstid begränsas till 2 år så blir allt pannkaka. Då kan vi likagärna lägga ner allt.
Du har rätt i mycket du skriver, men jag ser inget positivt förslag eller alternativ?
Som jag ser det så är "tärningen kastad". Teknisk och övrig militär utveckling har gått så långt att ett vpl-system baserat på 11-månaders utbildning är otillräckligt. Det främsta argumentet jag har mot värnplikten är att förbanden blir för kassa. Sen kan förbanden bara användas vid en mobilisering som alltid kommer komma för sent och slutligen kan förbanden bara användas i Sverige.
Klart att det nya systemet har många brister, framför allt vad avser deltidssystemet.
@Plutch 29 januari 2010 09.58
Nej det finns inget annat förslag eller alternativ...
Och det är väl det som är problemet?
Det borde väl finnas minst en "Plan B" (och kanske även en Plan C) till alla omställningar vi håller på med nu inom Personalförsörjning, Materielförsörjning och Logistik?
Som det är nu så skulle inte en ont sinnad fiende lyckats bättre med att måla in os i hörn - på alla områden!
Det borde väl ligga på någon annan än Teaterdirektören att presentera alternativ?
Eller ?
Anonym 28 januari 2010 23.40,
Du skriver:
"Hela reformen ett tydligt bevis på att försvaret av landet är satt på undantag."
Det är just det som är min främsta kritik. I min värld skall just det komma på plats ett, två och tre. Sedan kan man jobba annorstädes när så är påkallat och med hemmabasen som plattform.
Anonym 29 januari 2010 08.22, skriver om en bredare värnplikt och det är precis det som jag personligen vill se. Där är den militära delen bara en del och huvudsyftet att få en bredare samhällsfostran som motverkar separatism och samtidigt erbjuder en grund för att hantera många olika hot och krissituationer i samhället.
Någon sådan diskussion finns över huvud taget inte, utan enbart den militära delen diskuteras och då som en budgetregulator. Eller hur vilsna och desperata planerarna är som hela tiden får nya förutsättningar och de sorglustiga konsekvenserna av det för de arma krakar som försöker leva i den verkligheten.
Något så viktigt som samhällets värn måste alltid vara långsiktigt och omfatta så många medborgare som möjligt för att kunna fungera.
/Morfar
Morfar: Håller jag med dig fullständigt. Ett företag som "tappat" bort sin kärnaffär virrar runt på ett lutande plan, kortsiktigt och fruktlöst parerande alla uppdykande händelser.
Kul att du håller upp blicken och ser det stora perspektivet.
11.31: Skicka gärna lite mer information till mig ang MSB:s ersättningsnivåer, helst med länkar/källa.
...ang min lilla efterforskning nivåer MSB.
Länk till MSB
http://www.msb.se/sv/Insats--beredskap/Delta-i-insats/Anstallningsvilkor/
Efter att ha läst igenom länken ringde jag MSB och frågade vilken lön jag skulle få som lastbilschafför/elektriker, svaret blev då grundlön minst 42000 + avtal enligt URA.
Därefter ringde jag Officersförbundet och frågade hur det kunde vara sig att andra myndigheter inom departementet åkte med URA och arbetstidsreglering medan försvaret använde utlandsavtalet där man inte är arbetstidsreglerad och blir av med traktamentet för att äta i matan, och dela rum med en svettig kollega.
Svaret jag fick var att för att man kan, det blir billigast så och annars har vi inte råd att åka. Så länge FM får folk som åker kommer de inte göra något åt ersättningsnivåerna.
Därefter ringde jag till HRC och bad dem tydliggöra avtalen. (eftersom jag skulle hjälpa min "son" välja mellan MSB och FM), de kunde inte så mycket om MSB och URA (yea right)
men sade att i FM fick man ju grundlön risktillägg och traktamente, ca 30000kr. När jag berättade att min "son" hade en kompis som var i afganistan förra året som berättade att man förvisso fick 500kr/dag i traktamente men lika snabbt blev av med i princip allt för att äta i matan och dela container med en kompis höll hon faktiskt med. Man fick ju traktamente men får inte ens valet att behålla det?
Jag blir illamående av den här typen av behandling!
Tycker synd om soldaterna som åker med livet som insats och tjänar hälften av MSB och en åttondel av Wargot Wallström och andra svenskar som jobbar internationellt.
Mitt tips till er soldater! Tänk er för innan ni åker.
Ni är värda minst lika mycket som EU parlamentarikerna.
Det borde ju gå att be Anders Lindström, generallöjtnant, Försvarsmakten som sitter i insynsrådet MSB redogöra för nivåerna och hur man resonerar?
