I UNT kan man läsa att Försvarsmakten nu helt har skrinlagt sina planer på att sälja ut Ärnabasen i Uppsala eftersom man nu bedömer att basen är av stort värde för det nationella försvaret. Samma slutsats har påtalats av många ända sedan beslutet att lägga ner F 16 togs år 2000. Det är märkligt hur det svänger, men man får glädjas över att förnuftet stundom segrar.
Italy Orders New Batch Of Up To 24 Eurofighter Typhoons
8 timmar sedan
22 kommentarer:
Glädjande att förnuftet får råda. Men man undrar bara vad som kommer att offras istället. Tyvärr så rår inte försvarsmakten på de eventuella politiska kortslutningar som tyvärr blir alltför vanliga.
Vid en eventuell röd-grön valseger, och med alla de besparingar som man har annonserat, undrar man hur länge glädjen kommer att vara. Då kommer nog inte bara Ärna att ryka, utan troligtvis ytterligare en fredsflottilj.
Äntligen!
/Starvid
Det tragiska i hela historien är att det har tagit tio år att inse att man tänkte fel.
Det är lika tragiskt för alla inblandade, som känner att alla dessa år gått till spillo.
Här hade man dock tur i oturen att det inte gick fortare än att man kunde rätta till misstagen.
Man kan ju undra om detta är den tidslinjal man behöver i FML för att utvärdera och genomföra beslut??
Teaterdirektören.
Märkligt, men tidsskalan 10år verkar vara gälla för de flesta verksamheter inom FM "här och nu". Kan man inte se till att även komma till avslut om det orealistiska i att lägga ner Hästveda?
Vi väntar på den fysiska delen av flygskolan, ett par JAS divisioner samt GLC (GLI) eller vad det nu heter.
Det är nog bara med placering mellan utlandsinsatserna på Ärna/Uppsala och Revinge/Lund, som Försvarsmakten kan få reell konkurrens av högskolestuderande om deltidsanställning, som skyttesoldat.
Det vore attraktivt att efter grundutbildning och en första därpå följande sexmånaders utlandsmission under sex år ha ett beredskapskontrakt med Försvarsmakten, som förpliktade till ytterligare maximalt två utlandsinsatser om det innebar att man under hela perioden om sammanlagt åtta år inklusive grundutbildning också haft rimliga chanser att läsa in en en enligt vanlig fyrårig högskoleutbildning vid ett etablerat universitet utan studieskulder.
Visst kan man läsa kurser på distans i Arvidsjaur eller studera på vissa utbildningar på Högskolan i Skövde. Men i Lund och Uppsala finns det största utbudet av inriktningar och kanske också de allra mest studiemotiverade ungdomarna. De som också ett värnpliktssystem helst hade pliktat till militärtjänst.
Det kanke är helt rätt att behålla Ärna, det vet jag inte. Dock finns inga medel avsatt att driv Ärna i den långsiktiga planeringen.
Dvs något som nu är inplanerat någonstans måste nu utgå, för mer pengar blir det ej.
Galärslaven
Bo, man kommer att utrymma Hästveda och hålla anläggningen i full drift. Platserna att stridsleda i från kommer att finnas ovan jord.
Exempel annorstädes finns.
J.K Nilsson
Jo du smörjaren, visserligen så kostar nybyggen och renoveringar bara hyra men att flytta personal och resurser kostar försvarsmakten pengar nu.
Jag tippar på att det är att sitta still i båten så mycket som möjligt och att vi skall titta väldigt noga på vad som händer på Såtenäs Säteri.
J.K Nilsson
Ett trevligt ljus i mörkret. Uppsala har alla möjligheter att bli vad det var en gång för 10 år sedan. Framförallt en rekryteringsmagnet för Flygvapnet. Att det geografiska läget är perfekt råder inget tvivel om. Nu får man hoppas att kvalitativ verksamhet (förutom vad som redan finns vid ärna) tillförs för framtidens uppgifter. Nu finns en tro på framtiden !
@J.K. Nilsson:
Menar du att F7:s lokalisering på Såtenäs skulle få stryka på foten till förmån för Ärna?
Själv undrar jag om inte Malmen ligger pyrt till på några års sikt...
Jo du JK jag kanske tog i vad det gäller Jas div, men övrig verksamhet är ju helt realistiskt att få till Uppsala garnison. Flygskolan har ju legat där tidigare(finns veckopendlande personal). Vad det gäller GLI så är förslaget kostnads effektivt(realiserbart till ringa kostnad pga infrastruktur finns) jämfört med Enköping.
Sarvi, jag menar tvärtom...
Men i all logik försöker man säkerligen knö in transportflyg, flygskola och TIS39 på Ärna samtidigt som man avvecklar någon taktisk flottilj och är storligen förvånad över att ingen flyttar till Uppsala
J.K Nilsson
@J.K. Nilsson:
Ah, då förstår jag, tack. :) Någon som vet vad Ärna har för koncession (dvs miljötillstånd för antal flygrörelser/år). Flygutrymmet runt Malmen är nuförtiden rätt begränsat både i tid och rum, såvitt jag förstått?
Ärna miljöprövning idag:
Mil 4300 h
Tp 1800 h
JAS 700 h
Sk 60 1600 h
Hkp 200 h
Civil icke kom.
4900 h
En ansökan om att öka den icke kom trafiken finns för 1000 h
Samt kom trafik 9000-17000 h
Detta enligt LSS kvartalsorientering 100319 som finns att läsa på emil.
Är inte säker på vart ansökan liger i beslutsprosessen
Det finns således en hel del timmar att flyga på Ärna.
På Malmen har FM sumpat miljötillståndet, så man har dels ett begränsat antal flygrörelser och får närstan inte alls flyga kväll och helg. Flygutbildningen måste därför ibland flytta till annan bas. För Saab-fältet gäller inte alls samma begränsningar! /JanBanan
Sarvi, på hemsidan för länsstyrelsen i Uppland finns en hel flik om Ärna. Titta där, det är rätt mycket matnyttigt i ärendet. Det jag kommer i håg nu är 700 rörelser JAS39 per år.
J.K Nilsson
Ironman, beslutet är klart. Det ligger ute för överklagande nu om det inte slut på tid för det.
J.K Nilsson
@JanBanan
Hur menar du sumpat miljotillståndet?
Owe
Miljötillståndet är klart! Men det överklagats..som allt annat i Uppsala
Smörjaren, om du vet vad GLI är, får du gärna beskriva det. Det är ju inget som FM lyckats beskriva...?
Eftersom du tror dig veta att det är realiserbart att placera på Ärna. Mig veterligen är GLI inte något som luftförsvaret redan inte har...
Luftförsvaret blöder långsamt, och det är bara politikerna som kan få ordning på eländet igen. FM har själva skapat oredan, och får stå sitt kast.
/Neo
Det var alltid ett jävla liv när nötterna i Flygvapnet fick för sig att öva luftstrid samtidigt som första älgjaktsveckan. Veckan före och veckan efter var det lugnt, men när älgjakten var igång så låg det alltid två rotar JA37 och kurvade ovanför huvudet.
Fast idag så ser man aldrig militärflyg längre, har inte sett ett militärt stridsflygplan i luften på åratal och då bor jag i Mälardalen.
Skicka en kommentar