Vad jag skulle vilja se

Nu när vintern nalkas och folk klär sig varmare blir det allt vanligare att man ser människor som bär olika sidenband på sina jackor, rockar, kappor m m för att visa sitt stöd till olika ändamål såsom kampen mot bröstcancer eller prostatacancer.

Jag har tidigare skrivit om det gula bandet, och den stora utbredning denna symbol har i USA och motsvarande kampanjer i Storbritannien, såsom Help For Heroes.

Jag skulle mycket gärna vilja se en motsvarande kampanj i Sverige med försäljning av ett gult band för människor som vill visa sitt stöd för vår svenska militära personal, framförallt på skarpa insatser, men även de som sliter på hemmaplan. Jag skulle vidare gärna vilja se att överskottet från försäljningen av det gula bandet skulle gå till stiftelsen Jespers Minne och liknande ändamål.

Förhoppningsvis finns det någon företagsam person där ute som kan ta sig an det hela. Det skulle kännas fint att stundom möta personer som bar det gula bandet.


Repetition av vad en av läsarna kommenterade igår kväll:

En av de skadade ISAF-soldaterna vårdas just nu på universitetssjukhuset i Linköping. Krya-på-dig-vykort eller liknande till nedanstående adress borde komma fram.....


Universitetssjukhuset i Linköping
Att: Skadad ISAF-soldat
58185 Linköping


En fin tanke, tycker jag.


SvD
Corren

16 kommentarer:

Anonym sa...
16 oktober 2009 kl. 00:09  

Låter definitivt som en god idé.
Något liknande ordnades i Nijmegen i somras där gula band modell större såldes för 1 euro styck och det var vad jag såg ett väldigt uppskattad och lyckat initiativ.



//Stekspade

Daniel Eriksson sa...
16 oktober 2009 kl. 07:07  

Dom två banden: M90 bandet och det gula är bra idéer. Men jag vill ha ett till band.

En veteran har inget direkt kännetecken som man kan känna igen denne på. Jag skulle vilja ha ett sådant så att när man möter en veteran kan bjuda denne på en öl eller bara i största allmänhet tacka denne.

Jag förstår ju dock att med dagens klimat i Sverige vill ingen A-stan veteran märka ut sig. Men drömma kan man ju...

Unknown sa...
16 oktober 2009 kl. 10:19  

"FN-ringen" eller vad den kallas?

Anonym sa...
16 oktober 2009 kl. 10:26  

@Wiseman
Försäljning av gultband sker på http://www.fredsbaskrarna.se/

@Anton
Missionsringen finns för de veteraner som vill bära den.

Wiseman sa...
16 oktober 2009 kl. 10:35  

Kontakt!

Då ska jag definitivt skaffa mig ett sådant och jag hoppas att fler gör det. Fredsbaskrarna kanske skulle tänka lite mer på marknadsföringen?

Easy Fox sa...
16 oktober 2009 kl. 11:20  

Personligen förstår jag inte behovet att vilja visa att man har varit på mission.
Jag är väldigt stolt för mina missioner men symboler känns lite som klubben för inbördes beundran.

Pusselringen har en historia som inte alls har med US att göra egentligen. Minnena sitter väl inte i en pryl!?

Jag skulle aldrig bära ett band som visar att jag varit med US.

Dock så kommer jag med stolthet att bära ett band som stödjer de som är/varit ute då jag vet att pengarna går till nödvändig vht.

Än så länge så är det nästan uteslutande soldater, officerare och deras anhöriga som supportar veteraner, för övriga svenskar skiter i vilket såvida man inte aktivt frågar dem...

Roger Klang sa...
16 oktober 2009 kl. 14:07  

Jag vet inte, men jag kan gissa; är det inte mest kvinnor som bär dessa band i USA? De är ju identiska med rosa bandet i utformning.

Easy Fox: Det behövs eldsjälar, men svenskens drivkraft är tämligen svag på sådana områden. (Wiseman undantagen, jag själv, och en handfull till.) Det kanske finns fler som skriver brev till sådana med makt i Sverige, det är också ett sätt att göra något för vårt land!

Jag tänker i alla fall skriva och tacka den där soldaten som skadades, så har jag gjort lite till! Och jag tänker skaffa mig ett eller flera gula band.

Roger Klang, Lund, Scaniae

Anonym sa...
16 oktober 2009 kl. 14:43  

Stiftelsen Jespers Minne känns tyvärr lite begränsad eftersom den enbart riktar sig till specialförband. Det hade varit bättre om det hade funnits något mer allmänt.

Simon sa...
16 oktober 2009 kl. 15:34  

Fyra gula band beställda, två åt mig och två att ge bort.
Jag stödjer inte insatserna i Afghanistan, men jag stödjer våra soldater som utför dem.

Jonas Jonasson sa...
16 oktober 2009 kl. 19:49  

Jag skapade den form av det gula bandet som diskuteras för att ha som logga och mer i en grupp som jag har på Facebook med namn "Stöd våra svenska soldater som kämpar för fred i utlandstjänst"

Gruppen fick en enorm respons både i form av medlemmar och uttryck av uppskattning till både mig och admin Charlotte från anhöriga och aktiva.
Jag bad då Fredsbaskrarna om hjälp att finansiera en pin av "mitt" band för att stödja kamratstödet oavkortat och det är nu det som ni snart kommer hålla i er hand.
Det har gått rätt så snabbt från beslut, beställning och leverans och därför har marknadsföringen inte hängt med mer än i Fredsbaskrarnas medlemstidning och i gruppen.

Vid invigningen av Armé museumets nya avd. för utlandstjänst den 24/10 så kommer det att finnas pins att köpa direkt samt möjlighet till veteran middag på kvällen.

Tack för ert stöd och tack till Wiseman för en bra blogg som mer än väl dra sitt strå till stacken med inlägg och debatt.

Anonym sa...
16 oktober 2009 kl. 21:23  

Nämen sluta nu. Kan vi inte införa ett band för duktiga sjuksyrror och modiga brandmän också?

De som åker med utlandsstyrkan, idag, gör det frivilligt - de har valt det själva.

Och att kalla sig veteran för att man suttit som campråtta någonstans - smutsar inte det ned begreppet veteran?

Cynisk sa...
16 oktober 2009 kl. 22:23  

Det som smutsar ner är jante-synen som Anonym 21:23 sprider.
Allt som alla gör är frivilligt om man väljer att se det så. Att våra veteraner är frivilliga är väl ett väldigt bra skäl att stödja dem?
Sedan 2004 så anställs folk i FM med internationell tjänstgöringsskyldighet och de har krav på sig att åka ut. "Säg upp dig i stället då", kan man säga men då har vi snart inga kvar som kan tänka sig att ingå i Sveriges Försvarsmakt.

Camppersonal behövs och alla sätter sitt liv i risk och är borta från nära och kära. Och det är inte sällan som "mjuka" förbandsdelar råkar mest illa ut.

Veteran är man när man deltagit i internationell insats. Det har inget med antalet påskjutningar man råkat ut för att göra.

Mindre jante - mer stöd.

Simon sa...
16 oktober 2009 kl. 22:37  

anonym 21.23, har man valt att ge sig ut i krigsområden i fredens tjänst så har man gjort ett ställningstagande att vara villig att offra sitt liv och sin hälsa för att förbättra andras situation och för att värna andras rätt till liv och hälsa. Även om man inte kommit i närheten av faktisk skottlossning så anser jag att det är rätt att kalla dem veteraner.

Anonym sa...
18 oktober 2009 kl. 10:31  

Självklart ska vi visa vårt stöd och vår uppskattning för de soldater som riskerar allt för att göra en insats för andra människor. Ett kort ska skickas.

När det gäller diksussionen om "campråttor" kan räknas som veteraner så är ju detta en fråga som ligger bortom den enskilde soldatens kontroll. Det är ju ett politiskt beslut hur insatsen ska uppträda.

Men jag kan ju också tillägga att det hörs alltmer svidande kritik från amerikanskt och brittiskt håll mot de nationer som befinner sig i Afghanistan med trupp men som inte deltar i de mycket bittra striderna mot talibanerna.

Det har jag full förståelse för. Det måste kännas riktigt hemskt när så kallade "allierade" bara ser på medan britter och amerikaner såras och dödas.

Danmark tillhör i alla fall inte åskådarskaran och det tycker jag att de ska ha en stor eloge för. Det råder ingen tvekan om att de är verkliga veteraner.

/Kompis

Lasse sa...
18 oktober 2009 kl. 21:41  

kan det vara så att de som hojtar högst om att få kallas för "veteraner" är de som inte jobbar i Försvarsmakten?
Men på något sätt ändå vill boosta sin fd. militära anknytning. Jag skriver anknytning då jag tycker att bakgrund är ett för starkt ord om man genomfört en mission.

Anonym sa...
19 oktober 2009 kl. 10:46  

"Tomma grytor skramlar mest..."

Om inte "campråttor" fanns så skulle verksamheten ute på fältet inte fungera.

Så är det bara.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade