Vår nye ÖB - Roger Malm

Försvarsmaktsanställda har säkerligen inte missat att organisationen nu återigen drabbats av en administrativ besparing som blir en belastning för kärnverksamheten - FIA!

För den oupplyste är FIA den nya datoriserade telefonisttjänsten. Är man nu osäker på ett telefonnummer och trycker 99 för växeln hamnar man hos FIA, som raskt ska koppla en vidare till rätt person.

Det fungerar naturligtvis inte. För att FIA ska fungera krävs det att man vet vad personen man ska ringa heter och det är rätt ofta i militär verksamhet som man inte vet det och vad värre är, det handlar ofta om mer eller mindre tidspressade lägen och med verksamhetssäkerhet som följd.

Efter att glad i hågen ha provat FIA och blivit kopplad till rätt person (som jag visste namnet på) provade jag på fikarasten lite mer "fältmässiga" försök med rätt nedslående resultat enligt nedan:

- "Överbefälhavaren" - Du vill ringa Roger Malm, Skövde, stämmer det? (Om vi har en ny Öb, då stämmer det annars inte, men det förstod inte FIA)

- "VB P 7" - Gav också en hel rad olika förslag på enskilda personer på helt andra verksamhetsorter.

- "Vakten I 19" - Någon sådan abonnent finns inte

- "Förrådet, Uppsala", "Resedetaljen" - Samma nedslående resultat med abonnenter som inte finns eller personnamn som är för mig helt okända eller på en helt annan ort än avsett.

Naturligtvis finns det en telefonist i bakgrunden som man kan bli kopplad till vid problem med FIA. Tyvärr var jag dock inte ensam om att ha problem med att inte bli kopplad till resedetaljen så efter 5 min i telefonkö gav jag upp.

Personal som sitter vid en dator hela dagarna kan ju göra sig omaket att gå via Emil till telefonkatalogen. Problemet med den är att den också är rätt användarovänlig och inte gärna hanterar befattningar eller funktioner och att det tar nästan 5 min att logga in i datorn och sedan skriva in ytterligare ett lösenord för att komma in i Emil. Sitter man däremot ute i en barack på skjutfältet är det nog ungefär lika snabbt att ta en livlina och ringa en vän på kasern istället för att försöka med FIA eller vänta på telefonisten.

Jag vet inte alls hur mycket pengar man sparar på att säga upp alla telefonister, men en sak är säker - det är ingen som har räknat på vad dessa förlorade minutrar sammanlagt för all försvarsmaktspersonal innebär i förlorat arbete i kärnverksamheten.

FIA = Fungerar Inte Alls...

21 kommentarer:

chefsingenjören sa...
31 oktober 2009 kl. 22:35  

Köpt och levererad av FMV, eller har FM i sin viset anskaffat FIA själv?

Wiseman sa...
31 oktober 2009 kl. 22:36  

Bra fråga. Resultatet är lika illa och det är det jag bryr mig om.

Insatsledatren sa...
31 oktober 2009 kl. 23:04  

sist när jag sökte Halmstads garnision fick jag förslag "vapenförvaringen i ....."
Detta är förödande,som du påpekar, om man snabbt behöver komma fram till någon som man inte har anknytning i huvudet till.
Lägg ner skiten!

Anonym sa...
31 oktober 2009 kl. 23:39  

FM är överlägset helt makalöst dåliga på stödsystem, särskilt då IT.

Undrar om de tar alla ingengörer direkt från högskolan? Och för att spara pengar så väljer man de med sämst betyg...

Så mycket tid går åt varje dag på skitsystem som Palasso, Emil och snart PRIO.

Anonym sa...
1 november 2009 kl. 00:18  

MUST är nöjda alla anställda har nu fullt personskydd.

Anonym sa...
1 november 2009 kl. 00:44  

Som man frågar får man svar ?
Vi är alla flexibla och anpassningsbara.
När det gäller kontakten med FIA får man använda hela sin språkbegåvning och fantasi. Här är det bara fantasin som sätter gränser. Cybersoldaten vid min sida håller på med någon slags översättning. Han tänker ge ut en ny telefonkatalog med det nya språket. Intonering och fonetik är viktiga saker att få med.
Hurtover säsång, kan säkert hjälpa dig med Liftkontrollen. Tyvärr fungerar det bara på skånska men ändå. Jag tror du vet vem han är.
Spörtsidan zu allen på rikssvenska blir smörjhallen o.s.v.
Jag testade Roger Malm men det blev inte Öb så apparaten är inte konsekvent.
Det finns dock,(förmodligen oönskade) roliga saker med systemet. Jag försökte också med resedetaljen och fick då ett förslag på en kollega jag inte pratat med på flera år.
Sådant är positivt och bra.
För och vara lite seriös (det är svårt) men man kan som vanligt fråga sig.Vem,till vad,varför och hur mycket kommer det att ha kostat när det väl fungerar. Det kanske är en Fin Intern Affär???
Teaterdirektören.

