Svångrem för RAF

Såväl i SvD som på WW, Strilaren 2, Newsmill och nu senast Försvar och säkerhet (Kungliga Krigvetenskapsademins blogg), har det under de senaste veckorna rasat debatter om en framtida uppgradering av Gripen.

I Storbritannien (liksom övriga deltagarländer) har man de senaste åren gjort sitt yttersta för att minska omfattningen på sitt Eurofighterkontrakt för sista delserien, som samtidigt är den man mest av allt behöver och vill ha, nämligen den med full jakt och attackförmåga. Orsaken är de enorma fördyringar som anskaffningen har dragits med och inte minst de enorma kostnader för att operera Typhoon/Eurofighter. I brittiska Underhuset redovisade nyligen den brittiska regeringen att kostnaderna per flygtimme för Typhoon räkenskapsåret 2009/10 låg på helt fantastiska £90 000. För 2010/11 beräknas dessa ändå ha nedgått till £70 000.

Siffrorna är inte helt översättbara till svenska förhållanden eftersom de även innehåller avskrivningar och löner, så det skulle vara mycket intressant att se en motsvarande siffra från Riksrevisionen. Från tillverkarhåll uppger man dock en kostnad på motsv 300 000 kr per flygtimme för Eurofighter, vilket är mer jämförbart med de 35 000 - 40 000 kr Försvarsmakten betalar för varje flygtimme Gripen. Samtidigt talar det brasilianska flygvapnet om att ett köp av Rafale istället för Gripen inte bara kommer att vara oerhört mycket dyrare i inköp utan även innebära 4 ggr så höga driftskostnader för samma mängd flygtid.

Föga förvånande kommer nu RAF liksom övriga delar av det brittiska försvaret att genomgå ett enormt stålbad. Inom kort kommer det enda kvarvarande brittiska hangarfartyget att tas ur drift i förtid och för RAF:s del talar man nu om en framtida styrka på endast 6 divisioner stridsflygplan, motsvarande drygt 100 Typhoons och ca 40 F-35C (Joint Strike Fighter).


Det är hårda bud i finanskrisens spår där de flesta europeiska länder nu får minska ner på sina militära åtaganden. För svensk del måste vi också fundera på vad detta innebär i form av solidaritetsförklaringen.


I veckan blir det förmodligen ett inlägg om framtidens materielförsörjningsproblem.

12 kommentarer:

Anonym sa...
13 december 2010 kl. 11:18  

Jaha? Var rymms Eurofighetern inom dessa 140 flygplan? Ersätter den Tornado?

Anonym sa...
13 december 2010 kl. 12:29  

Eurofighter = Typhoon

Anonym sa...
13 december 2010 kl. 19:38  

vad kostar inte Gripen med avskrivningar och löner?

Anonym sa...
13 december 2010 kl. 22:28  

Styckpriset för 204 Gripen är tämligen ointressant. Det intressanta är i stället totalkostnaden dividerat med antalet plan som vi hade piloter till. Det ryktas att vi då hade 60-80 piloter! Genom att beställa mycket fler plan än vad vi behövde så föll ju snittpriset.
Någon flygvapenkramare kommer säkert nu att hävda att 204 plan skulle användas i krig.
Handsken är kastad!

Anonym sa...
14 december 2010 kl. 00:02  

@Annonym 22:28

Jag kan inte begripa vad du skriver.

Klart vi inte hade några gripenpiloter när politikerna beställde 204 fpl således blir kostnaden oändligt stor tills nämnaren inte längre är noll i din ekvation, men vilken är din poäng?

Anonym sa...
14 december 2010 kl. 07:38  

Om man läser bloggen så står det ju faktiskt att tillverkaren säger att Eurofighter kostar 300000:- /tim jämfört med ca 40000:- för JAS.

Det kan väl inte komma som en nyhet att ett tvåmotorplan kostar mera än ett enmotorplan att driva?

Men att det var SÅ stor skillnad visste inte jag, borde ju vara ett bra försäljningsargument i dessa kristider.

//Jarhead

Anonym sa...
15 december 2010 kl. 03:15  

Men kom igen nu da! Du som ska va sa öppen o debattera väsentliga saker. När ska du berätta för läsarna att moderaterna har satt en islamist i försvarsutskottet. Heeeej, lite för farligt va? Bäst att prata om att nya lönesystemet inte är sa bra istället. Eller att upphandlingen av nya vantar dröjer pa ett oacceptabelt sätt. Undrar vad som hänt om ett part i GB 1940 satt en känd NAZI med massa "internationella kontakter" i försvarsledningen? Vem vet, kanske du kan spara liv om alla vet vilka som sitter vid styrspaken i sthlm innan de aker till "pa misson".

Anonym sa...
15 december 2010 kl. 13:23  

Fördelen med dårfinkar är att dom är så lätta att hitta.

Jan Kallberg sa...
15 december 2010 kl. 18:29  

"Föga förvånande kommer nu RAF liksom övriga delar av det brittiska försvaret att genomgå ett enormt stålbad. Inom kort kommer det enda kvarvarande brittiska hangarfartyget att tas ur drift i förtid och för RAF:s del talar man nu om en framtida styrka på endast 6 divisioner stridsflygplan, motsvarande drygt 100 Typhoons och ca 40 F-35C (Joint Strike Fighter)."

Helt förutsägbart för 2 - 3 år sedan. USA kommer att gå igenom ett ännu värre stålbad inom 3 - 5 år. Vi talade om det på universitetet, en sa att det brister efter valet 2012, jag tror det tar lite längre.

Jag sätter 1 slpsgr på att Obama drar sig ur Afghanistan innan valet 2012 - snabbt och oväntat. Det är hans enda chans att vinna 2012 om han kandiderar.

Försvar är politik på larvfötter. det är allt.Politiken styr.

Om tio år kommer vi att se den svenska Afghanistaninsatsen som helt idiotisk och meningslös.

Jan Kallberg

Anonym sa...
15 december 2010 kl. 18:39  

Det är synd att vi inte räknar så som britterna. För politiker/ekonomer är det väl enkelt att se sambandet att varje indragen flygtimme motsvarar en lika stor besparing.

Får metrologen och tornpersonalen sparken eller tickar deras löner på så som om det hade flugits?

Räknar man in avskrivningen så kommer indragen flygtid att leda till en fördyring per flygtimme.

Och vad kostar det att låta piloterna göra en kompetens-återhämtning? (Förutsatt att man vill fortsätta kunna använda piloterna så som innan indragen flygtid).

/Knäckehäxan

Anonym sa...
16 december 2010 kl. 08:00  

Jan Kallberg,

USA kommer inte att lämna Afghanistan på många år. En av de främsta orsakerna till detta är droghandeln som levererar minst 200 miljarder varje år i "straffskatt" för Europa i form av heroinberoende och som levererar mycket behövda kontanta medel in i den finansiella sektorn. 200 miljarder uppräknat med 50 − 100 ggr i derivatmarknaderna ger upp till 20 biljoner dollar i spekulationskapital. Mycket talar för att det är dessa drogpengar tillsammans med annat brottsligt kapital (beräknat till ca 600 − 800 miljarder dollar årligen) som nu håller det anglo-amerikanska finanssystemet uppe.

Sedan har vi behovet av att blockera av USA oberoende transportvägar för kaukasisk energy till Indien, Pakistan och Kina… Enda sättet för USA att kontrollera främst Kinas starka tillväxt som industrination är att styra deras möjligheter till energi-import.

Man kan verkligen fråga sig varför svensk trupp skall delta i detta och riskera sina liv...

Martin sa...
16 december 2010 kl. 12:49  

Lite respons på en kommentar längre upp.


http://smgodis.blogspot.com/2010/12/moderat-islamist-i-forsvarsutskottet.html

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade