Sista ordet är inte sagt

Den som följer försvarsministerns och Allan Widmans bloggar har de senaste dagarna sett att det verkar råda en viss oenighet om införandet av GLC/NOC. Försvarsministern hävdar att det handlar om två helt olika steg, där bara det andra kräver politisk sanktionering, medan Widman (liksom jag) har svårt att se stegen inte skulle höra ihop. Det ena leder ju till det andra?

Samtidigt publicerar SvD:s ledarblogg ytterligare fakta i målet, nämligen den rapport FMV lämnat Försvarsmakten om ett införande av GLC/NOC:

"Riskerna med GLC/NOC är ur olika aspekter alldeles för höga så FMV föreslår att nuvarande system bibehålls och vidareutvecklas"

Samtidigt beskrivs konsekvenserna av att stänga Hästvedaanläggningen när det gäller personal och i förlängningen avseende luftförsvaret. Det är ingen munter läsning på ledarbloggen. Den andra intressanta rapporten i frågan hemligstämplades ju mycket kvickt. Dock har Allan Widman fått ta del av allt utom den mest intressanta delen - de ekonomiska beräkningarna. Kritiken är svidande.

Det råder inget större tvivel om att nerläggningen av basbataljonerna och införandet av GLC/NOC (som försvarsministern håller fast vid) kommer att innebära en fullständig katastrof för det svenska luftförsvaret och hela Försvarsmakten. Men vem bryr sig?

8 kommentarer:

Zoltan sa...
12 oktober 2009 kl. 00:01  

Det finns nog många som bryr sig men ingen som har plats i den innersta beslutscirkeln, dvs försvarsmaktsledningen, FML. Bara i Sverige hittar man på ett exekutivt ledningssystem där flygvapenchefen representeras i FML av en pansarofficer.

Anonym sa...
12 oktober 2009 kl. 00:54  

I mitten av 90-talet slutade jag att tro på FM förmåga att försvara landet. Jag fortsatte ändå att varje dag gå till jobbet, delvis för att det var (och fortfarande är) ett av de mest omväxlande jobb man kan tänka sig, delvis för att jag tänkte: "Det blir nog bättre". Det "nya" skulle ju bli lite mindre och mycket vassare. Inte visste jag då att det skulle bli så litet så att vi bara klarar av ett vasst nålstick. Nu, 15 år senare, börjar jag bli så trött på alla försämringar att jag verkligen börjar få svårt att motivera mig själv när klockan ringer på morgonen. Förre ÖB fattade en gång vad han själv kallade "mitt mest korkade beslut". Många har agerat i chefens anda efter det. GLC/NOC verkar vara ett sådant beslut.


/M

Anonym sa...
12 oktober 2009 kl. 16:24  

Utan att veta, verkar det som att "snett upp åt vänster" till slut har lett oss till en punkt där de smarta och förnuftiga människorna i HKV har hamnat i minoritet. I kombination med politiker som är mer måna om kommande val än landets väl o ve, så undrar jag, var kommer det här att sluta? eller i bästa fall vända? Men enligt åtskilliga inlägg på denna blogg, så är vi många som väntat på en utplanande utförsbacke, men det känns mer som att vi snart är i fritt fall...


U

Anonym sa...
12 oktober 2009 kl. 19:00  

Om man måste avveckla något StriC varför inte börja med den anlägning som inte utnyttjas idag.

/Fd

Unknown sa...
12 oktober 2009 kl. 19:43  

/Fd: Det är väl precis sådana uttalanden som inte behövs. Pajkastning mellan anläggningar eller förband har aldrig varit positivt.
Strävan måste väl ändå vara att det lilla Strilsystem som trots allt finns och fungerar idag måste bli kvar och utvecklas.
Det finns det alla möjligheter att göra bara man slutar att kasta bort pengar på NBF maffians idiotiska fantasiprojekt.

För de pengar som de har "brännt" skulle sverige ha kunnat ha ett transportabelt CRC för utländska uppdrag. Eller något annat för den delen.

Anonym sa...
14 oktober 2009 kl. 14:01  

"Vi kan inte riktigt göra som svenskarna och lämna åt grannarna att sköta försvaret".Finlands president Tarja Halonen 2004.

Eftersom det verkar vara så att GLC/NOC är en produkt av det "utdöda" NBFkonceptet har jag en teori.
Efter att ha tagit del av en s.k. "demo" av NBF tror jag att man försöker göra en variant av "kartan och terrängen" modellen. Man anpassar försvaret till vad systemet klarar av. Det blir dessutom lättare för systemet när vissa delar saknar beväpning. Uppgifterna blir inte så många att mata in när planen saknar robotar och korvetterna endast kan verka med kanon. Jag tycker dock att det verkar ambitiöst med så många "manöverbataljoner".
Det kan också förklara att tyngdpunkten i armen kommer att vara hemvärnet. Dessa kan man väl fortfarande leda med tecken och signaler.
En slutsats man drog efter "demon" var att det var väldigt mycket "skit bakom spakarna". Man får dock vad man betalar för även i den här delen av verkligheten.
Jag tycker också att det verkar som om företrädare för försvarsmakten och politiker pratar om två olika saker i debatten. Hästveda är en geografisk plats. Betänk så många geografiska platser som är nerlagda i försvaret och som lever och frodas.

GLC/NOC är en teknisk önskedröm som har levt ett långt liv. Läser man riktigt noga i BU 10/SR så står det "Flygstridsledning utfövas av stridlednings- och luftbevakningsbataljonen intill dess att GLC med NOC är operativ".

Betänk också att vad en politiker eller general vill är en sak och vad han eller hon de facto producerar och leverar inte sällan är något annat, om ens något.
1973 förevisades jag på Kvarn hur de nya trupptransportfordonen skulle se ut. De kunde vada och var bepansrade och Volvo hade tillverat dem.
Med tanke på hur tekniskt komplicerad och långdragen den processen har blivit så tror jag att GLC/NOC är något vi kan överlämna till våra barnbarn. Titta även vad det står vid fotnot sju i tabellen om GLC/NOC i BU 10/SR. Utredningar skall göras avseende operativa krav,effektvinster,tekniska kravspecifikationer och infrastruktur. Med tanke på dessa utredningar och mellanliggande val så kan det vara så att verkligheten överträffar dikten.
OBSERVERA att det finns ironiska inslag i kommentaren.

Teaterdirektören med hjälp av cybersoldaten "Marcus".

Anonym sa...
15 oktober 2009 kl. 17:04  

/Blizzard: Jag tror att /Fd menar den (någon av de) anläggning(ar) som redan är nedlagd men som (ännu) inte är stängd/sanerad/igenmurad.

Dvs det står utrustning kvar och tickar, men ingen personal har det som sin ordinarie arbetsplats.
Men eftersom utrustning finns där måste värme/kyla, ventilation och underhåll, etc. finnas kvar och driften kostar nästan lika mycket som när den utgjorde en arbetsplats.

Innan en anläggning är slutgiltigt igengjuten utgör en nedläggning ingen besparing.

Unknown sa...
16 oktober 2009 kl. 13:23  

Anonym 17.04/ Jodå jag vet att det är omfattande arbete att lämna ett bergrum med allt vad det innebär. Så stort arbete och så stora kostnader att man verkligen måste fundera på om det är försvarbart att lämna dessa berg som tex Hästveda.

Vad jag vet så finns det ingen sådan anläggning att lämna just nu (jag kan ha fel) den enda plats som jag kan komma att tänka på är faktiskt inte övergiven. Pga sekretess är det inte lämpligt att orda mer om det.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade