På bloggen Transporter i krisen hittade jag detta intressanta videoreportage om en amerikansk C-17 Medevac som hämtar hem sårade från Afghanistan. Reportaget ger en inblick i vilka enorma resurser som avdelas för att ta hand om sårad personal och vilken fantatisk plattform C-17 är.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Om / About Wiseman's Wisdoms
Inför Försvarsbeslutet 15
Valguide 2014
Etiketter
- Absurditeter (197)
- Admin (57)
- Afghanistan (215)
- Afrika (4)
- Algeriet (1)
- Almedalen13 (6)
- Almedalen14 (5)
- Almedalen15 (1)
- Amfibiekåren (2)
- Archer (1)
- Armén (33)
- Artilleriet (6)
- Attackvapen (3)
- Bahrain (1)
- Balkan (2)
- Baltikum (27)
- Barents (29)
- Basförband (23)
- Bistånd (2)
- Brasilien (4)
- Brott och straff (20)
- Centern (22)
- CFE (5)
- Civilförsvar (1)
- Civilt försvar (4)
- Colombia (2)
- Cyberkrigföring (11)
- Danmark (12)
- Det militära skolsystemet (6)
- Doktrin (1)
- Ekonomi (8)
- Energi (4)
- English (1)
- Estland (3)
- EU (27)
- Fack (1)
- FB 00 (8)
- FB 04 (10)
- FB 15 (37)
- FB 20 (22)
- FB 96 (2)
- FB15 (18)
- Feministiskt Initiativ (5)
- FHS (6)
- Finland (33)
- Flottan (4)
- Flygsäkerhet (1)
- Flygvapnet (196)
- FMLOG (1)
- FMV (24)
- FN (15)
- FOI (5)
- Folk och Försvar (45)
- Folkpartiet (31)
- Folkrätt (2)
- Forskning (1)
- FortV (5)
- FoT (1)
- FRA (2)
- FRA-lagen (8)
- Frankrike (7)
- Frimureri (1)
- FSV (7)
- FXM (1)
- Försvaret (1258)
- Försvars- och säkerhetspolitiskt upprop (1)
- Försvarsberedningen (78)
- Försvarsindustrin (15)
- Försvarsvilja (2)
- Gasledning (22)
- Gaza (2)
- Georgien (28)
- Gotland (17)
- Granatkastare (1)
- Grekland (1)
- Gripen (152)
- Gråzonen (1)
- Grönland (1)
- Gästinlägg (170)
- Haiti (1)
- Helikopter (61)
- Hemvärnet (6)
- HNS (2)
- HRC (4)
- Humor (20)
- Hundar (3)
- Hybridkrigföring (2)
- Incidentberedskap (39)
- Indien (5)
- Informationskrigföring (11)
- Informationstjänst (26)
- Ingenjörtrupperna (1)
- Inriktningspropositionen 2009 (40)
- Int arbetsskyldighet (20)
- IO 11 (5)
- IO 2014 (75)
- Irak (16)
- Iran (3)
- IS (3)
- Island (5)
- Israel (4)
- IT (4)
- Japa (1)
- Japan (1)
- Julkalender 2014 (25)
- Julkalender 2019 (25)
- Kanada (2)
- Kina (8)
- Klustervapen (12)
- Kommunism (6)
- Kongo (1)
- Konsulter (1)
- Korea (1)
- Kosovo (3)
- Krigets lagar (1)
- Krigsvetenskap (2)
- Krisberedskap (10)
- Kristdemokraterna (31)
- Kultur (1)
- Kungahuset (6)
- Kustartilleriet (2)
- Kustbevakningen (3)
- Kärnkraft (3)
- Ledarskap (74)
- Ledningssystem (61)
- LFS 2025 (4)
- LFU (17)
- Liberalerna (2)
- Libyen (49)
- Livsmedelsförsörjning (2)
- Logistik (12)
- Loyal Arrow (4)
- Luftvärnet (41)
- Magnus Betnér (2)
- Mali (2)
- Marinen (62)
- Mat (1)
- Materielprocessen (2)
- Materielutredningen (1)
- Medierapportering (72)
- MH17 (1)
- Militärteori (2)
- Miljö (16)
- Miljöpartiet (41)
- Moderaterna (83)
- MSB (9)
- Muhammedbilder (5)
- Narkotika (1)
- NATO (108)
- NATO-debatt (3)
- Nazism (2)
- NBG (28)
- Nederländerna (3)
- Neutralitet (1)
- Nordkorea (3)
- Nordstream (1)
- Norge (62)
- Officersförbundet (14)
- Ofog (13)
- OMLT (1)
- Omstrukturering 2012 (3)
- OPS (6)
- OPSEC (41)
- Org 13 (15)
- Org 18 (9)
- Org Ny (1)
- OSSE (3)
- Pakistan (2)
- Palme (1)
- Peak Oil (8)
- Pensioner (3)
- Personalförsörjningen (140)
- Personaltjänst (36)
- Perspektivstudie (1)
- PH (1)
- Piratpartiet (3)
- Polen (4)
- Polisen (18)
- Politikerskola (1)
- PR (1)
- PRIO (25)
- Privatisering (2)
- Putin (17)
- Pv-robot (2)
- Påverkansoperationer (1)
- R2P (2)
- Regeringen (408)
- Rekrytering (5)
- Reservofficerare (1)
- Robotförsvar (5)
- Ryssland (176)
- Rädda Försvaret (6)
- Rödeby (2)
- Saab (4)
- Saudi (4)
- Schweiz (4)
- SEP (1)
- SHK (2)
- SIDA (7)
- Sigint (3)
- SJ (1)
- Sjukvården (2)
- Sjöfartsverket (4)
- Skatt (4)
- Skogsbrand (2)
- Skola (1)
- Skolflyg (1)
- Slovakien (2)
- Socialdemokraterna (108)
- Solidaritetsförklaringen (31)
- Somalia (12)
- Sovjet (9)
- Statsapparaten (31)
- Statsflyget (4)
- Storbritannien (5)
- Stridsvagnar (7)
- Stödutredningen (2)
- Sudan (5)
- Svenska Freds (3)
- Sverigedemokraterna (18)
- SVS (43)
- Sydafrika (3)
- Syrien (22)
- Säkerhetsarbete (15)
- Säkerhetsföretagen (1)
- SÄPO (1)
- Tchad (8)
- Teknisk tjänst (1)
- Terrorism (11)
- Thailand (4)
- Tjeckien (3)
- Tolkarna (4)
- Totalförsvaret (7)
- Trafik (14)
- Transportflyg (9)
- Tröskeleffekt (6)
- Turkiet (3)
- Tyskland (8)
- UAV (10)
- Ubåtsfrågan (10)
- ubåtsjakt (17)
- Ubåtsvapnet (6)
- ub��tsjakt (1)
- Ukraina (28)
- Underrättelsetjänst (2)
- Ungern (2)
- USA (22)
- Val 2010 (46)
- Val 2014 (14)
- Val 2018 (1)
- Valet 2018 (3)
- Valguide 2014 (11)
- Vapenexport (3)
- Veteranfrågan (35)
- Viggen (1)
- Visby (6)
- Vitryssland (1)
- VK 2 (7)
- Våldsbejakande extremism (1)
- Vården (2)
- Vänstern (55)
- Vänsterpartiet (13)
- Värdlandsstöd (6)
- Värnplikt (61)
- Warzawapakten (1)
- Wikileaks (5)
- Yttrandefrihet (4)
- Zimbabwe (4)
- Åland (1)
- Ö/S (2)
- ÖRA (61)
- Övrigt (29)
Arkiv
-
▼
2011
(209)
-
▼
januari
(26)
- Samhällets stora sårbarhet (Uppdaterat 30/1 19.50)
- Gästinlägg: Perspektiv på obligatoriets användande
- Skyldigheten som aldrig skulle användas (Uppdatera...
- Europa och NATO utan USA? (Uppdaterat 27/1 08.45)
- Fattigmansinlägg
- Wikileaks och JSF
- Det kvoterade landslaget
- Sagor och sanningar
- Gästinlägg: När verkligheten når även generalerna
- Mörkläggning? (uppdaterat 16/1 21.30)
- Cyberhotet uppmärksammas i Sälen (uppdaterat 16/1 ...
- NATO, solidaritetsförklaring eller själv är bäste ...
- Ännu tuffare tider för RAF
- Ut i nätet
- C-17 Medevac
- Mer smakprov
- J-20 i luften
- Luftförsvar på 2020-talet - Del 1 (uppdaterat 12/1...
- Märklig straffavgift
- Mörka moln på horisonten
- Bli fodervärd
- Hur säkert är ditt nylle?
- Se om huset?
- Om nyttiga idioter
- ID-uppgift (uppdaterat 3/1 13.30)
- "Sweden is a central European communications hub"
-
▼
januari
(26)
Senaste kommentarerna
Bloggar jag följer
-
-
-
-
Tusen dagar av krig2 dagar sedan
-
-
-
Flygvapnets pilotutbildning3 månader sedan
-
-
-
En kort reflexion1 år sedan
-
-
-
Neverending Story1 år sedan
-
-
-
Parklek m/601 år sedan
-
-
Fäktmästare och kosacker2 år sedan
-
NATO, nyttan för Sverige2 år sedan
-
-
-
-
-
-
-
Agree to disagree...4 år sedan
-
25 år siden Srebrenica4 år sedan
-
Veteraner förtjänar att hedras4 år sedan
-
Om ett nödvärnsfall i Rättvik III (III)4 år sedan
-
Twittertrådar5 år sedan
-
-
-
Nytänkande, tack!6 år sedan
-
-
-
-
Kolumn: Svagare stöd för Brexit (SvD)7 år sedan
-
-
Trust7 år sedan
-
-
-
-
-
Sovjets barnbarn visar frustration8 år sedan
-
-
I OTAKT8 år sedan
-
Halvsovande blogg8 år sedan
-
-
Reservofficer blir Totalförsvar8 år sedan
-
Påkörd av moped9 år sedan
-
-
Vila i frid Ralph Lédel9 år sedan
-
-
-
Av: KAURIN9 år sedan
-
Charader9 år sedan
-
Nato eller inte?9 år sedan
-
Gick du på den lätta?9 år sedan
-
-
Det första Unckelstipendiet11 år sedan
-
Försvarsministern hos Försvarsradion11 år sedan
-
Contact11 år sedan
-
Gratis är gott11 år sedan
-
-
-
Nu har vi flyttat färdigt!11 år sedan
-
Malissa paukkuu, mitä sitten?11 år sedan
-
Omstart på ny adress11 år sedan
-
-
Mantra12 år sedan
-
Våldet i Syrien måste stoppas12 år sedan
-
End of the line12 år sedan
-
Läser i New York Times’ idag…12 år sedan
-
Ännu en dag i R.D. Congo..13 år sedan
-
-
US ARMY Del 2. Lön och Incitament13 år sedan
-
Knuff
Politometern
widget från Politometern
5 kommentarer:
Grym blogg!!!!!!!!!!!!!
Ett tips!! Kolla in http://opkollen.se - Hitta operatör till mobilnummer helt gratis och skitenkelt! Tips gärna dina läsare;)
Ja, en mycket imponerande sjukvårdsinsats! Framgår rätt tydligt att det handlar om sammansvetsade team och mycket med bra attityd till det egna arbetet.
Varför är det så svårt att göra en översyn av vad vi i Sverige har för behov av taktisk och strategisk transport och då också kanske identifiera vilka synergieffekter som skulle kunna nås?
Den snart uttjänta C130 flottan skall ersättas men man kommer som alltid göra det i panik på samma sätt som man nu verkar göra med VIP flygningarna då regeringskansliet är för rädda att sätta sin fot i de gamla 102:orna. Man kastar sig in på blocket.se och söker efter Gulfstream 550 för x antal miljarder.
Kan vi använda C17 som Medevac om vi har BG ute eller är den prioriterad till något annat?! Förlitar vi att Medevac skall lösas av någon annan?
Hur mycket är kostnaden för transportera hem FS17/18/19/20 med Lufthansa till och från FAE!
För att sedan ändå köra sista "långa" biten med C130!
