På Sjöfartsverkets hemsida för sjö- och flygräddningscentralen kan man fortlöpande följa hur räddningsinsatsen fortskrider avseende den saknade norska C-130J i Kebnekaiseområdet. Det är en utmärkt information som delges och man kan inte annat än imponeras av vilka resurser som dras ihop för ändamålet.
Samtidigt kan man på Twitter avläsa kommentarer i stil med "hur svårt kan det vara att hitta ett flygplan" och andra mindre intelligenta kommentarer. Uppenbarligen saknar dessa personer insikt i hur vädret fungerar i fjällen. Stark övertro till radar och satelliter verkar också allmänt förekommande. Klart osmakligast är dock internettidningen "Fria Tider" som anser att det hela är en militär konspiration och som bevis framläggs att vädret i Kiruna minsann är mycket bra, vilket man visar med en webbkamerabild. Man upphör aldrig att förvånas. För att använda sidans egen retorik uppvisar man genom artikeln en så bristfällig kunskap om landets geografi och natur att det inte anstår en svensk.
Man kan naturligtvis spekulera i orsaker till haveriet och haveriförlopp, men att göra det utifrån den information som delges i media är sällan bra. Dels gör journalisten själv en första sållning av vilken information som är intressant och har ofta själv inte några djupare kunskaper i ämnet. Sedan redigeras ofta texten ytterligare en gång av en annan journalist innan publicering varvid såväl missförstånd kan uppstå och ytterligare detaljer försvinna. Man ska därför vara ytterst försiktig med att bygga sig en bild utefter de uppgifter som redovisas i media.
Som vanligt i situationer som dessa är hoppet det enda som återstår även om det ser mörkt ut.
Tidigare inlägg om haveriet
Chefsigenjören reder ut begreppen avseende flyghöjd
SvD, 2, 3, 4, DN, 2, 3, 4, 5, Exp, 2, 3, 4, 5, Aft, 2, 3, 4, 5, SR, 2, SVT, 2, 3, GP, 2, Syds, Db, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, VG, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Possible First Flight of China’s Sixth-Generation Aircraft
4 timmar sedan
61 kommentarer:
Det går att läsa i media att ett Hawkeye från Storbritannien är på väg till området för att delta i sökandet. Undrar varför Erieye inte har engagerats?
2 Hkp15 på väg såg jag... hoppas de hängt på FLIR på dem. Radarplan är väl inte mycket till hjälp i detta fall förutom ren visuell spaning vilket helikoptrar ändå är bättre på i och med deras lägre fart. Kustbevakningen däremot har väl FLIR på deras Dash-plan, lustigt att inte de är med och letar.
Peter:
Ja, sannolikt är det pga EOS Hkp 15 sänds, men också för att den är NVG-kompatibel. Det enda andra operativa systemet i FM för flygning med NVG är de Hkp 10 som befinner sig i Afghanistan, sedan Hkp 4 avvecklades.
Bra tanke med Dash 8.
14.15:
Erieye saknar lämpliga sensorer för uppgiften.
Asc890 kunde dock agera sambands-nod och ledning, men som sagts tidigare: norrmännen vill nog av många skäl leda operationen för att rädda de sina i så stor utsträckning som möjligt.
Fungerar FLIR verkligen med det väder som är i området? Moln och snöfall?
Om man ska hitta dom innan vädret lättar tror jag man behöver fler eftersökspatruller till fots uppe på höjderna. Alpina räddningsgruppen och AJB bergspluton lär nog snart vara slutkörda. Någon som vet om flygbasjägarna finns i området i och med Cold response? De har högalpin räddning vinter i kompetensbanken.
FLIR tränger inte genom moln och snö, men det gör inte heller det mänskliga ögat. FLIR är helt klart den bästa sensorn för denna uppgift, men helst parallellt med en stark kikare.
Vad avser flygbasjägare talas det i en kommentar i det andra inlägget om att de inte skulle vara insatta. En lärdom att ta med sig inför framtiden.
Att inga nödsändare aktiverats samt att flygplanet var nästan nytt ger många frågeställningar till orsaken bakom kraschen .
Ett herkules kraschar inte bara så där.
Rysslands senaste luftvärnsmissil hur lång räckvidd har dem, s-400?
Om det var en stor övning så kunde ryssarna ha spanings förband. Då kanske de passade på att skjuta ner flygplanet med bärbar lv robot.
Om ryssarna kan öva bombning på på Estland i ledoga övningen så kan man väl skjuta ned ett herkules där vädret framstår som orsaken.
Det ska mycket till att ett nytt herkules kraschar speciellt då ingen av alla nödsändare fungerar.
