Igår meddelades att ett av Nordic Airways flygplan på väg från Irak till Stockholm med stor sannolikhet blev beskjutet efter starten. Det är dock oklart om det var av en MANPADS (bärbar luftvärnsrobot, oftast värmesökande) eller med RPG (raketgevär). Hittills är El Al det enda flygbolaget som utrustat sina flygplan med motmedel mot MANPADS. Detta skedde efter att ett El Al-flygplan blev beskjutet av MANPADS efter start från Kenya. Lyckligtvis missade bägge robotarna flygplanet. Stridsdelarna i MANPADS är lite för små för att rå på stora passagerarflygplan som oftast har flera motorer placerade långt ifrån varandra. Den senaste kända attacken skedde 2003 mot ett DHL-flygplan under inflygning mot Bagdads flygplats. Där träffade en robot, men flygplanet lyckades landa.
Saab Avitronics är i princip det enda företag som har motmedelsutrustning för civila flygplan i sortimentet. Problemet för civila flygbolag är att inga civila flygplatser tillåter pyroteknik på flygplanen. Det är lätt att förstå vilken upprördhet ett antal facklor i ett bostadsområde skulle väcka efter att ett flygplan fått ett falsklarm efter start från en flygplats. Problemet med dessa motmedelssystem är att de då och då falskvarnar varvid en motmedelssekvens startar. De enda gångerna flygplanen är sårbara för MANPADS och systemen behöver vara igång är just vid start och landning.
Flygbolagen är dock ovilliga att montera motmedelssystem på sina flygplan. För det första kostar de en del att införskaffa, montera och operera. För det andra väger de en del och drar därmed ner den nyttolast (passagerare eller gods med andra ord) som flygplanet kan bära. I snitt räknar man med att man kan ta två mindre passagerare om systemet monteras. Många bolag anser att inkomsten från dessa två passagerare, gånger en massa flighter och flygplan, överväger kostnaden för ett nerskjutet flygplan. Som alltid är det på kort sikt billigast att vara efterklok. Det krävs inte mycket analys för att inse vilken effekt ett nerskjutet charterflygplan fullt med turister skulle få. Den dagen detta händer kan man räkna med att Saab-aktien kommer att skjuta i höjden för marknaden för dessa system är enorm. MANPADS (framförallt av ryskt ursprung) är tyvärr spridda i fel händer världen över.
Nordic Airways har nu avbrutit sina flygningar på Irak av säkerhetsskäl.
Länkar:
Svd, DN, Expressen, Artikel om CAMPS (Saab Avitronics motmedelssystem)
Video från skottet mot DHL över Bagdad
I övrigt är det lite tråkigt att mitt inlägg om Magnus Betnér var det populäraste hittills, medan det efterkommande inlägget som var ett av de mest seriösa, inte drog någon besökare alls.
Edit 23:00
Luftfartsstyrelsen förbjuder nu svenska flygbolag att fortsätta trafik på Irak. Svd
4 kommentarer:
Om man flyger på natten denna tid på året är det inte alls ovanligt att man ser ljussken eller långa spår efter de meteoriter som nu passerar jorden. "Perseiderna" (!) har nu ett intensivt maximum mellan8-15 augusti och mer än en meteorit i minuten kommer in i atmosfären och brinner upp.
Det är mest Irak nojja. De ansvariga i Kurdistan har besvarat händelsen och dementerat händelsen. Med en sådan säkerhet som finns runt flygplatserna så är en sådan händelse omöjlig. Jag jobbar i Kurdistan sedan ett år tillbaks och vet detta med fakta på hand.
Varför kan det inte ha varit ett ufo, kanske med utomjordingar?
Var det inte LUFTFARTSSTYRELSEN som ställde in alla svenska flygningar till Irak?
Ja, helt riktigt. Slarvigt. Får skylla på att det var sent på kvällen.
Skicka en kommentar