Vi satsar 100 tals miljoner för att JAS 39 Gripen ska kunna navigera autonomt i Civilt luftrum från Ronneby till Las Vegas via otaliga små flygfält runt om i norra hemisfären med piloter som egentligen inte har rätt utbildning för uppgiften!? Följeskaran till Griparna är ett par, tre TP84 som man naturligtvis inte kan lufttanka ifrån då lufttankningsprojektet endast är en demonstrator och endast kan användas nationellt och absolut inte utnyttjas vid sådana skarpa uppgifter! Tp84/C130 är för taktisk transport och inte till för att flyga bagage runt halva jordklotet!
Finns det verkligen inte något smartare sätt att lösa uppgifterna på? Min analys är dock glasklar!
A310 MRTT (Airbus 310 Multi Role Tanker Transport)
1. All strategisk trupptransport löses med dessa! (konfiguration för transport av personal)
2. All VIP transport kan lösas med detta flygplan (VIP konfiguration, så att även regeringskansliet har tillräckligt bekvämt)
3. AAR konfiguration gör det möjligt att utbida egna JAS 39 Gripen insatspiloter på daglig basis till en lägre kostnad!
4. Expeditionära Gripenförband behöver 1 stopp på vägen till Nevada eller Afghanistan och landar in där 2 dygn efter att transportorden kommit ut! 8 st Gripen kan följa MRTT´n vid vingen och tanka då det behövs! Gripenoperatör/AAR/NAV officer ombord på Airbusen kan omplanera uppdrag och alternativbaser i luften och bistå vid eventuella felutfall på de följande Griparna! (CIV NAV kan läggas ned)
5. MEDEVAC konfiguration kan göra att om vi får problem med större mängd skadade under insats kan ta hem dessa på studs i stället för att böna och be andra nationer om hjälp!
6. Vem kan underhålla en Airbus 310? Ja! Den behöver inte stå på F7 om man säger så!
7. Sist men inte minst! Utnyttjar vi inte detta flygplan maximalt så kommer det ändå att användas inom MCCE/ATARES och då gott folk kommer vi att tjäna in flygtid! Tid som vi kan utnyttja där vi har ont om resurser! Världen skriker efter AAR/MEDEVAC/Trupptransport/Cargo.
Hjälper TP100/102 MCCE/ATARES eller står dessa och dammar då de inte används?
JA! MRTT är satans dyr i inköp men synergieffekterna kommer att göra systemet billigare i längden! Jag lovar! Genom att skrota 100/102/TP84Tanker och köpa in färre nya
C130(J?) så går det nog runt.
Ps. Det går att samåka också! VIP/CARGO/AAR/Trupp/MEDEVAC, om nu man vill göra det Ds.
www.blocket.se/MRTT
Sorry!
Jag skickade med fel adress!!!
http://www.blocket.se/stockholm/MRTT_4_st_ASAP_31608176.htm?ca=14&w=3&last=1
Ska det vara!!
/MRTT fantasten
Varför måste A310 MRTT vara satans dyr i inköp?
Varje gång oljepriset stiger och ekonomin saktar ner som 2008 och troligtvis även nu sjunker värdet på gamla ineffektiva trafikflygplan.
De kan bli näst intill värdelösa när det är överskott och flygbolag konkursar här och där.
Biter krisen hårt skjuts leveranser av nya flygplan upp och underhållsvolymen minskar, flygplansbyggarna får överkapacitet.
Om försvaret har sin ekonomi i ordning och handlingsfrihet vore det klokt att ge ett skambud på ett antal A 310 MRTT när flygföretagen bönar och ber om att tjäna några pengar så de slipper stänga fabriker.
Som en extra socker är det möjligt att fler länder med stabil ekonomi skulle kunna vara intresserade att göra serien större. Jag tänker närmast på Norge men även länder som Kanada och Australien.
Fortsätter krisen bita och vi sköter vår ekonomi och anses vara en pålitlig samarbetspartner kan vi börja köpa begagnade C-130J och A400M om det dröjer 10 år eller så innan konjunktursvängningarna och trenderna gör att förutsägelsen stämmer. C-17 hoppas jag inte på den är dyr att driva.
Anonym 10:24, din idé är god men bara om det blir en superaffär för oss.
Skicka en kommentar