Någon form av explosion i luften är mest sannolik och sedan krasch som smulade sönder det mesta .
Omar Kalb:
Det där var så många omöjliga hypoteser att man inte vet var man ska börja.
"Ett flygplan kraschar inte bara så där". Tyvärr är controlled flight into terrain en av de vanligaste haveriorsakerna. Då kan flygplanet vara hur nytt som helst. Haveriutredningen får dock utvisa vad som hänt.
Nödsändare finns i livbåtar och flytvästar och aktiveras manuellt. Är ingen vid liv och aktiverar dessa blir det svårt. Likaså om man som i det här fallet lämnat västarna i Bodö (enligt uppgift i media). De automatiska i flygplanet kan lätt störas ut om de täcks med snö eller hamnar i radioskugga i bergsskrevor.
S-400 har inte räckvidd så långt och skulle dessutom inte kunna hantera den låga flyghöjden i bergsterräng. Flygplanet är dessutom utrustat med radarvarningssystem och anflygningtiden för en robot så lång att man själv skulle ha upptäckt det för att inte tala om alla andra radarvarnare i övningen och signalspaning. En bärbar luftvärnsrobot är IR-styrd och kan med andra ord inte verka genom moln.
Hela ditt beskrivna scenario är enastående otroligt. Vad skulle incitamentet vara? Vad skulle man vinna på det?
Varför skulle man flyga på sådan låg höjd att "controlled flight into terrain" uppstod. Man har väl säkerhertsmarginaler?
Ryssarna kan visst ha civilklädda spetsnaz för spaning på Cold Response. Dessa gillar också portabla lv kanoner.
Hade herkules misilvarningssytemen på?
Det känns osannolikt att ett helt nytt herkules kraschar sådär!
Varför har man använt 4 F16 samtidigt som spaning över ett litet område som Kebnekaise? De spanar nedåt, men ändå, de har väl ett tiotalet helikoptrar tillgodo?
För att "sprida lite trovärdiga rykten" , så missade INSS att höja beredskapen eller att flytta fram bland annat helikopterenheter närmare nedslagsplatsen. Detta trots att att enheterna självmant sökte efter uppdrag. Detta avslogs dock, för att senare när klokskapen sjunkit in beordra enheterna mot Kiruna. Sent ska syndaren vakna. All erfarenhet visar på att gå in stort med så mycket som möjligt och sedan minska när resurserna inte behövs. Hoppas HKV tar lessons learned från detta bland annat när det gäller Personal Recovery. / Martin
Omar Kalb:
Controlled flight into terrain är just att man missat säkerhetsmarginalerna av olika anledningar eller feltolkat situationen. Man tror sig helt enkelt ha fullständig koll på läget och tror sig oftast vara på en helt annan plats.
F-16 liksom JAS 39 och andra stridsflygplan utrustas ofta med målutpekningskapslar (Sniper, Pantera, Litening kan du googla) med kraftiga video och IR-videokameror. Genom att dessa flyger på högre höjd än helikoptrar kan de överblicka ett större område såväl med dessa som med night vision goggles.
Ditt "ryska spår" är så befängt att det inte ens är lönt att kommentera.
Igla-S – (NATO-benämning SA-24 Grinch) Den nyaste varianten är avsevärt förbättrad med längre räckvidd, känsligare sökare, förbättrat motstånd mot de senaste motåtgärderna och en tyngre stridsladdning.
Nyaste SA-24 klarar nog moln.
Vi får väl se men jag tror inte nedskjuten herkules är något man borträknar. Även om kraschen var våldsam så bör spårsändare ha aktiverats samt denna hade två.
"Ifølge forsvarsminister Espen Barth Eide er det funnet metalldeler på begge sider av fjellryggen ved Kebnekaise."
Wiseman hur kan krasch på marken sprida metalldelar på bägge sidor om Keb.?
Alltså 180 graders riktning minst. En Krasch är en vektor rörelse åt ett håll.
En explosion i luften är möjligt.
Isåfall måste en kraftig explosion inträffat ovanför berget!!
Omar Kalb:
Nej. IR-strålning tränger inte genom vattenånga så SA-24 klarar inte moln.
Absolut inget konstigt att det finns vrakdelar på flera sidor om berget. Allt beror på hur ett flygplan träffar berget, nedslagvinkel och var på berget.
Tydligen ligger något vrak på högsta massivet med stup runt omkring.
Flygplanet måste ha kraschat rakt på berget på något sätt , om det inte blev nedskjutet givetvis.
Väldigt klantigt isåfall om man brakar rakt in i ett berg.
Det är inte alltid jag utan reservationer kan hålla med ett inlägg. Som myndighetsföreträdare måste man alltid vinnlägga sig om att hålla god ton och även om motdebattören förfaller till osaklighet ändå vara korrekt i svaret.
Men det är svårt att inte reagera när man under dagen har följt rapporteringen om den pågående räddningsaktionen och samtidigt läsa alla Facebook- och Twitter-ekvilibrister. Många som på bekvämt avstånd från området är experter på fjällräddning, flygräddning eller gör häpnadsväckande försvarspolitiska-piruetter.
Flygräddningen leds av Sjöfartsverkets JRCC i Göteborg och är den som avgör vilka resurser som ska kallas in och var de ska placeras eller utnyttjas. Som de har konstaterat så är det inte resursproblem i området utan vädret som har gjort det näst intill omöjligt att snabbt hitta planet. Från Försvarsmakten har på marken bla Bergsplutonen från AJB och Hemvärnet sida vid sida av civila fjällräddare, norska specialenheter, räddningstjänst och polis slitit ont för att hitta planet. Helikoptrar från bl.a. Malmen tillfördes under dagen efter behov.
Huruvida samhällets resurser är rätt dimensionerade för räddningstjänst är en fråga som får utvärderas efteråt. Under pågående räddningsaktion borde tanke- och känslokraft gå till de saknade, anhöriga och alla personal i området som utför heroiska insatser under svåra omständigheter.
Erik Lagersten
INFODIR
Orsaken till olyckan kan mycket väl vara mycket enkel men likväl ofattbar. Kiruna flygplats har ingen egen radar vilket gör att dom måste fråga ankommande flygplan efter position och avstånd. Om dessa uppgifter gör att flygplanet ligger närmast av ankommande flygplan får det klart som nummer ett till flygplatsen. Vid dåligt väder får dom klart att sjunka till 2500-3000fot vilket är höjd för instrumentinflygning. Om avståndet till flygplatsen är ca 80km som nyheterna sade (ca 50 nautiska mil) kan piloterna göra på tre sätt av vilka två livsfarliga.
1. Sjunka till den höjd dom fått av flygledaren. Boom - då flygledaren inte ser dom eller är ansvarig för markseparation.
2. Titta på inflygningskortet till Kiruna och sjunka till angiven höjd i den sektor de kommer från. Boom - angiven höjd gäller enbart inom 25 nautiska mil från flygplatsen.
3. Titta på sin flygkarta och sjunka till den högsta sektorhöjden på hela sträckan till Kiruna och då upptäcka att det sticker upp ganska höga berg på vägen. Men även kompensera för höga vindstyrkor, lufttryck och temperatur. På avstånd 25 nm sjunka till sektorhöjd angiven på inflygningskortet. Då går det riktigt bra.
Det är inte helt enkelt att flyga utan kunskap om det civila luftrumssystemet eller utan ledning av FSL.
Detta var den enkla biten, den ofattbara är att TAWS inte varnat i tid!
Är Kebnekaises sydtopp fortfarande Sveriges högsta berg?
Precis Lagersten-håller med dig att engagemang och kraft bör/måste/ska riktas för att lösa räddningsuppgiften i Kebnekajse.
En VIP-dag på ColdResponse för Sveriges militäre Insatschef-var det rätt riktat engagemang?
Varför fanns inga helikoptrar utgångsgrupperade i området? Vilken olyckberedskap i övrigt har bedömts frön försvaret? Har försvaret inte sett behov av helikoptrar? Är ekonomin så tunn att nån helikopterbesättning hit eller dig blir för dyrt?
Håller verkligen med dig om att efter denna tragiska händelse bör det analyseras om vilken förmåga Sveriges försvar har HÄR och NU. Den förefaller vara skrämmande låg.
Vore mycket intressant att få en redovisning om vilka numrärer som försvaret haft för räddingsverksamhet. Är det en enda ynka pluton av "det nya försvaret" som varit med i räddningsarbetet?
Förmodligen har Hemvärnet, det som numera egentligen är Sveriges armé, varit delaktiga med fler personer.
Lagersten, redovisa gärna faktiska siffror-påvisar försvarets förmåga mot uppdragsgivaren, skattebetalarna.
Kebnekaises sydtopp är Sveriges högsta punkt c:a 2110 m, den utgörs av en ständigt krympande glaciär. Den högsta fasta punkten är nordtoppen 2097 m c:a 600 m åt NO. Området mellan topparna är en spetsig rygg belägen närmare 1000 m över omgivande terräng. Om ett flygplan flyger in i denna rygg tvärs (från väster) och nära krönet så kan vrakdelar spridas på båda sidor om denna rygg ner på omgivande glaciärer. Delar sägs ha påträffats på Storglaciären omedelbart öster och 1000 m under topparna.
Jag vill även understryka svårigheten i letandet i området efter att själv ha tillbringat veckovis där både vinter och sommar på klätterturer och vinterövningar. Vädret kan särskilt om vintern växla från minut till minut och skilja från dalgång till dalgång. Vid 16-tiden i eftermiddag uppmättes 37 m/s i Tarfala invid Storglaciären. I sådan vind handlar det om att överleva och inte söka efter flygplan.
Om det nu är så att det är JRCC som leder insatsen. Varför går då svensk militär! ut till TT och talar om att de har hittat vrakdelar?Dessutom verkar ju inte norrmännen rapportera till JRCC. Det finns lite att jobba med när det gäller taktisering, ledning och styrning samt informationstjänst!
@Anonym 21.38
Under ett händelseskede som detta är det viktigt för alla som tar del av det snabba informationsflödet och de många rapporterna att värdera från var informationen kommer och vem som säger vad.
Det är JRCC som leder räddningsinsatsen. Bekräftad information inom denna publiceras löpande på http://www.sjofartsverket.se/sv/Om-oss/Organisation/Affarer/Sjo--och-Flygraddningscentralen/JRCC-Online.
Annan officell information som är bekräftad återfinns på norska Forsvarets hemsida http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/Sider/transportfly.aspx
eller på Försvarsmakten hemsida. Informationen där uppdateras av den svenska personalen som ingår i övningsledningen för Cold Response.
Övrig information som sprids tex att TT pratar med personal som finns i området är tills den bekräftad i ovanstående källor att betrakta som obekräftad. För den som läste hela TT-texten framgick också att den person som yttrade sig önskade vara anonym då det inte ännu var bekräftat av räddningsledningen. Även under sådana här skeenden använder sig personal av sin meddelarfrihet. Det är då upp till mottagaren att värdera informationen.
En bra samlingssida för all myndighetsinformation kring räddningsinsatsen är http://www.krisinformation.se/web/Pages/NewsPage____73447.aspx.
Notera att om och när JRCC så småningom lyckas avsluta räddningsinsatsen så blir det en polisiär kommendering och de övertar den formella rapporteringen.
Erik Lagersten
INFODIR
Att ingen svensk militär flygräddningshelikopter finns baserad i närheten är skamligt. Det är i fjällvärden och väglöst land de gör bäst nytta. Se till att få mil flygräddningshelikopter operativ i Boden eller Luleå asap!
/ skattebetalaren
Detta skriver mil.se
Bergsplutonen består av 15 anställda jägarsoldater med specialkompetens att agera i fjällmiljö. Soldaterna är mycket erfarna och har varit anställda drygt ett och ett halvt år.
Mycket erfarna JOJO!
Inget ont om Bergsplutonen men dom nyttjas i syfte att framhäva FM!
Eller används bergspluton för att dom är rätt utbildade och har god terrängkännedom?
Försvarsmaktens mått på specialister-ett och ett halvt års erfarenhet.
Undrar om Dahle skulle vilja bli opererad av en läkare med ett och ett halvt års erfarenehet? Det brukar innebä'ra att man precis börjat förstå sammanhang-allt annat än att man är mycket erfaren....
Fantastiskt jobb av de individer som ingår i AJB Bergspluton-bra jobbat!
MEN:
En pluton är en enhet som består av 30-40 man. FM lurar ju skattebetalarna-som alla fortfarande har erfarenheter från ett fungerande totalförsvar. En pluton är drygt 30 man. Punkt.
15 man är två grupper eller en tropp.
Använd rätta begrepp i propagandamaskineriet kan man faktiskt behöva säga till FM idag.
Ännu en fråga till Infodirektör Lagersten; Varför är FM inte sakliga i sin information? Varöfr är den alltid lite "glättigt positivt" kryddad? Varför undanhåller FM sådana fakta som att en pluton i dagens FM i praktiken bara är en halv pluton-eller ännu mindre?
Varför Lagersten? Berätta för oss!
@23.31
Med den snurr på soldater som vi har i det nya FM räknas alla soldater som stannat mer än 8 månader som "mycket erfarna"
Ni märker väl också att Infodir undviker att svara på frågan om vad som finns gripbart här och nu.
För den som är intresserad så har nu Norska Forsbaret lagt ut bilder och en film över hur det kan se ut när de letar.
https://www.dropbox.com/sh/h64r5zpng8yih1y/y91TwTeCti
Spiegel har en bra text om starten för luftburen alpin-räddning och sökning 1945. Belyser hur otroligt svårt det är att hitta något i denna miljö. http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,821515,00.html
Jonas Vils
Bra jobbat Bergspluton! Och alla andra enheter som varit med på plats! Inte så bra jobbat Lagersten. Problemet är att HKV info alltid snärjer in sig i det glattiga som beskrivs ovan och halvsanningar, samt detaljer som de inte riktigt har koll på. Men som sagt HKV Info behöver också några år på sig att skaffa sig erfarenheter och bli specialister och proffs de med.
@Anonym 17 mars 2012 07:28
Pluton är namnet på en enhet inte en mängd. En skytteplutonen är mellan 30-40 man ja, men flera specialplutoner från olika truppslag är både mindre och större och så har det alltid varit.
Dessutom pågår just nu ett intagande av ny organisation så det är inte säkert att bergsplutonen är helt uppfylld i dagsläget och summan 15 är kanske vad plutonen består av idag?
Hur erfarna soldaterna är beror väl inte på hur länge de varit anställda? Att de varit anställda 1-1,5 år säger lite men tänk om de sedan innan då varit jägare i 10-15 mån och dessutom kanske civilt jobbat som bergsguider eller på andra sätt i fjällen. Är man inte erfaren då?
Vissa kommenterare här verkar inte vara mycket bättre än Fria Tider. Snälla, tänk efter lite innan ni skriver!
@Anonym 16 mars 2012 23:31
Att soldaterna varit anställda 1,5 år behöver knappast innebära att det är deras enda militära erfarenhet. Det kan mycket väl vara ytterst erfarna rävar med mångårig samlad erfarenhet från alllt från IA, BG till FS, BA, KS och LA.
Hur länge har vi haft heltidanställda soldater? Just det, ca 1,5 år. Vad den enskilde gjort tidigare är svårt att redovisa kopplat till en utpekad enhet som i detta fallet.
17 mars 2012 07:28 Lagersten har rent av ibland använt "arméns jägarbataljon" när enheten har omnämnts, vilket antyder att hela bataljonen skulle vara "här och nu", men verkligheten är 15 man på plats.
Man kan ju gott säga att detta är ett större haveri. Nu var det lite tur och Guds försyn som gjorde att det pågick en övning i området(inklusive den försvunna C-130 deltog i övningen) och det fanns omedelbart gripbara resurser i närheten, bortsett från vissa helikoptrar tydligen. Vad jag undrar över om man kommer att sätta sig ner och se över sjö och flygräddningen. Har vi verkligen resurser att kunna söka och rädda vid större haverier. Tänk om Estonia 2 eller liknande skulle inträffa? Dessutom har väl knappast den civila privata räddningen som ska genomföra räddning de resurser som krävs. Särskilt när det är dåliga väderförhållanden. Det är ju då som haverier av större typ tenderar att inträffa. /Här och nu
Replik kl 1207; Vilken alpin erfarenhet får man av att delta i KS IA BA PQ OV FS etc?
Citat "Det kan mycket väl vara ytterst erfarna rävar med mångårig samlad erfarenhet från alllt från IA, BG till FS, BA, KS och LA." slut citat.
Poängen är att Försvarets informationsorganisation inte uttrycker sig sakligt och på det sättet vilseleder allmänheten. Den allmänhet som sedan ska vara "statistiskt underlag" till opinionsundersökningar etc.
Lagerstens propagandaministerium begår publicistiskt tjänstefel om "bataljon" används när det rör sig om drygt 10 man.
Erfarenhet-tjaa... om det nu är såna alpina Göran Kropp-karaktärer som var på "egen övning" i Kebnekajseområdet-då hade sannolikt Lagerstens propagandaministerium basunerat ut det. Sanningen är förmodligen mycket mer den att det just rör sig om soldater med ett drygt års erfarenhet av fjällrelaterad verksamhet.
Dessa soldater har gjort en otrolig insats i denna tragiska händelse och ska ha allt beröm som finns. Däremot ska inte Lagerstens propagandaministerium göra Reinhold Messner-karaktärer av dem-det blir för ihåligt.
Men, fakta på bordet; sanningsenligt-vilka alpina certifieringar har varit insatta? De som här skrivit i ärendet kan ju faktiskt prata ur skägget?
VAD består de faktiska kompetenserna av avseende alpin verksamhet som "den mycket erfarna" bataljonen/plutonen/troppen/grupperna-vad det nu var besitter?
Tror faktiskt tom Lagersten inser att det blir mindre att ta rätt på om man är saklig från början......
Är man mycket erfaren inom ett jobb efter ett och ett halvt års tjänstgöring?
Om svaret är ja är sannolikt jobbet otroligt enkelt att utföra. Det är det Lagerstens propaganda egentligen skrivit.....
Var det en olycka eller var det ett försök till prestigeflygning? Efter vad jag läst i media liknar flygolyckan vid Kebnekaise allt mer en Herculesbesättnings Top-Gunlek. Man kan inte utesluta att den norska Herculesbesättningen försökte flyga med en Hercules mellan Kebnekajses toppar på lägre höjd än topparna, vilket bör vara tekniskt möjligt även om marginalerna är små. Jag funderar över detta eftersom man hittat vrakdelar på båda sidor av berget. Om det hade lyckats skulle det ha gett en status bland andra piloter som inte kan underskattas. Jag har hört flygvapenpiloter berätta att riksfyllda busflygningar står högt i kurs bland kollegorna, det finns bara en regel - åk inte fast och naturligtvis landa på en rullbana.
Replik: Anonym 17 mars 2012 14:33
Jägarsoldaterna bedrev egen utbildning (ej CR12) i Tarfala mot Bergsledar utbildning. Officerare på plats innehar all svensk militär bergsutbildning inklusive lavinspecialist. Utöver det fanns Militärbergsguide från AJB utbildad i Sverige och Österrike på plats.
En del av jägarsoldaterna har 15 mån tjänstgöring vid bergspluton som GU och utöver det ytterligare militärtjänstgöring. Sammanlagt närmare fem år som soldater.
Officerare och soldater på plats tillhör tveklöst de bäst utrustade,utbildade och utvalda för den här uppgiften. De står sig mycket bra i en internationell jämnförelse.
Du verkar utgå från att de är någon slags amatörverksamhet och har en otrevlig ton. Jag tycker det visar på bristande respekt för den arbetsinsats alla som jobbat med det här har gjort och tar bort fokus från olyckan i sig.
Jag vet inte om ni som skriver här är anställda i Försvarsmakten. Om ni gör det så skäms jag.
Jag tjänstgör vid ATS och det är vi som lämnar ut uppgifter till INFO. De hittar inte på det själva. Uppgiften att det är den sk Bergspluton från AJB och Hemvärn som deltar kommer från oss. Försvarsmakten jobbar som en enhet från soldat till HKV. Ibland verkar korkade individer tro att det som sägs kommer från INFO som sitter o hittar på, de förmedlar information som kommer från tex oss.
Jag har följt det som sagts i helgen och den konstiga signaturen Cornicupio och ingen stanns har INFO sagt AJB utan hela tiden Bergspluton ur AJB.
Våra grabbar och någon tjej har slitet hårt och deras sk kollegor i FM gör allt vad ni kan för att förminska deras insats. Usch!
SO / ATS
@ Helmer Bryd 14:50
Busflygning i obefintlig sikt och orkanbyar är ingenting som piloter ägnar sig åt, särskilt inte när de har fyra vittnen ombord.
Den mest sannolika haveriorsaken är controlled flight into terrain:
Antingen trodde man sig passera över bergstoppen men flög för lågt, eller trodde man sig passera bredvid bergstoppen men var ur kurs.
Flygsoldat 113 Bom
Äntligen! Vad bra! Precis vad jag har längtat efter. Hela Försvarsmakten med HKV i spetsen arbetar som en och samma enhet! Så lär det bli i fortsättningen också?!
@Cornucopia? 13:28
Jag förstår nu att du är väldigt angelägen om att förminska det arbete som har utförts och fortfarande utförs i samband med C130-haveriet.
Den information som kommer från Försvarsmakten är angiven i mitt inlägg ovan och på vår hemsida. På den senare finns också i detalj beskrivet vad som utförts. Där finns också en beskrivning i artikeln över vad en Bergspluton är och hur många man som varit engagerade. Om du vill ta till dig fakta så är du välkommen att hitta mer information där.
På Twitter har jag i ett inlägg hänvisat till AJB som är plutonens hemvist i en länkning till en artikel på Aftonbladet.se om just sagda AJB.
Jag noterar i den allmänna upphetsningen i en del kommentarer att dessa förbigår att jag dessutom skrivit ovan och länkat om Hemvärnet på Twitter. Kudos även till dem och till alla övriga som dessutom varit och är inblandade från den civila sidan.
Jag ska naturligtvis förtydliga att när jag skriver Hemvärnet så menar jag inte hela Hemvärnet utan de soldater som faktiskt finns och har funnits på plats.
Erik Lagersten
INFODIR
@SO/ATS 18:29.
Vem har varit ute efter att förminska de män och kvinnor som varit ute i räddningsarbetet? Har gått igenom kommentarerna men hittar ingen. Tvärtom, i princip alla framhåller sin uppskattning.