20.51: Tack så mycket. Jag tycker det är ett mycket intressant problem som jag försökt belysa tidigare och jag kommer att ta upp frågan igen. Tjänstgöringsvillkoren för vår personal i stridszoner är mycket viktiga för mig.
Det skall i framtiden finnas ca 9000 GSS-anställda. 1 500 av dessa skall omsättas varje år, dvs 1/6 i snitt per insatsförband. Detta kan ske individvis eller enhetsvis, från grupp till helbataljon. Jmf VU-60 systemet tankar och Nskbat 85/90 med bataljons FOMS samt individ rekryteringen av t ex flygförare och andra kvalificerade specialister.
4 000 frivilliga skall genomföra 3 mån utb, följ av at 1500 av dessa skall göra ytterligare 5 mån. Därefter skall de tillföras våra insatsförband.
Våra insatsförband verksamhet kommer att styras av beredskaps- och insatskrav. Sätt insatsfrekevensen till 1:4 med 4 stående bataljoner vid 85%motsv en FS-bat(191.,41.71.,11.)så blir det 6 mån/bat där var bat är ute vartannat år med 18 mån hemma.
Det torde styra C insatsförbandet till en 2 årig utb och personalersättings cykel som kommer att upprepas 3 ggr under en GSS-A kontraktstid om t ex 6 år.
När personal skall tillåtas rotera in eller ut ur bataljonen blir alltså et av de viktigaste besluten som C insatsförbandet kommer att ta. Det kommer alla ihåg som suttit och pusslat med GKÖ- och KFÖ förbanden.
Den stabilitet som trots allt åvilat BG 08 eller BG 11 kommer troligen inte att upprepas, såvida omsättningen inte läggs på kompnivå med ersättningstakten halvbataljon var 2-3 år.
Till denna personalrörlighet skall läggas nivåhöjande utbildning, kurser samt samträning av de nya medlemmarna i förbandet. Det senare kommer att kräva ett upprepande av visa övningar beroende på hur stor andel av förbandet som omsätts och hur ofta.
Då kravet på samträning kommer att öka("proffs gillar proffs") så torde internationella siffror gälla även i SWE varför ca 3-6 mån förberedelser för insatts är rimligt mht personalersättingscykel.
Det är ett mkt komplicerat pussel som skall läggas och det kommer inte att vara enkelt att rekrytera de vi tidigare haft genom pliktlagarna- de KB/PB och vissa GB. de för vilka universitet och kvalificerade i det civila nu är huvudalternativet.
Vi måste våga sänka våra krav på GSS-A som en källa i HKV uttryckte det. Vi har överkonsumerat kvalité i 15 år.
När du inser att hemnkommen från din insats, att år 3-4 ser nästan ut som år 1-2 och att år 5-6 även det liknar i mycket år 3-4. Hur resonerar du då?F lytta från logementet? Dags pendla till Revinge? Stf gruppchef om 2 år- kanske? Låda eller lunch för 65:-?
Jag skulle vilja se en debatt om insatschefernas vardag i framtiden. Hur ni yngre ser på dessa frågor. För jag tror inte kamraterna i HKV har hunnit hit/dit ännu i sina funderingar.
Lev B
@ Lev B
Exactamente. Så på pricken rätt.
Vem skall genomföra denna utbildning av dessa 4 000 frivilliga under 3 månaders tid, följt av att 1500 av dessa skall göra ytterligare 5 mån. Finns det en organisation för att hantera detta utöver insatsbataljonerna?
Själv har jag gjort ett försök i ärendet.
http://chefsingenjoren.blogspot.
com/2009/12/gastinlagg-boot
-camp.html
President Obama verkar ha lärt sig av FM. Upp med alla bollar i luften så snabbt som möjligt och helst oprioriterat. Felet är att OM någon boll kommer ner, så är det i form av pannkaka.
De som frivilligt fortsätter sin värnplikt efter den sista juni skall enl HRC och mil.se få en "månadsvis kostnadsersättning" på ca 4400kr. Fria resor,fri logi, fri mat, fri sjukvård, fri tandvård och utbildningspremie.
Vad ingen av dem kunde svara på (i mitten på december 2009) var om något av detta var skattefritt eller inte.
Vid en kontroll hos skattemyndigheten så kom de fram till att 4400 kr var att betrakta som lön. Detta kallade även genmaj Gunnar Karlsson ersättningen.
Lön under utbildning.
Sålunda skall lönen beskattas och därmed också alla förmånerna.
Försvarsmyndigheten hade inte redovisat någon anställningform som emotsade skattemyndighetens svar i december.
Frågan jag nu ställer;
Gäller detta fortfarande och hur många tror ni då kommer att vara kvar en minut längre än nödvändigt den första juli?
Teaterdirektören.
Skicka en kommentar