Mackan sa...
1 november 2009 kl. 09:20  

Jag vill komma till "Luftfartsverket", och blev överraskad när rösten svarade just "Luftfartsverket". Sedan blev jag dock kopplad till flygplatsen i Östersund. Så det blev att säga "Växeln" istället.

Sleipnir sa...
1 november 2009 kl. 12:42  

Ej upphandlat av FM självt (såvitt jag vet). Säkerligen den något oheliga allinsen FMV/FMTS som jobbat fram det hela.

Anonym sa...
1 november 2009 kl. 14:15  

Besparingen ligger på mindre än 10 mkr/år och då mot ett svarställe, (just nu går FM mot två, och är en del i ledningsområdets reducerinagar - samband är som bekant ofta samma sak som ledning?! Även FIA behöver övas, test med knuff nästa gång och se var du hammnar.

Anonym sa...
1 november 2009 kl. 15:55  

Har själv råkat ut för FIA. Har dessutom problemet med att jag är anställd av FHS men fysiskt sitter jag inom FM. Detta innebär att jag inte har EMIL (någon tyckte det var för dyrt så min SWEDI-dator togs bort) vilket innebär att jag inte har tillgång till FM telefonkatalog eller adressbok längre. Detta innebär att jag alltid måste gå via FIA om jag skall ha tag på någon inom FM. Väntetiderna börjar bli långa... Roligast är de som har två nummer, tex ett på befälsrummet och ett i verkstad eller garage "söker du Anders Andersson eller Anders Andersson..."

Anonym sa...
1 november 2009 kl. 20:33  

Det är bara att slå dubbelnollan och svarställets nummer så rundar du FIA och är vips hos en telefonist. Ska bli intressant och se hur långa svarstider det blir när de flesta använder det lilla tricket pga FIAs något begränsade kunskap om den militära organisationen. När jag själv provade ett namn så ville hon koppla till "NBC-banan i Boden"

Jocke

Wiseman sa...
1 november 2009 kl. 20:56  

Jocke: Ett bra knep. När alla börjar göra så istället så och använder det externa telfonnätet med uppkopplingsavgifter, samtalsavgifter m m är med ens besparingen med FIA uppäten och snart vänd till förlust.

Sambandsadjutanten sa...
1 november 2009 kl. 22:30  

Hur svårt kan då detta vara att få fungerande. Speech recognition är ju inte raketforskning direkt.
SJ fick det ju att fungera (till slut), med i god FMV-anda så ska väl hjulet uppfinnas igen...
Men i vanlig ordning så glömmer man att den besparing som gjordes på 3(?) telefoninster äts upp på 3 månader p.g.a. minskad produktivitet.

Goldmember sa...
1 november 2009 kl. 23:34  

Jag ringde ett civilt möbelföretag, EFG, och hamnade hos FIA. Otrogna hynda... *L*

Av detta förstår jag att FIA är ett civilt system som har köpts in. Tyvärr kräver systemet att man kan för- och efternamn, som nämnts i andra kommentarer. Röstigenkänningen är även den helt uppåt väggarna, istället för min kvalitetshandläggare hamnade jag i oljebaren... Kande det är den bar FIA just har lämnat med tanke på hennes resultat?

Dessutom, hennes "varssego" på ståkkhålmska, den retar mig.

44 FoUhBat i mitt hjärta, det var en tid när livet var eklare och bättre fungerande!

Anonym sa...
2 november 2009 kl. 08:42  

Frågar man FIA efter SATAN får man svaret; Det finns flera med det namnet....

milmap sa...
2 november 2009 kl. 08:43  

Nu får du ge dig, wiseman.

1. FIA förstår för- och efternamn.

2. Du kan alltid säga "växeln". och det kan man göra DIREKT, det behöver alltså inte bli någon fördröjning.

3 För den som har brottom: Slit av luren, skrik "växeln" och saken är klar. (Sedan är växeln lika långsam som förut, men det är en annan sak)

Jag tror att du har för lite att göra, när du ägnar dig åt detta omotiverade gnällande. Tycker du att det är av allmänt intresse att du inte uppskattar/förstår den nya televäxeln?

Wiseman sa...
2 november 2009 kl. 09:21  

Milmap: Vad var det du inte förstod?

Jag har aldrig påstått något annat än vad du skriver i 1-3.