Det som skiljer merparten av kommentarerna från din egen beskrivning, är just åsikten att FM inte alls fungerar som ett lag från soldat till HKV. Medan HKV fastslår riktlinjer för hur löner för soldat och specoff ska pressas ner, hur övningar och utbildning ska skäras ner (exvis i just bergsförmåga), klantar till det i planering och genomförande och slutligen pumpar in miljoner i glättig marknadsföring för att lura in ytterligare en kull blivande besvikna soldater i vår FM, så kämpar vi på lägsta nivå på med våra uppgifter efter bästa förmåga. Att "kortsluta systemet" är det enda sättet att få saker att fungera i dagens FM.
"Den konstiga signaturen CORNUCOPIA" råkar vara en respekterad bloggare som bland annat skrivit boken Midvintermörker. Förvånar mig att inte SO/ATS läst den. Det har sannolikt merparten av FM soldater och specoff gjort. Lästips.
/FV-sergeanten
Förklaring avkrävs SO/ATS. Vad menar du? Är det ATS-enligt inlägget kl 1829 som står för matnyttigheterna i FM propagandamaskineri? Är det ATS som hävdar att 15 man är en pluton?
15 man är knappt två grupper. Gå hem och läs på InfRSkgrp-om den längre existerar i den nyskapade operettkrigsmakten.
Jag tror inte, vill inte tro, att det är ATS som ligger bakom "glättiga överpositiva" budskap som FM idag formligen badar i. Samtidigt badar FM personal i PRIOskit, i omstruktureringssmörja och avsaknad av ledarskap från ynkryggarna som klättrat tillräckligt långt i karriärstegen.
Att inte Dahle nu blir utfrågad om hur han tyckte att ReachMee var lämpligt att lägga kvalificerat hemlig information på-kan omöjligt tänka mig att FM personal samlade data och kompetenser är annat än KH-och karln får fortsätta..... patetiskt.
Men-enligt inlägget från SO/ATS kl 1829 så är det ju ett lagarbete att skapa propagandan.
Kanske dags att kolla lite på youtube..... kommer ni ihåg den här;
http://www.youtube.com/watch?v=Rc62J6Xjbgo
i orginalfilmen finns några som vågar säga emot, några som förefaller ha nån slags civilkurage. Kanske konstigt att reflektera så men måste det i Sverige, i djupaste fred, gå till det som beskrivs i den riktiga filmsekvensen för att några ska börja säga emot?
Eller.... ska vi alla bara följa order?
Hur stor är en ATS-pluton? Är det 15 man eller?
Årets bästa kommentar; "Försvarsmakten jobbar som en enhet från soldat till HKV" skrivet av någon som kallar sig SO/ATS.
Är det någon inom FM som känner igen sig? Finns SO/ATS på samma planet som vanliga medarbetare inom FM?
Tror SO/ATS, Sverker-sommarhälsningen-Göransson och FM OL kanske finns på en egen planet.... men det är ju vad jag tror.
Det är med viss besvikelse jag tar del av kommentarerna här. Nu har massor av människor med risk för eget liv kämpat för att bringa klarhet i ett flyghaveri och kommentarerna här tycks mest handla om revirhävdande och skuggboxning mot INFO m. fl. FM omstrukturering är en sak och det inträffade en helt annan sak.
Jag sänder en stor eloge till all personal som de senaste dygnen slitit hårt i KEB-massivet, militärer som civila, svenskar, norrmän och ev. andra nationaliteter. Målet var tydligt men omständigheterna svåra. Nu är dock tragedin ett faktum och jag sänder massor av tankar till de förolyckades nära och kära.
Sluta upp med klagandet på HKV.
Jag är helt övertygad att tex SO vid ATS har full koll på hur det är ställt ute på roten. Han läser ju om detta i Försvarets Forum!
/samma planet, olika världar
Enkel matematik hadde Fm varit en enhet hadde SO/ATS inlägg kommit ifrån Info:)
Tänk...jag gjorde lumpen på en stridsvagnspluton och vi var bara 12 personer. Döm om min förvåning när jag nu inser att jag blev grundlurad, det var bara en stridsvagnstropp!
Det är tyvärr bara att konstatera att kommentatorer på försvarsbloggarna fullständigt har tappat fästet, så ock ansedda sådana.
Den pajkastning som sker mot FM är bara osmaklig och medför ännu sämre läge för FM och dess anställda.
Det är bra att HKV tar bladet från munnen. Nu önskar jag bara att kommentatorer tar bort bladet från öronen/ögonen. Allt är faktiskt inte skit i FM.
Och nej, jag jobbar inte på HKV och har aldrig gjort det. Förmodligen kommer jag inte göra det heller.
Riksrevisionen"
"Den process som Sten Tolgfors ansvarat för har kännetecknats av bristande underlag, usel dokumentation och framhastade beslut. Riksrevisionens rapport kastar omkull eventuella föreställningar om rationalitet och öppenhet."
Ska de vara så här????
Chefsingengören har en mycket förklarande och bra beskrivning av "Controlled flight into terrain" och hur svårt det är att beräkna höjd.
Rekommenderas alla som överväger att skriva sarkastiska kommentarer inom det ämnet (och alla andra också).
http://chefsingenjoren.blogspot.se/2012/03/hojd-en-relativ-fraga.html
Anonym kl 1826; Lägg gärna fram länken till Riksrevisionens rapport som du hänvisar till.
En fråga till "operettkrigsmaktskramarna"; sakliga frågor, t ex nu senast kring överglättig och överpositiv beskrivning av HKV Info eller sakliga frågor kring den sk omstruktureringen, bl a personsäkerhet vid nyttjande av IT-systemet ReachMee kallas hos dessa "operettkrigsmaktskramare" för osmaklig pajkastning.
Enklast vore ju om det faktiskt gick att få svar från ansvariga-det medger ju faktiskt mediavärlden idag.
En enkel sak att börja med vore ju t ex att få reda på vem, och med vilken bakgrund, som någon ordersatt att ReachMee skulle användas som kompetensregister för ALL försvarsmaktspersonals samlade kompetenser och personalia.
Det vore ju en jätteenkel sak att svara på. Jättenkelt att också inom FM att hantera, värdegrunden ÖRA anger ju "Ge ansvar, ta ansvar och utkräv ansvar".
Varför ska ingen ta ansvar för denna jättesäkerhetsblunder?
Varför är det osmaklig pajkastning att ta upp sådana saker som denna sanslösa risk som någon på HKV tänkte utsätta alla medarbetare för?
Varför ska någon blunda för det?
Svar?
Det kommer ett inlägg så småningom om Riksrevisionens rapport. Den drunknade ju tyvärr i annat.
Känns som konspirationsteorier är legio vid varenda olycka och samhällskris.
Internets fel gissar jag.
@ Anonym 19:53
"En enkel sak att börja med vore ju t ex att få reda på vem, och med vilken bakgrund, som någon ordersatt att ReachMee skulle användas som kompetensregister för ALL försvarsmaktspersonals samlade kompetenser och personalia."
Busenkel, följande framgår av ostruktureringsdirektivets beslutsmening:
"Beslut i detta ärende har fattats av general Sverker Göranson. I den slutliga beredningen har deltagit generaldirektör Ulf Bengtsson, generallöjtnant Jan Salestrand, brigadgeneral Patrik Dahle, försvarsjurist Anders Enqvist, kommunikationsstrateg Eva Regnér samt förhandlingschef Ulf Olsson tillika föredragande."
/registrartorn
Anonym 2144; och gäller ÖRA i FM? eller finns olika värdegrunder för olika nivåer?
Vad gäller?
Reach me.
Jösses vilken metod som har valts.
Måste vara bättre med utsända blanketter som sedan arkiveras i pärmar på HKV så att alla äldre inom FM känner igen sig från den gamla goda tiden när allt var mycket bättre.
Replik kl 0846; det manuella systemet fungerade med 850 000 man i ett fungerande Totalförsvar. ReachMee fungerar inte alls i Försvarsmakten med 15 000 anställda.
Vilket system är bäst?
@1229
Visst fungerade det manuella systemet jättebra men det var bara synd att man var tvungen att göra om det varje år eftersom att man förlorade kontrollen. Att FM för bara två år sedan genomförde uttagningskommissioner för dåvarande utlandsstyrkan med hjälp av blanketter utspridda i en stor gymnastiksal under veckor visar på att vissa delar av förändringsbenägenheten är de facto positiv och har skapatstörre förtroende inom organisationen.
Visst är blanketter, pärmar och register nostalgiskt och visst är det bra under förutsättning att personalen som utför arbetet ej kostar något. Tyvärr så är det ej så längre och det ej bara av interntekniska redovisningskrav utan sanningen har kommit ikapp avseende att personal som löser uppgifter med ålderdomliga stödsssystem faktiskt är ett dyrt förfarande.
Gå ned till vilken kadettskola som helst och hör den vanliga kommentaren om att FMs arbetsmetoder och stödssystem är ålderdomliga jämfört med det civila.Med andra ord mera teknik istället för mindre.
Eller ännu mera GSS-T soldaterna som i många fall jobbar civilt med kvalificerade system och som nog skulle bli chockade om de upplevde äldre system.
Skicka en kommentar