Kan man namnet på den man ska ringa fungerar det som sagt utmärkt. Kan man inte namnet utan bara har en befattning eller ett hum om funktionen man ska ringa till - då blir det jobbigt. Man kan som sagt alltid begära växeln, men då har det alltid varit väntetid för mig och vid det tillfälle jag testade gav jag upp efter ca 5 min väntan.

Tycker du att det är allmänt gnäll när man hela tiden minskar det administrativa stödet och slänger på personal i kärnverksamheten uppgfiterna genom att lägga ned lönekontoren, resedetaljerna, personalavdelningarna och nu växeln, så är det ju lika bra att du slutar läsa. För mig är det högst väsentligt att den personal Försvarsmakten rekryterar till att lösa kärnverksamheten gör just det under sina arbetstid och jag tror att de flesta håller med mig.

milmap sa...
2 november 2009 kl. 10:07  

Jag håller med om att det är en sund tanke att den anställda personalen skall lösa uppgifter som har en direkt koppling till kärnverksamheten. Jag har samma uppfattning som dig i det stycket.

Jag vill påpeka att du som tjänsteman fortfarande kan:

- vända dig till lönekontoret. Det ligger iofs i Boden, men det har samma funktion som tidigare; ett telefonsamtal bort, och de svarar alltid. Vad är problemet?

- vända dig till resedetaljen och beställa div resor mm. Ok, beställningsförfarandet är annorlunda, men inte sämre.

- kontakta personalavdelningen: Har nu ersatts med HR centrum, med en samordnad policy utan lokala avvikelser. Bättre än tidigare om du frågar mig.

- ringa växeln genom att säga just "växeln". Svårt? Nej.

Jag tycker att du gör dig dåligt som kärnverksamhetens beskyddare i dessa avseenden, och det blir på gränsen till löjeväckande när du anför verksamhetssäkerhet som en möjlig konsekvens. Växeln har inte blivit snabbare, men den har ej heller blivit långsammare än tidigare, och jag kan inte påminna mig att du härjat om detta tidigare.

Telefonkatalogen är ett skämt, det håller jag med om, där finns utrymme för förbättring. Tveksamt dock om det är av allmänt intresse.

Tro mig när jag säger att du har en del klockrena analyser, men det är när du håller på med grejjer som dessa som du halkar ner i "Gnälliga-gubben-träsket". Trist tycker jag. Konsekvens? Det är svårt att ta dig på fullt allvar.

Wiseman sa...
2 november 2009 kl. 11:01  

Avvecklingen av de lokala lönekontoren och införandet av Palasso moitverades med att man gjorde 10%-iga besparingar. De som får göra jobbet istället för administratörerna på Lönekontorets som avskedades är mellan- och lägre chefsnivå som får sitta och attestera i Palasso på tid som de tidigare ägnade åt att leda sin verksamhet.

Resedetaljen: visst ingen större förändring.

HR: Arbetet den personal gjorde på förbandsnivå läggs nu istället ut på mellan- och lägre chefsnivå som nu också måste bli åtskilligt mycket bättre på ren personaladministration. Visst, de kan ju alltid ringa HR-centrum, men löser då cheferna de uppgifter de egentligen ska lösa? Återigen några timmar i veckan som ska avsättas till annat än kärnverksamheten och några utbildningar som ska genomföras.

Växeln: I sig ingen stor grej, men sammantaget gör alla åtgärder där man kapar på adminstration och istället vill att personalen i kärnverksamheten ska lösa den att vi blir sämre på Försvarsmaktens huvuduppgifter och DET gillar jag inte.

Johansson sa...
2 november 2009 kl. 23:25  

Införandet av stödsystemen är intressant.
Utbildningen sker lång tid i förväg, den pedagogiska modell man haft både till ER och PRIO är att man samlar hela förbandet i en filmsal. Där är det något slags show och en strid ström av Powerpointbilder.
Jag vill inte kalla det utbildning.
Det som visas är målbilden på hur man använder systemen.

Det helhetsbaserade lärandet, när dog det? Det kanske bara gäller på vpl?
De chefer som sätts att använda system får inte erfoderlig utbildning eller så är den så undermålig att det är pinsamt.

Informationen om hur vi ska gå från stöd av en personalavdelning till att chefer ska handlägga ALLA personal ärenden har inte trängt ut i organisationen.

Vem äger frågan och hur ser övningsplanen ut?

Johansson, FV

Anonym sa...
3 november 2009 kl. 15:54  

nere i vakten i arvidsjaur har vi en datoriserad telekatalog och den funkar hur bra som helst:) kan söka på sökord och namn. fungerar hur bra som helst:)

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade